Ovšem upoutala i pozornost živnostenského odboru pražského magistrátu, který za ni uložil pokutu. Případ doputoval k Nejvyššímu správnímu soudu a ten nyní rozhodl, že pokuta byla oprávněná, že reklama je v rozporu s dobrými mravy, neboť obsahuje prvek rasové diskriminace. A to navzdory tomu, že uznal, že reklama vždy pracuje s prvkem nadsázky.
Soud posuzoval guerillovou reklamu
Zajímavé na tom bylo, že zadavatel reklamy nemohl vědět, zda budou jeho trička nosit Romové. To není chytračení, kopáčské práce u nás vykonává leckdo. To stačilo ale jen na snížení pokuty. Nejvyšší správní soud se odvolal na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve věci zařazování Romů do zvláštních škol a vypíchnul z něj, že „Romové vyžadují zvláštní ochranu“. Takže člověk musí vědět, že kopáči budou nejspíš Romové, ale neupozorňovat na to.
ČTĚTE TAKÉ |
Živnostenský odbor ovšem také reklamě vytýkal, že představuje degradaci manuální práce. Tady byl soud benevolentnější a rozhodnutí v podstatě nechal na veřejnosti. Prý to „nevyvolává v tomto konkrétním případě samo o sobě natolik negativní ohlasy většiny společnosti, že by takovou reklamu bylo třeba považovat za ohrožující mravnost obecně nepřijatelným způsobem“. Není toto náhodou větší problém?
Jistěže je dobré být vzdělaný, ale příkopy bude vždy někdo muset kopat. Až příliš to zavání lidovou moudrostí „Uč se, abys nemusel pracovat.“ Je divné blahosklonně kývnout na posmívání se těmto lidem za podmínky, že nejsou Romové.