Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Nebezpečný přejezd u Studénky? Už před dvěma roky dělily srážku kamionu s vlakem vteřiny

Česko

  19:49
PRAHA/STUDÉNKA - Časté přerážení závor a jejich objíždění... lakonické zdůvodnění, proč přejezd ve Studénce, jeden z pěti nejnebezpečnějších na severu Moravy, hlídají od roku 2012 kamery. „Budou působit preventivně a represivně,“ slibovali si tehdy na správě železnic. Skutečnost: do tragické srážky vlaku s kamionem chybělo několik okamžiků už v lednu 2013. Za volantem byl i tehdy polský řidič.

3. ledna 2013 vjel na přejezd u Studénky polský kamion, tehdy ke srážce s vlakem jen zázrakem nedošlo. foto: Reprofoto

Blikající výstražná světla, cinkající zvonek a kamion těsně u přejezdu. Situace, kterou na frekventovaném železničním přejezdu u Studénky můžete sledovat každý den mnohokrát. Za poslední tři roky, kdy je křížení kolejí se silnicí pod neustálým dohledem kamer, se minimálně ve dvou případech stalo, že šofér mnohatunového kolosu varovné signály ignoroval a na přejezd vjel.

3. ledna 2013 krátce po jedenácté hodině se kamion s návěsem polské spediční firmy Regesta nejprve zastavil u blikajícího semaforu. Po několika vteřinách se však dal nepochopitelně do pohybu právě ve chvíli, kdy začaly klesat závory. Tehdy však řidič nezmatkoval a z přejezdu se mu podařilo včas zmizet. Do střetu s vlakem zbývalo jen několik vteřin.

„Pomalu se zavíraly závory, naštěstí řidič stačil z prostoru vycouvat. Projíždějící vlak byl nucen použít rychlobrzdu,“ popsal dramatický moment Petr Gřes z novojičínské policie v televizi Polar. Totiž: při nadzvednutí či narušení závory se automaticky nastaví návěstidlo na polohu stůj a strojvůdce na tuto mimořádnou událost musí reagovat použitím rychlobrzdy.

Střih. 22. července 2015 v 7:43 zůstal červený tirák s nápisem „King of the road“ (Král silnic) na kabině zaklíněný mezi závorami právě ve chvíli, kdy se ke Studénce blížilo rychlostí kolem 100 km/h pendolino. Rána, ohnivá koule, dlouhá brzdná dráha, při níž moderní rychlovak oddělil kabinu od podvozku a zbytky návěsu „provezl“ až za železniční stanici. Tragická bilance srážky: dva mrtví, čtyři lidé v kritickém stavu (stav ve středu večer, pozn. red.). Lékaři hovoří o devastujících zraněních končetin, amputacích, poraněních břicha, hlavy, hrudníku...

Polský řidič přežil nehodu přímo v kabině. Podle prvních svědectví stihl s vozem krátce před srážkou trochu popojet, což mu zachránilo život. Teď je v péči lékařů a policie plánuje jeho výslech. Zatím jen zveřejnila, že řídil střízlivý.

Řidič polského kamionu stačil před střetem s pendolinem pouze popojet
Dva muži zemřeli, dalších pět lidí je zraněno těžce, z toho tři jsou stále v...

Dvě výše popsané události jen dokazují, proč patří přejezd ve Studénce mezi pět nejnebezpečnějších v Moravskoslezském kraji. Nelichotivý primát si před třemi lety vysloužil od techniků Správy železničních dopravních cest. I proto tam k závorám namontovali kamery. Měly působit preventivně - odhalí viníky - a represivně - viníky lze snadněji potrestat. Před dvěma roky odjížděl řidič kamionu s pokutou dva a půl tisíce, středeční nehoda má podstatně tragičtější dohru.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!