Uzemnění nás stojí miliony denně, budeme rušit lety. Boeing musí škody řešit, zlobí se Šimáně |
Opatření byla mimořádná, zasáhla pravidelné linky. „Kapacity letů z Paříže jsme museli krátit o 66 procent, Tel-Aviv a Lyon dokonce o sto procent,“ říká v rozhovoru pro sobotní LN předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.
K ideálu má ale současná situace daleko. Podle odhadů cestovních kanceláří odletí na zájezd v jiný čas – a v krajním případě i v jiný den – na 80 tisíc Čechů. Šimáně připouští, že změny odletů se mají dotknout zhruba 1380 letů, které zajišťuje jeho firma.
Norové chtějí po Boeingu peníze. ‚Fakturu vystavíme těm, kteří letadlo postavili‘ |
Právě jí se vyřazení Boeingů 737 MAX kvůli vadě softwaru dotklo citelně – sedm strojů stojí na Ruzyni, dalších devět měla od výrobce dostat do konce června. Letos už se s jejich návratem na nebe nepočítá.
Léto je však dopravce nucen zvládnout ve stavu nouze. I přes „kouzla“ v letových řádech musela firma, která je léta klíčovým partnerem českých cestovek, část spojů přepustit jiným.
„Například do Spojených arabských emirátů létají naši klienti letos se společností Emirates. Jde o čtyři lety týdně po celou sezonu,“ líčí mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk s odkazem na leteckého obra vlastněného bohatými arabskými šejky. A zdůrazňuje, že pro všechny last minute zájezdy už má Fischer několik týdnů zajištěná letadla.
Společnost Emirates přidá novou linku z Prahy do Dubaje, plánuje ročně přepravit o čtvrt milionu více pasažérů |
Pobytů na poslední chvíli je letos kvůli krizi s chybějícími letadly v nabídce méně. „Ve skutečnosti ale problém zahýbal s trhem méně, než se čekalo. Díky úsilí aerolinek (hlavně Smartwings) a cestovních kanceláří se podařilo vytvořit náhradní letový řád a zajistit co nejmenší negativní dopad,“ dodává Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR.