Nadměrné pití alkoholu by omezila regulace reklamy a daň, shodují se experti |
Výrobci reklamy se hájí tím, že nadměrná konzumace je celospolečenský problém a reklama za to primárně nemůže. Na to lze jednoduše odvětit, že pokud za to reklama nemůže, pak je zbytečná, protože v lidech nevyvolává chuť konzumovat. Její zánik tak nebude nikoho bolet. Výrobci alkoholu na věc pohlížejí podobně selektivně – reklama prý ovlivňuje výběr značky, a nikoli množství zkonzumovaného alkoholu. Také prý nepřítomnost reklamy bude konzumenty svádět k vyhledávání levnějšího neznačkového alkoholu.
Nyní vážně. Pomineme-li námitky výrobců a propagátorů, kterým jde v zásadě o vlastní zisk a nemusejí se starat o to, jaké má konzumace alkoholu následky, zůstává tu dlouhodobě hrozivá situace. Ročně na následky konzumace alkoholu zemře cca 1500 lidí, z toho kolem dvou stovek zemře bezprostředně na otravu, zbytek na následky cirhózy jater. Vezměme v úvahu též počty mrtvých a těžce raněných na silnicích (kolem 300 ročně) či při sportu, které má na svědomí intoxikace. Poškozenou psychiku těch, kteří s alkoholiky sdílejí domácnost, pak žádná statistika nezachytí.
Omezení reklamy či případně zvýšení spotřební daně na alkohol se jeví jako minimum. Přidat bychom měli v pomoci alkoholikům i v prevenci. A to i my v médiích. Ačkoli je prokázáno mezinárodními studiemi, že neexistuje žádná bezriziková konzumace alkoholu, natož zdraví prospěšná, stále opakujeme návody, jak „pít zdravě“. Zákazem reklamy na alkohol bychom byli v neposlední řadě jako diváci ušetřeni stupidních chlapáckých spotů našich pivovarů.