Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Nehraná hrůza kreslené války

Česko

Film Valčík s Bašírem je odvážný dvojnásob: jako formální experiment i coby sebekritické ohlédnutí někdejšího izraelského vojáka do národní minulosti.

Málokterý film chytne diváka tak razantně „za oči“ už od první vteřiny jako Valčík s Bašírem. Ulicí běží šestadvacet vzteklých psů: smetávají všechno, co jim stojí v cestě, a pádí vyštěkat svou nenávist na jediného muže. Apokalyptická scéna je vyvedená zvláštním způsobem animace, který vypadá stylizovaně i realisticky zároveň – a hlavně nesmírně efektně.

Úvod se ukáže být noční můrou vojáka, jenž počátkem 80. let bojoval během izraelské intervence v libanonské občanské válce. Vojákovi naslouchá filmař, který se operace účastnil také, ale k vlastnímu překvapení si z ní nic nepamatuje. Vyhledá tedy své někdejší spolubojovníky a pokusí se nejen rekonstruovat, čím si tehdy prošel, ale hlavně proč se to jeho paměť rozhodla úplně vytěsnit. Filmařem je režisér Ari Folman, jenž své pátrání přetavil do autobiografického filmu Valčík s Bašírem.

Mechanismy lidské paměti Podoba animovaného dokumentu, kterou výsledek dostal, není úplně nová: použil ji například Richard Linklater ve svém filozofujícím snímku Sním či bdím?. Zatímco tam však byla pouhým formálním experimentem, Valčík s Bašírem by se bez ní neobešel.

Folmanův film totiž není jen pokusem vyrovnat se s jedním ze zásadních momentů historie osobní i národní, nýbrž i obecnějším zamyšlením nad mechanismy lidské paměti a úvahou nad dospíváním, tak jako tak složitým, a ještě komplikovaným válkou.

Valčík s Bašírem touto svou povahou nejvíc ze všeho připomíná Apokalypsu Francise Forda Coppoly. I ta byla krvavě poetickým sestupem do srdce temnoty muže deformovaného válkou, v němž se naturalistické bitevní výjevy mísily s podivně krásnými halucinacemi a jedovatými cákanci válečné absurdity. Není náhoda, že Folman některé scény z Apokalypsy – například surfování mezi vybuchujícími bombami – přímo cituje.

Rozhovory s bývalými kolegy, při nichž režisér odkrývá vlastní vzpomínky, tak roztáčejí vír nezapomenutelných obrazů. Například sen, v němž mladičký rekrut pluje od hořící lodi na obrovské nahé ženě, tu zcela organicky stojí vedle výjevu, v němž nervózní izraelští vojáci omylem vystřílejí rodinku v autě. Nejsilnější je však film ve chvílích, kdy všechny tři roviny spojuje – třeba při Folmanově probuzení do reality na zničeném letišti v Bejrútu nebo ve scéně, kdy jiného vojáka přiměje pocítit hrůzy války až pohled na masakr koní.

Když se divák dosytosti nabaží formy, vydá se Valčík s Bašírem příběhovějším směrem. Soustředí se na masakr v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla, který za přihlížení izraelské armády provedly křesťanské falangy coby odvetu za zavraždění zvoleného libanonského prezidenta Bašíra Džamá’íla. Teprve tehdy film začne plně těžit z konkrétní politické situace, ale rozhodně nejde o obhajobu té či oné strany. Folman sice nabízí paralely mezi Izraelci a nacisty, ale nečiní tak proto, aby politiku Izraele odsoudil, nýbrž aby vyslovil přesvědčení, že války jsou v první řadě zbytečné tragédie.

Valčík s Bašírem při své triumfální jízdě po festivalech a ceremoniích pobral úctyhodné množství cen, například Zlatý glóbus a aktuálně nominaci na Oscara, kam jej Izrael oficiálně vyslal (úspěchy po světě sbírala i loňská Persepolis, jiná animovaná vzpomínka na dospívání na Blízkém východě). Folman samozřejmě nemohl tušit, jak se po dokončení filmu vyvine situace v Gaze. Ta z něj však dnes dělá dílo ještě důležitější, vyspělejší a povznesenější nad kupecké účtování. Stejně jako se Folman skrze Valčík s Bašírem „probolel“ z osobního traumatu, může teď jeho film pomáhat tisícům dalších.

***

HODNOCENÍ LN ***** Valčík s Bašírem (Vals Im Bashir)

Izrael 2008 Scénář a režie: Ari Folman Hudba: Max Richter Vystupují: Ari Folman, Ron Ben-Yishai, Ronny Dayag, Dror Harazi, Mickey Leon, Ori Sivan a další Distribuce v ČR: Aerofilms Premiéra: 22. 1. 2009

Valčík s Bašírem nejvíc ze všeho připomíná Apokalypsu Francise Forda Coppoly. I ta byla krvavě poetickým sestupem do srdce temnoty muže deformovaného válkou.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...