Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Nová výzva? Horské úseky

Česko

Začíná Rallye Dakar – Jubilejní 30. ročník zavítá poprvé do Jižní Ameriky

PRAHA Je to ještě vůbec Dakar? Takovou otázku si před startem třicátého ročníku prestižní rallye klade spousta fanoušků. Vždyť jezdce nejtěžšího pouštního závodu na světě poprvé nečekají africké planiny, ale vysokohorské prostředí Jižní Ameriky. Tam se totiž Rallye Dakar musela uchýlit poté, co v minulých letech provázely průjezd africkým kontinentem potíže s místními „rebely“. Kvůli bezpečnostním rizikům byl dokonce loňský závod na poslední chvíli zrušen.

„Sice to už ze zeměpisného pohledu nebude Dakar, ale rallye to bude pořád prestižní. Dakar je zavedená značka. Ještě dnes se občas uvádí, že to je rallye Paříž–Dakar, přitom se z Paříže už dlouho nestartuje,“ mává rukou jeden z českých pilotů kamionů Tatra Aleš Loprais. Mnozí se na novou výzvu v podobě naprosto neznámého terénu, ve kterém nechybí poušť ani vysokohorské přejezdy ve výšce čtyři a půl kilometru, vysloveně těší. „Bude to pro všechny spravedlivější. Na startovní lajně na tom budeme všichni stejně,“ pochvaluje si jezdec Tatra Letka racing týmu Tomáš Tomeček. Závodníci na motocyklech z nového prostředí zase takovou radost nemají. „O tratích v Argentině a Chile vlastně nikdo nic neví. Já vím jen to, že tam jsou kaktusy s nebezpečně dlouhými ostny,“ říká David Pabiška z týmu KM Racing, který sedlá motocykl KTM 690. „Upadnout do kaktusu neznamená jen to, že se zraní jezdec, ale ty bodliny jsou tak tvrdé, že prostřelí i nádrž. Gumy naštěstí můžeme propíchat, jak chceme, duše má pěnovou výplň,“ líčí nástrahy jihoamerického kontinentu jezdec, který před dvěma lety skončil v cíli v páté desítce. „Letos bych chtěl pozlobit ty vpředu a stát se nejlepším z Čechů.“ Macek chce do elitní desítky Pabiška to však nebude mít jednoduché. Největším favoritem mezi českými motocyklisty je totiž někdo jiný. Martin Macek při své premiéře na Dakaru před dvěma lety obsadil výborné patnácté místo a to by chtěl letos ještě vylepšit. „Přál bych si být v první desítce.“ Startovní podmínky má k tomu ideální. Bude sedlat speciál Yamaha jako tovární jezdec, navíc s velmi nízkým startovním číslem 19. „To je výhoda, nebudu se muset prokousávat startovním polem,“ říká.

Macek je stejně jako ostatní jezdci zvědav, co se strojem i jím samým udělají vysokohorské terény. „Jsem horal, ale takhle vysoko jsem ještě nejezdil. Nedovedu si představit, jaké to tam bude,“ dodává devětatřicetiletý závodník. „Je to velká výzva. Čeká nás podstatně horší terén než v Africe, co se týká nadmořské výšky. Na jihu Ameriky navíc panuje léto, takže nás čekají teploty kolem pětačtyřiceti stupňů,“ podotýká pilot speciálu Mitsubishi L200 Miroslav Zapletal, člen jedné ze dvou českých posádek, které se Dakaru zúčastní v kategorii osobních automobilů.

Česko bude mít opět největší „želízka v ohni“ v kategorii kamionů. Ke spolufavoritům by totiž měly patřit tatry a liazy. V jedné z tater startuje i Aleš Loprais, synovec Karla Lopraise, který Dakar vyhrál šestkrát a je druhým nejúspěšnějším jezdcem v dějinách této rallye. „Chceme bojovat o stupně vítězů. Bude to dlouhá rallye, ve které se může stát cokoliv,“ vypráví pokračovatel „dakarského“ rodu.

Velké naděje jsou vkládány i do liazu Martina Macíka. Ten bude mít jako první Čech na Dakaru „ostrou“ asistenci. Tedy asistenční kamion, který je součástí závodu a je i hodnocen. Při „ostré“ asistenci vzniká výhoda, že v případě technických potíží jsou mechanici i náhradní díly dostupní ihned. „Je to cesta k úspěchu. Všechny velké týmy to mají a bez toho to asi nejde,“ svěřuje se Macík.

