Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nechcete pokutu? Sledujte počasí

Česko

Zimní pneumatiky budou možná řidiči obouvat, i když bude špatné počasí avizovat jen předpověď

PRAHA Předpověď počasí bude příští zimu možná jednou z nejsledovanějších televizních relací. Jejími diváky se totiž pravděpodobně stane značná část řidičů. Právě na předpovědi bude totiž záviset, jestli už mají na auto nazout zimní pneumatiky, nebo na něm ponechat gumy letní.

K televizím připoutá řidiče ministerstvo dopravy, tedy přesněji návrh zákona z jeho dílny. Ten řidičům přikazuje mít v zimní sezoně na autě zimní pneumatiky, pokud je silnice pokryta sněhem či ledem nebo když lze dle povětrnostních podmínek usuzovat, že taková situace může nastat. „Myslíme tím hlavně to, že pokud pojedu na hory nebo po dálnici D1 přes Vysočinu, tak bych měl předpokládat, že tam takové počasí může být. Chceme předejít situacím, jakou byla velká hromadná nehoda na D1,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Dopravní policie se ale výše zmíněné formulace zákona poněkud obává. Bojí se především případů, kdy se počasí velmi rychle a neočekávaně změní. Zaslouží si poté řidiči pokutu? „Umím si představit právní úskalí v situacích, kde se počasí náhle změní. Pojedu například do Liberce, bude několik stupňů nad nulou a za několik hodin se výrazně ochladí a silnice bude v tu chvíli velmi kluzká,“ říká ředitel dopravní policie Leoš Tržil, kterému se jinak návrh zákona zamlouvá.

Podle mluvčího dopravního rezortu bude v situacích, které nastínil šéf dopravky, záležet hlavně na přítomném policistovi a jeho smyslu situaci správně odhadnout. „Bude to záležet na zvážení policisty na místě. Předpokládá to, že policisté budou používat zdravý rozum a vyžadovat zimní pneumatiky tam, kde a kdy je to opravdu potřeba,“ říká.

Návrh dopravního rezortu se vůbec nelíbí Autoklubu ČR. Ten novelu považuje za jakýsi nedodělek. „Kdo bude stanovovat, jestli byl, nebo nebyl sníh? Navíc v zákoně se mluví jen o ledu a sněhu, ale zimní pneumatiky mají při nízkých teplotách obecně lepší jízdní vlastnosti než letní gumy. I na suché vozovce lépe sedí,“ shrnuje námitky Autoklubu jeho mluvčí Václav Špička. Autoklub tak hlasuje pro to, aby se na aktuální teplotu vůbec nehledělo a zimní pneu zkrátka platily po celou zimní sezonu – tedy od počátku listopadu do konce března.

Ministerstvo dopravy si nechává otevřená zadní vrátka a žádné následné změny a upřesnění zákona nevylučuje. Podle mluvčího Hanzelky je zmiňovaný návrh jakýsi první výkop a v budoucích týdnech a měsících ho čeká ještě dlouhý schvalovací proces. „Teď proběhne mezirezortní řízení. Budou oslovena ostatní ministerstva, policie, autokluby. Ti všichni budou mít prostor, aby se k tomu vyjádřily,“ říká Hanzelka.

O zavedení povinného zimního obutí uvažuje ministerstvo dopravy už několik let. Až v těchto dnech ale přišlo s konkrétním návrhem. Pokud zmíněný návrh poslanci během letošního roku schválí, od silnic zmizí nedávno zavedené dopravní značky Zimní výbava. Cedule s bílým autem a vločkou v modrém poli působily stejně jen zmatky. Především loni nebylo do poslední chvíle vůbec jasné, jestli platí, či nikoli.

***

Zimní výbava

Zavedení zimních pneumatik při špatném počasí není českým výmyslem. Podobné nařízení platí i v okolních zemích. V Německu musí mít řidiči zimní pneumatiky, když silnici pokrývá sníh či led. V Rakousku se na aktuální počasí nehledí. Zimní pneumatiky jsou tu povinné od listopadu do konce března. Český návrh se nejvíce inspiroval na Slovensku. Právě Slováci jako první německý a rakouský model zkombinovali. Zimní pneu jsou tedy povinné v zimní sezoně, ale jen když silnici pokrývá souvislá vrstva sněhu či ledu.

Autor: