Pátek 21. února 2020svátek má Lenka 2 °C občasný déšť se sněhem Předplatné LN

Diskuse k článku: Reformě penzí hrozí krach. Zahubit ji může nezájem

Diskuse uzavřena, nelze přidávat příspěvky

  • Příspěvků: 64
  • Poslední: 17.9.2011 11:57
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
P. Kubišta 17.9.2011 11:57

Bohužel...

...debata o ničem. Penzijní "reforma" nenabízí nic jiného, než že důchodce bude mít dvě možnosti: 1) živořit (ve stávajícím systému) 2) živořit méně - nebo také více - s možností přijít o všechno, což se ale při bankrotu státu stane tak nebo tak (reforma). Stát se snaží vyrobit peníze tak, aby nikdo nebyl škodný - není to náhodou myšlenka od základu pitomá? Stát nenabízí žádnou volbu, žádný převrat - na to jsou politici moc zbabělí. Takže reálně mne a vrstevníky (je mi 43) čeká, že pokud se spolehnu na důchod v jakékoli formě, budu živořit v holoubytovnách po třech na pokoji a zbyde mi tak na chleba, o Vánocích možná i s máslem. Jediný způsob, jak se této situaci postavit čelem je odvádět státu z toho, kde  musím (ze zaměstnání) a co nejméně  z toho kde nemusím (z podnikání, z pronájmu, z chovu králíků nebo pěstování brambor - nebo rovnou z šedé ekonomiky). Protože stát se o nás nepostará bez ohledu na to, kolik jsme zaplatili, nemůžeme se my starat o to, jestli způsob, jakým se zajistíme na stáří je čistý, pololegální nebo na hraně. Samozřejmě z toho vyplývá, že bude nutné pracovat víc - vedlejší podnikání, záhumenek, sousedská výpomoc, melouchy a kšeftaření. To ale stejně bylo, je a bude, tak co. Zvykněme si, že standardem budou dvě zaměstnání nebo zaměstnání + podnikání a že budeme, obrazně řečeno, opět chovat za domem králíky. Protože socialismus skončil před dvaceti lety a ekonomický boom se při iracionálním chování eoroatlantické civilizace hned tak konat nebude. Jinými slovy, dobře už bylo a hned tak zase nebude. Kdo hodlá upínat svoje naděje na stát, může diskutovat a potom splakat nad výdělkem. Takže... Teď kopu studnu, protože voda mně ročně stojí desítku a teplou vodu ohřívám z kotle, protože s ČEZem to není únosné s Romanem nebo bez něj. Ročně třicka k dobru :-)

PS: nepráskněte na mně tu studnu, ještě ji nemám schválenou, ale kamarád tu má náhodou vrtnou soupravu a vrtne mi ji bez dokladu za polovinu ceny, no neberte to :-))

J. Cedivoda 13.9.2011 22:46

Může mě tady někdo říct,

proč by normálně uvažující člověk měl spořit v nějakém fondu, kde může očekávat zhodnocení stejné jako při spoření na normální bankovní účet s rizikem, že fond je opravdu proti solidní nadnárodní bance vysoce rizikový ? A to si musí člověk dát pozor i u těch bank. Při jejich obchodech s podivnými "finančními deriváty", v poslední době, ani ty banky nejsou úplná jistota.

P. Boublíková 14.9.2011 7:51

Re: Může mě tady někdo říct,

Protože peníze z prvního důchodového pilíře (státní systém průběžných penzí) jinam než do důchodových fondů (druhý pilíř) vyvést nemůžete, tedy je nemůžete vyvést ani na normální bankovní účet.

Už to tady píšu asi popadesáté:-)

M. Henrik 14.9.2011 14:51

Re: Může mě tady někdo říct,

Máte pravdu, ovšem ty 3% navrch musíte dodat ze svého, takže zase tak "nezištné" to není. Teoreticky můžete být nakonec klidně škodná, když půjde fond do minusu. Což pokládám osobně za vysoce pravděpodobné při pohledu na současnou globální ekonomiku, která má nejhorší časy teprve před sebou. V r. 2005 bych byl větší optimista:-)

P. Boublíková 14.9.2011 18:28

Re: Může mě tady někdo říct,

Když tak 2 % ze svého.

Škodný je každý, kdo má nadprůměrný plat, v prvním pilíři - redukce jsou příšerné. Dejme tomu, že ve fondu z každých 1000 Kč ztratím 200 Kč a zbyde mi 800 Kč, ale v průběžném systému, jestliže přispívám hodně, tak to může být klidně i tak, že mi z 1000 Kč (z vysokého vyměřovacího základu) nezbyde po redukci skoro nic. 

Ale já fakt nikoho nenutím a sama si ještě všechno podorobně propočítám. Mám ale pocit, že když z prvního pilíře odeberu příspěvek 3 %, budoucí státní důchod se mi skoro nezmění (jestli tedy nějaký vůbec bude:-)  ), ta 3 % se mi totiž redukcemi smrsknou skoro na nulu.

J. Cedivoda 15.9.2011 17:07

Máte úplnou pravdu.

Jen je tady otázka co Vám zbude v tom "druhém pilíři" z těch převedených peněz a z toho co tam dáte navíc, když fond koupí státní dluhopisy, které u některých zemí jsou již teď nerealizovatelné a neustále ztrácejí na hodnotě. Při spoučasném stavu, kdy se země Evropy a USA topí v dluzích a není naděje na zlepšení, kdy klesá hodnota akcií nadnárodních společností, kdy fiskální politika je v rozvratu, je výnos fodů pouhou iluzí. V tomto prostředí se totiž vůbec nedá prognózovat kam se "trhy" propadnou. Tedy pokud to ještě s trhem má něco společného. Prognóza musí mít totiž empirický základ, Vy jste nějaký takový objevila ? Ta poslední věta se snad nejvíce blíží skutečnosti.

P. Boublíková 15.9.2011 17:25

Re: Máte úplnou pravdu.

Ta poslední věta se týká průběžného systému penzí a redukčních hranic.

Nevím, jak to vysvětlit stručně a polopaticky - ale snad tak, že odvádět vysoké pojistné do průběžného systému nemá smysl. Člověk s platem 20.000 Kč hrubého a člověk s 40.000 Kč hrubého mají penzi skoro stejnou, ten druhý jen o málo vyšší (tipuju tak o 2.000 Kč). Takže když mám plat 40.000 Kč hrubého a pojistné za 20.000 Kč vyvedu pryč (ve skutečnosti to ale bude mnohem méně), státní penze se mi sníží naprosto nepatrně.

Samozřejmě je otázka, co se stane s pojistným vyvedeným mimo průběžný systém, do druhého pilíře - ale myslím si, že o mnoho hůř to dopadnout nemůže.

P. Boublíková 15.9.2011 17:44

Re: Máte úplnou pravdu.

Zkoušela jsem si jen tak ze srandy spočítat, jaký bych měla důchod, kdybych šla do důchodu teď, na důchodové kalkulačce

http://www.penize.cz/kalkulacky/vypocet-duchodu#vypocetduchodu

Pořád mi ten důchod vycházel jaksi podezřele nízký. Pak jsem si uvědomila, že nemám do řádků zadávat měsíční plat, ale roční. Důchod trochu naskočil - ale ne o moc:-)

P. Boublíková 15.9.2011 18:19

Re: Máte úplnou pravdu.

A to samozřejmě ještě pomíjím situaci, kdy se člověk důchodu ani nedožije. V tom případě máte vše z prvního pilíře v čudu, kdežto vše z druhého se dědí.

Podobné to je, když pobíráte důchod jen krátce (ale pak je pro dědictví ze druhého pilíře potřeba mít sjednanou 20letou rentu, ne doživotní výplatu penzí).

