Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Neučíme, jak střílet zloděje proudu, říká instruktor komanda ČEZ

Česko

  14:31
Působil jako voják z povolání, později jako instruktor policejní zásahové jednotky. Dnes vlastní Jiří Introvič firmu, která provádí různé formy výcviku, včetně střelby či přežití v krizových situacích. Osobně školil i zásahovou jednotku ČEZ.

Jiří Introvič. foto: Reprofoto

LN: Jak probíhal výcvik vymahačů dluhů ČEZ?

Jednalo se o komplexní výcvik, který zahrnoval postupy, jak komunikovat, až po to, jak si počínat v krizových situacích. Další detaily jsou ale předmětem obchodního tajemství.

LN: Video z výcviku ukázalo, že součástí byla i střelba...

Ano, provádíme i výcvik střelby, včetně ostré.

LN: Školili jste jednotku ČEZ v útočné střelbě?

Ne. Smyslem školení bylo naučit je správně manipulovat se zbraněmi. Členové zásahové jednotky ČEZ se dostávají do situací, kdy jsou ohrožováni noži, psy a také střelnými zbraněmi. Musí být proto schopni útočníka v krizové situaci odzbrojit. A k tomu musí mít patřičné znalosti, jak manipulovat se zbraněmi. Rozhodně jsme je neškolili, jak mají chodit vymáhat dluhy se zbraněmi. Komando není od toho, aby někoho zastřelilo při kradení proudu.

LN: Co bylo tedy jádrem výcviku jednotky ČEZ?

Jednalo se o soubor činností. Důraz byl kladen zejména na asertivní chování, to znamená, aby byli členové zásahové jednotky schopni i v krizové situaci agresivního člověka ukecat.

LN: Podle vyjádření předsedy představenstva ČEZ Martina Romana jste zásahové jednotce poskytli i kynologický výcvik...

Ano. Lidé, kteří kradou proud, často na zaměstnance ČEZ pouští psy. Klient výslovně požadoval i výcvik proti případným útokům psů.

LN: Školíte zásahové jednotky ČEZ pravidelně?

Ne. Jednalo se o jednorázové školení, které probíhalo v letech 2005 a 2006. Od té doby naše firma nikoho z ČEZ neškolila.

LN: Jaké máte další zákazníky?

Druh výcviku, který si objednal ČEZ, využívají i jiné firmy z civilního sektoru. Jmenovat je však nemohu. To je obchodní tajemství.

LN: Pomůže vám publicita kolem ČEZ k získání nových zákazníků?

Naopak. Uniklé video z výcviku ČEZ bylo úmyslně emotivně vytvořené a vyvolalo spíše negativní mediální reakci. Již jsme přišli o několik zakázek od firem, které o podobnou medializaci nestojí.