Úterý 22. září 2020svátek má Darina 25 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Názory

VOKÁČ: Nebýt trnem v oku. Jak přistřihnout Škodě křídla

Nové vedení a nový model. Thomas Schäfer, čerstvý šéf představenstva Škody Auto... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nové vedení a nový model. Thomas Schäfer, čerstvý šéf představenstva Škody Auto... | foto: ŠKODA AUTO

Novým šéfem automobilky Škoda je Thomas Schäfer. A kapitán koncernu Volkswagen Herbert Diess naznačil, že by automobilka neměla konkurovat Audi nebo značce VW, ale zaměřit se na agresivnější boj s korejskou či francouzskou konkurencí.

Jenže za to, že Škoda „lepším“ koncernovým značkám konkuruje, si vlastně může koncern VW sám – jednu danou platformu používá co nejširší spektrum modelů. A mladoboleslavští konstruktéři vždy dovedli z dané techniky vydolovat trochu víc než jejich koncernoví kolegové.

I proto jsou pak jejich (už teď levnější) výtvory pro zákazníky lákavou volbou rozumu. Přitom si rádi koupí i dražší a ziskovější provedení jako RS, Scout či Laurin & Klement. To je ale obecný trend, lidé prostě kupují dražší auta. Mělo by tedy to, co zákazníci žádají, z nabídky zmizet? Vždyť by byl VW sám proti sobě. Myslí si snad Diess, že když si nebudou moci koupit dobře vybavenou Škodu, půjdou automaticky k VW či Audi?

Jedinou cestou, jak z české automobilky udělat méně prémiovou značku s větším (než doposud) zaměřením na cenovou dostupnost, je paradoxně dát jí víc volnosti a zodpovědnosti. Pokud si toto nový šéf Schäfer uvědomí a bude za to bojovat, může Škoda prosperovat i nadále – a přitom nebýt takovým trnem v oku koncernu (no, trnem, ty dividendy se hodí, že?).

Už dnes automobilka zodpovídá za aktivity koncernu VW v Indii, je specialistou na vývoj motorů MPI nebo bubnových brzd. To jsou ale věci, které v Evropě moc nepoužije. Škoda by tedy v rámci změny strategie (vlastní i koncernu) musela dostat na starosti i některé velké evropské projekty koncernu, které by jí umožnily se odlišit. Tradiční schopnost škodováků vytěžit z minima maximum by měl Volkswagen podporovat, ne je za to trestat.

Druhou cestou je skutečné „přistřihnutí křídel“: horší výbavy, obyčejnější technika, „podřadný“ vývoj nebo proměna v montovnu. VW by tak přišel o zisky Škody a (doufejme) dost by naštval zástupce českého státu, kteří si místní průmyslový zázrak hýčkají a podporují ho. Nemuseli by.

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

Střeva můžou i za naše štěstí či obezitu, říká molekulární biolog Ryšávka

Molekulární biolog Petr Ryšávka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za civilizační choroby (např. alergie), ale i za vážné nemoci může mimo jiné vybíjení bakterií ve střevní mikroflóře....