Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Bestie proniká do srdce naivní Ameriky

Česko

DVD

Film Cizinec režiséra Orsona Wellese má mezi snímky obdivovaného tvůrce postavení díla menšího. I tak ale přináší zajímavou zprávu o době svého vzniku.

Orson Welles je v historii kinematografie postava téměř mytická – tvůrce, k němuž si pro inspiraci chodí mnoho filmařských adeptů, zároveň ale umělec nepochopený, jenž o své dílo musel bojovat a často prohrával.

Thriller Cizinec (The Stranger) z roku 1946 na rozdíl od jiných Wellesových snímků nějaké peníze vydělal, autor scénáře Victor Trivas za něj navíc dostal Oscara. Welles jej měl mezi svými filmy nejméně rád, říkal o něm, že má „olověné nohy“. Skutečně by se na něm dala najít lecjaká nedokonalost, především z hlediska pravidel žánru nebo jejich dnešního chápání, zároveň ale nabízí pozoruhodný vhled do rozpoložení autora i americké společnosti těsně po válce.

Spojenečtí vyšetřovatelé v Evropě propustí z vězení nacistického zločince Meinikeho (Konstantin Shayne) v naději, že je dovede k větší rybě – tajemnému Franzovi Kindlerovi (Orson Welles), autorovi konceptu vyhlazovacích táborů a vůbec jednomu z nejvlivnějších nacistů, který se ovšem vyhýbal jakékoli publicitě. V Meinikeho stopách jde rozšafný agent Wilson (Edward G. Robinson).

Sledovaný pátrá nejprve v Jižní Americe (tady prý musel režisér na nátlak studia z filmu vyhodit asi dvacet minut – jistě patřily k tomu nejzajímavějšímu) a nakonec zjistí, že Kindler se pod falešnou identitou usídlil v městečku Harper v Nové Anglii. Vyhledá ho tam, zmateným způsobem ho vyzve ke konverzi (tenhle rys postavy mohlo inspirovat poválečné obrácení generálního guvernéra Polska, v Norimberku popraveného Josefa Franka), načež ho Kindler v zájmu zachování anonymity zabije. Wilson pak musí vypátrat, který z obyvatel idylického městečka je ve skutečnosti nacistická bestie. Na Cizinci lze obdivovat formální stránku filmu, černočerné stíny, nezvyklé úhly kamery, způsob, jímž Welles pracuje s motivem kostelních hodin – kouzelné finále se odehrává na zvonici, zvuk. Jako napínavý příběh Cizinec do určité míry selhává, především v očích diváka, který od filmového thrilleru na dobově aktuální téma očekává stylizaci spíš realistickou, elementární uvěřitelnost. Pozoruhodný je ale způsob, jímž Welles v tom filmu pracuje s tématem infiltrace – paranoia z ní, z toho, že ctihodní občané nemusejí být těmi, kým se být zdají, se v americkém filmu stala významným motivem až v letech pozdějších, po nástupu studené války.

Kindlerovi se podařilo proniknout do srdce Ameriky, zazobaného městečka v oblasti, odkud pocházejí její tradiční elity, ty budoucí vychovává jako učitel chlapecké školy, ožení se s dcerou soudce nejvyššího soudu – chápavého liberála. Amerika je v Cizinci ukázána jako naivní a bezbranná proti hrozbě zvenčí přicházejícího ďábelství (Cizinec je první hraný film, v němž jsou použity dokumentární záběry koncentračních táborů). K nejsilnějším momentům filmu patří rodinná večeře, v níž Welles Kindlerovými ústy vysvětluje, že očekávat od Němců nějakou nápravu je marné – jediným řešením je „kartážský mír“ – tedy vyhlazení. Podobný názor – ne tak explicitně formulovaný – režisér projevil i v těsně po válce publikovaných článcích. Jako filmovému vizionáři mu historie dala nakonec za pravdu. Jako analytikovi naštěstí ne.

Cizinec, USA, 1946, režie: Orson Welles, vyšlo na DVD v Levných knihách

Autor: