Překlápění výdajů rozpočtu do podoby půjček sníží schodek. Na úkor těch budoucích

Premium

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

  18:30
Letní měsíce jsou i letos ve znamení intenzivních debat mezi členy vlády o tom, jaký návrh státního rozpočtu by vláda jako celek měla následně v září schválit a poslat do sněmovny. Jednou konkrétní položkou, která už od loňska vyvolává mezi ekonomy velké pozdvižení, je způsob, jakým se v rozpočtu (ne)zachycují výdaje, které má na starost ministerstvo dopravy, přesněji řečeno, pod tento resort spadající Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Může se zdát, že jde o nějakou nezajímavou technikálii týkající se zvláštností světa silnic, dálnic, kolejí a splavných řek. Nicméně jádro pozdvižení je zcela obecné a může se příště týkat kterékoliv jiné části vládních výdajů.

Lepší vnější estetický dojem

A jaké je tedy to jádro? Vlastně jde ne o jeden, nýbrž postupně dva spory. Oba se týkají financování výdajů zmíněného fondu, ale mají navzájem velmi odlišnou podstatu. První spor se týká nápadu, že by se dotace ze státního rozpočtu do rozpočtu zmíněného fondu mohla snížit, pokud by si fond namísto této dotace příslušnou částku půjčil vydáním svých vlastních dluhopisů.

Tento nápad je hodně špatný, a to hned z několika důvodů.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.