Nemusí ji přitom vůbec zajímat: už jen to, že do krajiny svázané konvencemi až na samu hranici odlidštění pustila vláda svobodné umění svázané pouze limity vlastní představivosti, je hodnota.
A to samé platí o vlastním díle. Skládačka z evropských zemí se nemusí a pravděpodobně ani nebude líbit všem a možná se útlocitnějších jedinců i dotkne. Její přínos to ale nijak nesnižuje. Černý a jeho šestadvacet kolegů udělali, po čem tu kdekdo volá: vrazili do unie emoce, přinesli ji mezi lidi, dělají z ní téma, ke kterému má každý co říct, protože obraz, vizuální vjem nějak působí na každého.
Prostor navíc dostali ti, jejichž názor na unii nikdo nezjišťuje, ale kteří život jednotlivců ovlivňují mnohem víc než celá Evropská komise i s Barrosem dohromady: umělci. A že se při tom Polsko vyobrazí jako gay ráj a za Česko si Černý vybere „kabrňáka Václava Klause“? Umění má přece i provokovat a hladit proti srsti. Sem konvence nepatří. Bruselská skládačka je zkrátka skvělá – už jenom proto, že je.
A to samé platí o vlastním díle. Skládačka z evropských zemí se nemusí a pravděpodobně ani nebude líbit všem a možná se útlocitnějších jedinců i dotkne. Její přínos to ale nijak nesnižuje. Černý a jeho šestadvacet kolegů udělali, po čem tu kdekdo volá: vrazili do unie emoce, přinesli ji mezi lidi, dělají z ní téma, ke kterému má každý co říct, protože obraz, vizuální vjem nějak působí na každého.
Prostor navíc dostali ti, jejichž názor na unii nikdo nezjišťuje, ale kteří život jednotlivců ovlivňují mnohem víc než celá Evropská komise i s Barrosem dohromady: umělci. A že se při tom Polsko vyobrazí jako gay ráj a za Česko si Černý vybere „kabrňáka Václava Klause“? Umění má přece i provokovat a hladit proti srsti. Sem konvence nepatří. Bruselská skládačka je zkrátka skvělá – už jenom proto, že je.