Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Známka zbohatnutí? Až si Češi začnou kupovat miniauta

Názory

  6:00
V kolínské automobilce TPCA vyrobili třímiliontý vůz. Pro český automobilový průmysl je to velmi významný milník, který však paradoxně nezanechává výraznější stopu u českých motoristů.

Toyota Aygo 2011 (červená) a Toyota Aygo 2016 (bílá) foto: Martin Mičánek

Jubilejní třímiliontý vůz, černou Toyotu Aygo, si sice odvezl český zákazník, nicméně to je jeden ze zhruba pěti set zákazníků, kteří si v Česku auto z Kolína (Toyotu Aygo, Peugeot 108 nebo Citroën C1) koupí. Automobilka přitom ročně vyrobí zhruba 220 000 vozů, takže odbyt v Česku je pro ni naprosto zanedbatelný.

Nejúspěšnějšími trhy pro kolínská auta jsou ty ve Francii, Velké Británii nebo Itálii; tedy trhy, kde jsou minivozy úspěšné buď historicky, tradičně, nebo kde mají úspěch kvůli výrazné regulaci. Tento fakt ukazuje dvě věci. Úspěch kolínské TPCA je především živoucím důkazem toho, že český automobilový průmysl není závislý na domácím patriotismu. Zatímco na našem trhu patří kolínské minivozy mezi vcelku ojedinělá auta, jinde jsou klidně mezi nejprodávanějšími.

Automobilka Kolín T.P.C.A. Toyota.
Peugeot Citroen ve výrobě v automobilce Kolín T.P.C.A. Toyota .

Porovnání úspěchu kolínských aut „doma“ a v zahraničí pak ještě ukazuje na to, že český trh zatím z automobilového hlediska příliš nevyspěl. Nejmenší kategorie vozů je stranou zájmu zákazníků a nebýt kurýrních služeb a různých rozvozů jídla, byla by tato auta v Česku opravdovou raritou.

Typický spotřebitel si totiž stále většinou nemůže dovolit druhé nebo třetí auto do rodiny, které by bylo určeno výhradně pro městský provoz. Miniauta, včetně těch kolínských, tak mohou být určitým barometrem vyspělosti české ekonomiky. Až si je Češi začnou ve větší míře kupovat, bude to známka toho, že jsme zbohatli.