Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

DOX obsadily hliněné figurky Nietzscheho i Kafky

Kultura

  13:00
PRAHA - Tři patra věže centra současného umění DOX obsadily stovky hliněných sošek německého autora Volkera Märze. Umělec v rozsáhlém projektu Laughing Windows (Smějící se okna) navazuje na svoji předchozí tvorbu, v níž prostřednictvím malých figurek zlidšťuje velké myslitele, filozofy, spisovatele i politiky.

Volker März: Laughing Windows (Smějící se okna) . foto: DOX

März vytváří nápadité scénáře, ve kterých historické osobnosti zapojuje do dialogu, jehož prostřednictvím kritizuje a ironizuje současnou dobu a společnost. Postavy osobností v komponovaných výjevech identifikuje s jejich biografiemi, a nabourává tak představy o kultu génia. Ústředním tématem výstavy je dětství, které "okny" příběhů těchto velikánů autor nahlíží jako blažený stav dosud nezasažený jakýmikoli společenskými strategiemi.

Volker März: Laughing Windows (Smějící se okna) .

Multimediální umělec Volker März (1957) v posledních letech zaplnil celé výstavní prostory stovkami figurek významných historických postav z oblasti filozofie, literatury, umění a politiky jako byli například Walter Benjamin, Josef Beuys, Nelson Mandela, Pina Bauschová, Hannah Arendtová nebo Friedrich Nietzsche. V poslední době se soustředí zejména na Franze Kafku, který v jeho fikci nezemřel, ale odcestoval se svou opicí, panem Rotpeterem, do Palestiny, odkud prostřednictvím dopisů kritizoval historické i současné události a v roce 2008 zde zemřel ve věku 126 let.

"Okna" umožňují pohled z jiné perspektivy

České publikum mělo příležitost se s Märzovou tvorbou poprvé seznámit v centru DOX v roce 2012 na skupinové výstavě Middle East Europe, která prezentovala díla evropských umělců reagující na blízkovýchodní konflikt. Aktuální expozice, kterou umělec vytvořil speciálně pro DOX, je autorovou první samostatnou výstavou v České republice. Název výstavy Smějící se okna se vztahuje k osobnostem, které se pro Märze staly důležitými "okny" umožňujícími nahlížet svět z nových perspektiv a odkazuje zároveň k humoru a ironii, které jsou důležitou součástí umělcovy tvorby.

Odkazuje jimi třeba k textu Zygmunta Baumana Modernita a holokaust, kde slavný sociolog mluví o holokaustu jako o okně, namísto o obraze. Volker März inspirován tímto textem říká, že pohled "oknem" je od té doby představou, která ho vede - nikoli jen okno holokaustu, ale všechna okna, která otevírají oči a umožňují vidět skrze existující historické a morální zdi.

Autoři: ,