16. března 2017 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Někteří malíři střední generace prožívají samotu uprostřed davu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Martin Majič - Munson a Wunson. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Martin Majič - Munson a Wunson. | foto: REPRO LN

OSTRAVA V ostravském Domě umění je k vidění pozoruhodná kolekce zahraničních malířů střední generace, kteří zkoumají postavení jedince v současné společnosti.

Britská kurátorka Jane Nealová a kurátor Jan Kudrna z ostravského Domu umění vybrali na výstavu 35 obrazů a rozdělili je do čtyř tematických sekcí. V přízemí jsou dva sály, kde malíři z generace čtyřicátníků nabízejí svůj pohled na člověka jako jednotlivce v současné společnosti. Jakým způsobem nyní žijeme a jak se dokážeme vyznat ve změti informací a virtuálních „přátelství“.

V prvním sále se představuje rumunský malíř Mircea Suciu. Na jeho metr a půl velké kresbě Pod kontrolou je nakreslený dav lidí. Jejich tváře i oblečení jsou načrtnuté jen v hrubých obrysech, a tak nelze rozeznat konkrétní rysy ani typ oblečení. Snad jsou to muži v uniformách, snad vězni. Každý se v tomto davu může ztratit, záměrně, ale i nedobrovolně. Jiný úkryt nabízí Suciu na malbě Vlastní vyhnanství, která je nainstalovaná ve stejném sále. A podobnou bezmoc představuje také další obraz v místnosti, Past od Craiga Wylieho, ale v ještě expresivnější formě. Nahý muž se krčí v krabici z kartonu. Nic ani nikdo ho tam nedrží. Přesto zůstává.

Ústředním tématem druhého sálu je překračování hranic a nahlížení do světů, kterých se bojíme, ale zároveň se k nim chceme přiblížit. Na první pohled si o pozornost říká čtyřmetrová malba Jonathana Wateridge Chlapec na zdi, která je přímo proti vstupu do sálu. Chlapec z dobré rodiny, v bělostném tričku a kraťasech, šplhá přes zeď luxusní vily. Natahuje se kamsi do daleka, do zahrady s bujnou vegetací. Pokušení je silné, pokušení podlehnout tomuto obrazu je možná ještě silnější, ale je třeba vnímat i další motivy, které s touto malbou soupeří. Mnohem více příběhů nabízí obraz maďarského malíře Attily Szucse Dívka v červeném. Návštěvník si jí musí prohlédnout několikrát, aby jí porozuměl. Malá slečna zde stojí se skloněnou hlavou před obří výlohou, jenže uvnitř nejsou drahé hračky ani lákavá cukrátka, ale dvě nehybná dětská těla, vyrovnaná na regálech. Dívka se dívá stranou, možná už je viděla a odvrací zrak. Možná ví, co se stalo a je v ní podobné tajemství, které známe z obrazů Lubomíra Typlta, který také dlouhodobě pracuje s motivem skryté dětské krutosti.

Krása ošklivosti

Horní dva sály návštěvníky zavedou do městské i venkovské krajiny. Japonská malířka Haruko Maedaová do svého obrazu Země nezemě nahromadila desítky obskurních postaviček. Výbuch sopky kdesi na předměstí a chaos všude kolem evokuje boschovskou apokalypsu. Pobíhají tu nahé ženy, vedle nich pochodují byznysmeni a opodál jdou děvčátka s aktovkou na zádech do školy. Každá postavička poutá naši pozornost, každá se nám potají směje křečovitým smíchem. Možná naší touze pozorovat cizí neštěstí.

Jinou poťouchlost má v sobě obraz německého malíře Marina Majiče, který se ve své tvorbě věnuje především tenké hranici mezi krásou a ošklivostí. Na výstavu v Ostravě kurátoři vybrali malbu nazvanou Munson & Wunson. Dva muži v baloňácích na lesní mýtině rozhodně nejsou náhodou. Tohle určitě nebyla jen tak obyčejná procházka v pohraničí. Jeden z nich vítězoslavně třímá kufr a můžeme si jen představovat, komu dřív patřil. Zůstávají jen žoviální úsměvy a kořist.

Závěrečná část výstavy představuje několik variací na svět cirkusových estrád. Tuto nesourodou změť narušuje jediná malba, jejíž téma nás vede na začátek této výstavy, zpět k úvahám o člověku v dnešní společnosti. Návrat k původní osamělosti, k pochybnostech o tom, co jsem. Německý malíř Martin Eder maluje hyperrealistické motivy, v roce 2014 vytvořil sérii portrétů žen – rytířek a žen – spoutaných. Na ostravské výstavě má obraz Úplněk / Prázdniny z roku 2015. Vidíme pozadí nahé ženy ve středních letech, která stojí mírně rozkročená kdesi na břehu jezera. Světlo úplňku osvětluje její kůži natřenou krémem či olejem, vidíme všechny detaily tak zblízka, až je to skoro nepříjemné. Ruce má v bok, tak rozhodně, tak spokojeně. Vystavuje se komusi, koho nevidíme, ale očividně se před ním nestydí. Tento obraz pomyslně uzavírá putování napříč jednou malířskou generací v této expozici. Od prvotních zmatků, pocitu strachu ze samoty uprostřed davu přes obskurní rej maškar a zděšení, co se kolem nás děje, až k samostatné existenci. Až k jedné ženě, která se dívá kolem sebe a nebojí se.

NARUŠENÁ IMAGINACE

Kurátoři Jane Nealová a Jan Kudrna
Galerie výtvarných umění v Ostravě – Dům umění, do 26. 3.

Martin Eder - Úplněk.
Tim Eitel - Ffnung.
  • 0Diskuse


Judita Matyášová

Autor

Judita Matyášovájudita.matyasova@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz