Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Nevolte levici, dáme vám slevu, nabízejí firmy

Česko

PRAHA Slevu na sportovní vybavení, vstupenky na koncert nebo pivo zdarma. To nabízejí firmy voličům, kteří odevzdají svůj volební lístek určený pro největší levicové strany. Další výhody jsou připraveny pro všechny, kteří půjdou volit. Společnosti z různých oborů se naučily využívat volby ve svém marketingu a zároveň dávají najevo politické sympatie.

Stejně jako před čtyřmi lety se začala i letos objevovat na tabulích hospod výzva: přineste svůj volební lístek stran ČSSD a KSČM, a dostanete pivo zdarma. Volební lístek ČSSD ovšem může být ekonomicky užitečný nejen pijanům, ale i sportovcům. Kdo ho donese na jednu z kamenných prodejen firmy Mujsport.cz v Praze a Mostu, dostane při nákupu slevu 10 procent. „Cílem není přilákání davu nových zákazníků, jako spíš inspirace pro další firmy,“ uvádí firma na internetové sociální síti Facebook.

Pro ty, kdo některou z takových marketingových akcí využijí, to neznamená žádné omezení v rozhodování u volební urny. I když se volební lístky rozesílají do poštovních schránek, všichni mají možnost vzít si lístky přímo u volební komise.

Další předvolební akce se zaměřují na mladé voliče, kteří slíbí, že půjdou k volbám. Podle průzkumu agentury Ipsos Tambor chce jít k volbám zhruba třetina voličů do 26 let. I když tvoří sotva dvě procenta hlasů, při těsném výsledku voleb mohou být důležití.

Pokračování na straně 3

Dokončení ze strany 1

Nabídku pro voliče milovníky rockové hudby přichystal letos i pražský klub Modrá Vopice. V pátek 28. května v něm budou mít vstup na koncert zdarma všichni, kdo přinesou volební lístky dvou největších levicových stran.

Za stejné volební lístky dostanou obyvatelé studentské ubytovny Wind point v Brně občerstvení. Akci tu říkají „sběr papíru“.

Podnikatelé touto formou podporují téměř výhradně pravici. „Je to dáno zejména tím, že sociální demokracie si zatím z agendy podnikání neudělala téma,“ tvrdí politolog Jan Kubáček. Zvlášť se to týká menších firem a samostatných živnostníků. „Sociální demokracie nám zatím nepředstavila třeba na příkladu malého živnostníka svoji vizi pro podnikání. Mnohé podnikatele také dráždí, že vědomě politicky využívá odbory,“ vysvětluje Kubáček.

Trochu jinak se rozhodla před volbami agitovat firma, která prodává módní náramky s údajnými pozitivními zdravotními účinky. Na svých facebookových stránkách nabízí 45 procent slevu za čestné prohlášení zákazníka, že půjde k volbám. Bez ohledu na to, komu dá svůj hlas. „Je to náš příspěvek k lepšímu výsledku voleb,“ věří prodejci náramku. Zaměřují se na mladé lidi, kteří jsou u nás tradičně nakloněni více pravici.

Stejně jako pivovar Bernard svou nabídkou pro studenty, kterou vyhlásil minulý týden. Pro tisíc studentů středních škol, kteří prohlásí, že půjdou k volbám, nabídl padesátilitrové sudy piva a pro dalších 5000 vysokoškoláků basu piva.

Přestože se na vyšší volební účast prvovoličů a mladých lidí zaměřuje letos hned několik kampaní, zásadní zvrat v jejich ochotě volit se nečeká. „Jsem skeptický k tomu, že by internetové kampaně zaměřené na prvovoliče skutečně zvýšily jejich účast ve volbách,“ soudí Kubáček. „Sice zpopularizovaly, že volby jsou, ale otázky, které mladé zajímají, jako zaměstnání, kariéra, vzdělávání, tam chyběly. To jsou témata, která by možná mohla dalších deset procent nových voličů přivést,“ myslí si Kubáček. „Kdyby tato věková skupina dospěla masově k názoru, že tentokrát je třeba, je vhodné nebo je módní jít volit, tak by mohla podstatným způsobem ovlivnit konečný výsledek,“ řekl Právu Jan Herzmann, ředitel agentury Factum Ivenio.

Podle Kubáčka by měly samy politické strany mladé voliče lépe oslovovat. „Žádná politická strana nemá politika, který by opečovával agendu mladších voličů. Osmnáctileté oslovují čtyřicetiletí padesátiletí politici. Mladí voliči nejsou důležití jen pro tyto volby, ale i pro budoucnost politické strany,“ říká Kubáček.

***

JAK ZÍSKAT SLEVU

Některé firmy sbírají od svých klientů volební lístky ČSSD či KSČM. U jiných společností stačí k získání výhody nebo slevy slib, že se zákazník dostaví k volbám. Skutečné naplnění závazku volit, případně volit vybrané strany, je prakticky nevymahatelné.

SLEVY A VÝHODY

Za volební lístky levicových stran lze získat slevu na sportovní vybavení nebo lístek na koncert. Za slib účasti ve volbách nabízí Národní galerie volný vstup, vydavatelství Comics Centrum slevu a Bernard studentům pivo.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...