I. Simacek 13.9.2011 21:52

co vyplývá z diskuze

Vracíme se do doby o dvěstě let nazpátek,kdy žádné důchody nebyly a lidé na stáří se museli zaopatřit sami. Tak si třeba pořid´te malé hospodářství a zahradu,abyste měli na stará kolena nějakou obživu a tak mohli přežít.To je asi jediná jistota,kterou máte.Kapitalismus v této fázi je už pouhá zoufalost a beznaděj.A co přijde potom,nikdo ještě neví..

P. Boublíková 14.9.2011 7:52

Re: co vyplývá z diskuze

Ano, tisíce let fungovala lidská společnost tak, že se lidé museli na stáří zaopatřit sami.

Zřejmě máte dojem, že průběžný systém penzí funguje lépe - ale jak je tedy možné, že si většina důchodců v jednom kuse stěžuje, že mají malý důchod?

J. Frgalova 14.9.2011 18:32

Re: co vyplývá z diskuze

oni si stěžují proto, že neví, nebo nechtějí vudět, že ti co příjdou po nich ( a vlastně teď přispívají na jejich důchody), se budou mít ještě hůř ( z průběžného syst.)

Stejně je to nefér, protože současní mladí pracující teď přispívají na to, aby nynější důchodci měli důchody 40-44% prům platu, ale sami až půjdou do důchodu dle prognoz budou mít max.20-30%. Vlastně se jedná o velmi nesolidární systém!

J. Frgalova 12.9.2011 15:26

zkrachovat

může jak fond, tak i stát. Jistota, že se někdo penze dočká neexistuje.

Ale na druhou stranu 3 pilíř se dělá kvůli těm, co mají větší příjmy a to je pro mne nezajímavé. Mě bude stači to rozložit na spoření obyč ( kvůli okamžitému výběru), penzijní připoj ( tam je výpovědní doba), a státní důchod ( ten je povinný), kdyby státní povinný nebyl, dám vše do připojištění, to je fakt, protože si to z něj můžu vybrat dřív i za cenu menšího výnosu. Kdežto státní, tam čumím jak se z mých peněz postupně stává téměř nula.

R. Pecho 11.9.2011 10:15

Jenom šílenec

by svěřil své peníze soukromým fondům. Je to spolehlivá cesta, jak přijít o důchod. Při očekávané hyperinflaci je víra v soukromé fondy zničující.

M. Kracík 11.9.2011 14:41

Re: Jenom šílenec

Vy a kdo ještě očekává hyperinflaci koruny? xD

P.S. S tím, že pokud bude zachována dobrovolnost nedám ani jedinou korunu s Vámi souhlasím.

L. Jodlovski 13.9.2011 13:46

Re: Jenom šílenec

Například já ji v nejbližších 10-15 letech očekávám taky. A nejen koruny, ale i dalších měn

M. Kracík 14.9.2011 11:21

Re: Jenom šílenec

Ano i to se může stát, ale myslím si, že pak bude úplně jedno jestli máte peníze ve fondech, v bance, nebo pod polštářem. Toto už se stalo mnohokrát jen v minulém století a vždy se jelo dále :)

Samozřejmě, že nikoho nepotěší, že přijde o úspory, ale dnešní systém k tomu spěje svým zadlužováním. Minulý systém zase začal peníze měnit za jiné a tím dosáhl toho samého, lidé přišly o úspory.

Asi máte pravdu, je to časem nevyhnutelné :)

J. Orlík 12.9.2011 15:33

Re: Jenom šílenec

No, pokus by fakt přišla hyperinflace, tak je úplně putna, zda budete mít peníze tam, či onde. Pokud byste si naivně myslel, že byste své našetřené peníze vybral a briskně je směnil třeba za dům či jinou nemovitost, pak byste byl fakt festovní naiva. Peníze za nemovitosti je třeba vyměnit nyní. Jen to je určitá jistota. Otázkou ale je, zda by ty nemovitosti byl někdo vůbec ochoten a shlavně schopem, po případné měně, koupit. Jsme v čudu tak i tak, nemáme jedinou jistotu že naše úspory, v jakékoli formě, zůstanou zachovány. Jedinou jistotu mají ti, kteří všechny prachy prohujají, projezdí po světě, propijí a prožerou. Páč ti si, aspoň, užijí. Na rozdíl od nás, kterým je celou dobu tlučeno do hlavy, ať si šetříme na dobu, když už nebudeme moci pracovat. U někoho to nastane v šedesáti, chudáci, u některých v osmdesáti. Znám i skupinu takových, u kterých to nastalo bezprostředně po narození.

J. Frgalova 12.9.2011 15:55

Re: Jenom šílenec

nikdy jsme neměli jistotu, že peníze, které vložíme, tak budou mít stejnou hodnotu po 30 letech. Toto je naivní si myslet. Blbé je to, že se s touto informací hodně blbě žije.

P. Boublíková 12.9.2011 17:45

Re: Jenom šílenec

Jó, jistoty. Nějak nejsou k mání:-)

Co se týká nemovitostí - ohromnou výhodu mají lidé, kteří bydlí v univerzitních městech (čím víc vysokých škol, tím lépe) - pronajmout byt studentům půjde vždycky, bydlení pro studenty není nikdy dost a zájem studentů štoubuje ceny podnájmů nahoru.

Už jsem tady o tom psala dřív, že i pronájmem pokoje ve vícepokojovémn bytě si někteří důchodci solidně vylepšují životní standard nebo si aspoň mohou ten byt udržet.

P. Fiala 11.9.2011 8:04

Hodnota peněz a důchodci

""Skutečnost, že populace stárne a na důchody je potřeba stále více peněz, je neoddiskutovatelná""

Dá se také říci, že reálná hodnota peněz speciálně 1Kč klesá (určitě tak neklesá reálná hodnota 1Euro). Jinak by se mnohým nedůchodcům mohlo jevit, že důchodci neví co s těmi penězi dělat.

Mimochodem je rozdíl v obsahu slova "důchodce". Já ten rozdíl vidím v důchodci po ukončení pracovního poměru asi tak na 5 roků dále, pak v době asi tak dalších 10 let, pak v další periodě 10 let kdy již lze hovořit o trvale nemocné či tělesně postižené skupině obyvatel, a později již lze hovořit o ležácích. Bude nutno přijmout zákon na podporu práva na rozhodutí ukončit svůj vlastní život

J. Tachovský 11.9.2011 9:48

Re: Hodnota peněz a důchodci

co to tu povidate ? Kurz eura a vuci korune stale klesa. Jestli si myslite, ze kurz z hodnotou zbozi, ktere se za danou menu da koupit, tak se pletete. Kdyby tomu tak bylo, ak by to spekulanti velmi rychle srovnali.

J. Orlík 12.9.2011 15:43

Re: Hodnota peněz a důchodci

Heh, pane Fialo, tuším, že jste spadl z Marsu. K 2.1.2003 byl kurz Kč/€ 31,60. k 2.1.2004 32.40  ke 2.1.2008 26.36 ke 3.1.2011 25.085 a ke dnešnímu dni, tedy ke 12.9.2011 24.52 Kč/€. Tak co to tu vykládáte za naprosto demagogické pindy? Zjistěte si skutečný stav věcí, než se rozepíšete. A jen tak mimochodem, s výhledem na ty šílené prachy, které EU posílá Řecku a to tak, že zdarma a nenávratně, počítám, že k 1.1.2012 bude kurz € pod 24 kaček.

J. Frgalova 12.9.2011 15:59

Re: Hodnota peněz a důchodci

a to jste tam ještě nedal USD od 90 let ( cena kolem 40kč/kus) a cena nyní (18/kus) a k tomu srovnejte průměrné výdělky a zjistíte, že co se týká kurzu měny je to fakt velký posun ( prostě jsme ušli hodně velký kus cesty). Proto také lidi mohou kupovat západní zboží levněji než kdysi ( já např. džíny kupovala v roce 86 za 1200kč, což byl můj téměř poloviční plat!)