Dakar startuje zítra v Buenos Aires, 18. ledna na stejném místě závod i končí. Závodníky čeká v průběhu dvou týdnů 9574 kilometrů dlouhá trať.

***

Trasa 30. ročníku Rallye Dakar 2009 Jede se 14 etap o celkové délce 9574 km, z toho je měřených úseků 5652 km

poslední vítězové z roku 2007 (v roce 2008 byl závod z bezpečnostních důvodů na poslední chvíli zrušen) motocykly: Cyril Després (Fr.) automobily: Stéphan Peterhansel (Fr.) kamiony: Hans Stacey (Hol.)

Martin Macek Poprvé jede s továrním speciálem Yamaha

Aleš Loprais Jeden ze spolufavoritů polufavoritů kamionů, bude oficiálně ude reprezentovat Česko ovat

Tomáš Tomeček Nejzkušenější český řidič kamionů

Martin Macík Jako první český jezdec bude mít k dispozici „ostrou“ asistenci

česká účast v letošním ročníku / uvádíme i startovní číslo íme

motocykly: 19 - Martin Macek (Yamaha) 42 - David Pabiška (KTM), 50 - Dušan Randýsek (KTM) 193 - Jan Froněk (KTM) 195 - Ivo Kaštan (Honda) čtyřkolky: 250 - Josef Macháček (Yamaha) 272 - Oldřich Bražina (Yamaha) automobily: 340 - Tomáš Ouředníček, Miroslav Zapletal (Mitsubishi) 481 - Jiří Janeček, Viktor Chytka (Toyota) oyota) kamiony: 502 - Aleš Loprais, Vojtěch Štajf, Milan Holáň (Tatra) 512 - Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek, ávek, Radomír Šmolka (Tatra) 516 - Martin Macík, Josef Kalina, Jaroslav Valtr (LIAZ) 520 - Marek Spáčil, Zdeněk Kubeša, a, Jaroslav Lamač (LIAZ)

NEJ RALLYE DAKAR

Vítězové s více než třemi triumfy 9 - Stéphane Peterhansel (Francie) - motocykly 1991-93, 1995, 1997-98 a automobily 2004-05, 2007. 6 - Karel LOPRAIS - kamiony 1988, 1994-95, 1998-99, 2001. 5 - Cyril Neveu (Francie) - motocykly 1979-80, 1982, 1986-87. 5 - Vladimir Čagin (Rusko) - kamiony 2000, 2002-04, 2006. 4 - Ari Vatanen (Finsko) - automobily 1987, 1989-91. 4 - Edi Orioli (Itálie) - motocykly 1988, 1990, 1994, 1996. České medailové úspěchy Zlato (6×): 1988 - K. Loprais/Stachura/Mück (Tatra), 1994 - K. Loprais/Stachura/Kalina (Tatra), 1995 - K. Loprais/Stachura/Tomeček (Tatra), 1998 - K. Loprais/Stachura/Čermák (Tatra), 1999 - K. Loprais/Stachura/Kalina (Tatra), 2001 - K. Loprais/Hamerla/Kalina (Tatra). Stříbro (6×): 1987 - K. Loprais/Stachura/Krpec (Tatra), 1988 - Moskal/Vojtíšek/Záleský (Liaz), 1996 - K. Loprais/Stachura/Tomeček (Tatra), 2000 - K. Loprais/Stachura/Gilar (Tatra), 2002 - K. Loprais/Hamerla/Kalina (Tatra), 2003 - Tomeček/De Azevedo/Martinec (Tatra). Bronz (8×): 1987 - Moskal/Joklík/Záleský (Liaz), 1990 - Kahánek/Krpec/Havlík (Tatra), 1992 - K. Loprais/Stachura/Kalina (Tatra), 1995 - Buchtyár/Kořený/Krpec (Tatra), 1996 - Fajtl/Janoušek/Wurst (Tatra), 1998 - Kořený/Lamač/Kahánek (Tatra), 1999 - Tomeček/De Azevedo/Neubarthová (Tatra), 2007 - A. Loprais/Gilar (Tatra).

Autor: