Ke své tvorbě díky pokročilému jazykovému modelu vydala něco jako státoprávní vyjádření, prý „její dílo vybízí diváky k zamyšlení nad božskou povahou umělé inteligence a výpočetní techniky a zároveň k zamyšlení nad etickými a společenskými důsledky těchto pokroků“. Klíčovou hodnotou jejího díla má být jeho schopnost sloužit jako katalyzátor dialogu o nových technologiích.
A jelikož tedy v této záležitost lítají slušné prachy, hned se mudruje, zda jde o přelom v umění. Ale kdeže, ona totiž Ai-Da vůbec není „prvním humanoidním robotickým umělcem“, jak se píše, jenom ji někdo spustil a naprogramoval.
Budiž, autorství uměleckého díla je dnes velmi rozvolněný pojem, ale tohle není nic jiného než dobře marketingově rozjetá show. Obratná spekulace na trhu s uměním, která dokáže hnát ceny do závratné výše, a více než znalcům umění a skutečným sběratelům je určená těm, kteří mávají naditou peněženkou a takzvaně investují. Vždyť také aukční síň obdržela dvacet sedm nabídek a kupující, jehož identita nebyla odhalena, nakonec zaplatil více než sedminásobek odhadní ceny.
Přiměřeně zprůměrováno
Někomu možná Ai-Diny obrazy mohou připadat existenciálně pochmurné, ale to jen proto, že programátoři šikovně odchytili, co právě v malbě jede a všechno to přiměřeně zprůměrovali. Nové technologie se samozřejmě propisují do současného umění, ale žádný technický vynález není samospasitelný a nezaručí uměleckému dílu, že bude invenční a novátorské a ponese mimořádně emoce.
Historický milník AI. První umělecké dílo robota se vydražilo za milion dolarů |
Stačí jen vzpomenout na relativně nedávný humbuk s 3D technologií. Když v roce 2009 James Cameron uvedl v 3D formátu svůj film Avatar, padaly rekordy v tržbách a kina po celém světě začala investovat do proměny obyčejných sálů ve svatostánky stereoskopie a o trojrozměrných snímcích se mluvilo jako o budoucnosti kinematografie.
A opravdu se diváci na chvilku nechali nalákat a byli ochotni si připlatit. Záhy se ale ukázalo, že jen hrstka filmařů dokáže s technologií pracovat tak, aby prohloubila uměleckou kvalitu a výpověď. Nové pokračování Avatara před dvěma lety jen krátkodobě zvedlo zájem a dnes se dá s klidem napsat, že 3D je mrtvá záležitost.
Pochybnosti jsou na nás, lidech
Prodej dílka, který Ai-Da vytvořila, je prý důležitý okamžik v dějinách moderního a současného umění. Údajně odráží rostoucí průnik mezi technologií umělé inteligence a globálním trhem s uměním. Ai-Du navrhl specialista na moderní a současné umění Aidan Meller, který tvrdí, že rozbité roviny obličeje a temné, tlumené barvy mají naznačovat všechny problémy s řízením umělé inteligence a vyvolávají otázku, kam nás zavede síla AI a závod o její využití.
Robot v Jižní Koreji rozdrtil muže, spletl si ho s krabicí |
Tyto pochybnosti ale máme my lidé a ne robotka, do níž byl takový program vložený a průnik mezi umělou inteligencí a trhem umění je rovněž dílem lidí, kteří chtějí vydělávat ještě víc a zkoušejí další metody. A tak úspěšný prodejce, který vydělal slušné peníze, může klidně vykládat, že jde o mezník, ale je nad slunce jasné, že celý cirkus kolem Ai-Dy je jen další atrakce na trhu s uměním, na kterou mají zabrat hlavně pracháči a snobové.