L. Jodlovski 13.9.2011 13:45

Re: Hodnota peněz a důchodci

Ale pan Fiala přece nemluvil o kurzu koruny, ale o její reálné hodnotě nebo chcete li kupní síle. A ta je dnes zhruba osminová oproti roku 1991 a stále klesá.

Jen se spletl v tom, že si myslí, že kupní hodnota eura neklesá. Samozřejmě klesá taky, ale o něco pomaleji

J. Novák 11.9.2011 6:43

Osobně celý druhý pilíř

důchodové deformy považuji za vládní tunel, který má být penězovodem pro vládnoucí garnituru a jejich přítelíčky. Kalousku, slibuji, že já ti na tuhle "SuperBlanku" nepřidám ani korunu!

J. Rey 11.9.2011 0:56

Napíši to jednoduše.

Každý člověk,který dá svá peníze do soukromích fondů,je idiot,který si jejich ztrátu(vlastích peněz) zaslouží.Zdůvodnění:v devadesátém druhém roce minulého století,jsem se zachoval jako čítankový idiot, a uložil jsem si polovinu peněz v Agro bance.Z doby svého pobytu v zahraničí jsem byl zvyklý,že o peníze se mi starala banka,ale zde to bylo o něčem jiným.O moje uležené peníze se mi postarala skupina gaunerů,která s požehnáním šmejdů,jako byl pan Kočárník a jeho náměstci,jsem dostal zpět deset pouze procent ukradených peněz t.j.250 000,-.No byla to moje blbost,ale je zajímavé,že moji finanční neschopnost nevyužili v tom proklatém Rakousku.Asi mají jiná kritéria na lidi,kteří je živí.

J. Novák 11.9.2011 6:41

Re: Napíši to jednoduše.

Musíte si uvědomit, jaká byla tehdy doba. Tehdejší vládnoucí garnitura potřebovala pro sebe a pro své blízké vyvíst ze systému co nejvíce peněz, což se jim díky rychlému obsazení mnoha funkcí v tehdy ještě státních podnicích zaháčkovanými osobami bez problémů podařilo. A na této situaci se samozřejmě podílely i banky, jejichž hlavním úkolem od vlády bylo dávat na potkání úvěry, ač bylo jasné, že v mnoha případech tyto úvěry nebudou nikdy splaceny. Copak neznáte jedno z nejslavnějších hesel Vašíka Klausů "Neznám špinavé peníze"?

v. stecher 10.9.2011 22:31

Penzijní reforma

Penzijní reforma v této podobě nemá šanci přežít.Důvod je jasný,lidé nebudou mít zájem spořit.Fondy ,aby byly atraktivní pro lidi musí být nízkonákladové(poplatky 0,1-0,3%),musí mít možnost investovat ve větší míře i do akcií a dalších instrumentů trhu,aby zhodnocení dosáhlo minimálně 6 a více %.Tohle vše je jasné každému dítěti ZŠ,nikoli těm analfabetům v parlamentu.Bohužel si myslím,že nás čeká ten nejhorší scénář.Když to nepůjde po dobrém,tak po zlém a druhý pilíř bude povinný.

P. Boublíková 11.9.2011 7:48

Re: Penzijní reforma

Zajímavé je, že si téměř všichni důchodci naříkají na bídu. Ale jakmile se dá lidem možnost zabezpečit se aspoň částečně podle svých sil - tak je všechno špatně a nebude o to zájem.

Každý bude raději dál strkat peníze do průběžného systému, ze kterého, když se penze nedožije, nedostanou potomci ani floka. Místo toho, aby si lidé uvědomili, že průběžný systém je bezedná díra, ze které se (v případě brzkého úmrtí přispěvatele do systému, v případě státního bankrotu) nemusí vůbec nic vrátit zpět, tak spekulují, zda u soukromého fondu bude zhodnocení X nebo Y procent.

Nechápu to...

Notabene když prozatím jediným tunelářem důchodového účtu byl stát!

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Maso se nejčastěji prodává ve vakuově balených plastových obalech na miskách z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Karlův most v Praze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...