Čtvrtek 26. listopadu 2020svátek má Artur -2 °C zataženo Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

Černý Petr aneb Autora té knihy trochu znám

EKONOMICKÝ DIÁŘ Na český knižní trh vstupuje v těchto dnech dílo, které by si čtenáři ekonomického diáře rozhodně neměli nechat ujít. Rozsahem nevelká, významem však gigantická kniha Jak udělat kariéru s podtitulem Praktická příručka kancelářské krysy má příjemný kapesní formát a na sto stránkách nabízí vše, co potřebuje znát každý korporátní zaměstnanec, aby mohl po sobotním nákupu v Intersparu naplnit ledničku Miele, poskytl dětem adekvátní vzdělání v Bumble Bee a jednoho dne splatil Komerční bance svou milovanou třímilionovou hypotéku na byt, v němž se měsíc od měsíce spí stále hůř. Aby bylo jasné, že tentokrát jde o skutečné valjů, nabízím pasáž, v níž autor popisuje průběh firemní reorganizace. „Konečně přijde ten den a ve vaší recepci složí své samsonity partička hochů na prahu třicítky. Mají tváře mužně ošlehané klimoškou z letištních hal a pleť v takovém tom vyblitém odstínu šedé, ke kterému vám pomůže jen ponocování nad PowerPointem a osmdesátihodinový pracovní týden. Ne, vašemu oboru tak úplně nerozumí, ale žádný strach, v roce 2003 o něm četli skvělou kejs stady a taky o něm diskutovali v jednom modulu na embíej. Jsou strašně milí, a když vám na seznamovacím mítinku srdečně tisknou ruku (pevně a vřele, měli na to týdenní kurz v Massachusetts), vůbec byste do nich neřekli, že vás o tři měsíce později vyhodí z práce a s vámi i osm vašich redundantních přátel.“ Autor Praktické příručky kancelářské krysy svou identitu skrývá pod jménem Černý Petr, ale náhodou ho tak trochu znám, proto nabízím laskavým čtenářům i jemu drobný kvíz. Který z následujících dvou typů ekonomických novinářů by to asi tak mohl být?

a) Po úspěšném přijetí na Podnikohospodářskou fakultu VŠE přežijeme na katedře personalistiky přednášky z řízení lidských zdrojů v neziskovém sektoru, zjistíme, co všechno lze označit za zaměstnanecké výhody, a sesmolíme seminárku, kterou zahájíme třeba takto: „Čím dál tím více firem odměňuje své pracovníky vedle mzdy také nepeněžními výhodami“. Inženýr Stříbrný je nadšený a věstí nám zářnou budoucnost v Sodexhu. Pak ovšem při přednášce o hygieně práce odběhneme na záchod a zapomeneme si umýt ruce, což docenta Berušku přivede k nepříčetnosti, a nad naší budoucností se stahují mraky. Vše se v dobré obrátí, když s pomocí Překladače Google odevzdáme anglicky sepsanou dizertační práci na téma Strategie stabilizace talentů generace Y. Je brilantní, přestože vůbec netušíme, zda je řeč o našich rodičích, nebo budoucích dětech. A už vůbec nevíme, že generaci Y si jednoho srpnového rána roku 1993 vymyslel bezradný šéfredaktor Advertising Age, když po propité noci prošvihnul uzávěrku pro svůj editorial. To z nás ovšem činí ideálního adepta pro práci v jakékoli ekonomické redakci, což nám jednoho dne vysvětlí protřelejší spolužák, který už od druháku smolí pod lavicí tiskové zprávy pro Ogilvy. S nástupním platem v příloze Kariéra jsme velmi spokojeni a smějeme se vrstevníkům, kteří pracují v Procter and Gamble za poloviční mzdu. V tu chvíli však ještě netušíme, že spolužačka v P&G bude brát za tři roky čtyřnásobek a pravidelné výkonnostní bonusy, zatímco nám bude následujících deset let s platem hýbat jen inflace.

b) Vystudujeme Mezinárodní obchod na VŠE a odevzdáme diplomovou práci na téma Specifika obchodních jednání s německými partnery. Těžíme přitom ze stáže na Ludwig-Maximilians-Universität v Mnichově, kde jsme se však hlavně naučili, jak číšníkovi důrazně vysvětlit, že jsme opravdu chtěli Riesling Terra Montosa ročník 2008 z vinařství Georga Breuera, o němž jsme se dočetli ve Weinwirtschaftu, nikoli tu žlutou vodu nabízenou v Aldi za čtyři eura a 99 centů pod názvem Riesling Classic. Jednou tím na služebním výjezdu do Vídně ohromíme šéfa a nastoupíme k raketové kariéře v mezinárodní korporaci, jejíž akcie patří do portfolia každého rozumného fondu. Předtím si však pro jistotu vyzkoušíme, zda bychom na akciích nedokázali zbohatnout sami, a za tímto účelem si střihneme tříměsíční brigádu v ekonomické redakci některého českého listu. Když už máme překládání zpráv z Bloombergu plné zuby a na akciích jsme prodělali osmdesát tisíc vypůjčených od maminky, pokorně nastoupíme do marketingového oddělení Šmudlocorpu a začneme dřít. Po roce se poprvé vidíme s Milanem Šteindlerem, který točí pro Šmudlocorp nové reklamní spoty. Přemůžeme se, pochválíme mu poslední film a výstřední barvu kecek. Od té chvíle je z nás kreativec. Skotský šéf reklamního oddělení si nás velmi oblíbí, každou sobotu nás zve na pětihodinový brunch do Savoye a my jsme mamince konečně splatili těch osmdesát litrů. Přesto se v noci začínáme budit, neboť se neumíme rozhodnout, zda do nové kampaně obsadit spíš Čtvrtníčka, či Nebřenského. Abychom si zachovali zdravý rozum, založíme anonymní blog, kde se svěřujeme se zkušenostmi z korporátního života, a jsme všichni šťastní. My, korporace i čtenáři.

Jak říkám, autora té knihy trochu znám. A vím, že se vůbec nebude zlobit. Protože jinak by tak dobrou knihu nikdy nemohl napsat.

O autorovi| Jaroslav Plesl, e-mail: jaroslav.plesl@lidovky.cz zástupce šéfredaktora

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

David Sedmera | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!