25. ledna 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

Dálniční známky mají skončit už příští rok. Platit se bude přes internet

Dálniční známky pro rok 2019. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálniční známky pro rok 2019. | foto: SFDI

Praha Místo vylepení dálniční známky úhrada přes internet a nahlášení espézetky do centrální databáze. O novém systému úhrady poplatků za jízdu po dálnici mluvilo ministerstvo dopravy roky, teď je návrh změny zákona o pozemních komunikacích hotov.

V únoru ho projedná vláda a­ pak parlament. Současný způsob nákupu a kontrol má podle zjištění LN skončit s rokem 2020.

Navíc od roku 2021 bude vláda moci užívání českých dálnic zdražit. Nynější ceny (například roční dálniční známka za 1500 korun) jsou totiž na horní hranici limitu, který dovoluje současná podoba zákona. Nově by mohli řidiči platit až dva tisíce korun.

Česko je v Evropě jednou z­ mála zemí, které dosud ke zpoplatnění dálnic zastaralý systém nalepování kuponů používají. I­ novinka ale zachovává některé nynější parametry, třeba délku předplaceného období – roční, měsíční a desetidenní. Zachována zůstane také možnost zaplacení u­ pump a na poště.

„Inspiraci jsme hledali v Rakousku, na Slovensku nebo Maďarsku, kde si už nemusejí řidiči lepit na sklo klasický kupon, ale stačí přes internet zaregistrovat registrační značku vozidla, zaplatit a jezdit,“ říká mluvčí resortu dopravy Lenka Rezková.

Ministerstvo uvádí, že důvodem změny je zjednodušení celé agendy a potřeba lepší kontroly řidičů, kteří dnes leckdy unikají na dálnicích placení. Nově totiž budou policisté a celníci kontrolovat řidiče pomocí videodetekce SPZ.

Možná se tak stane prostřednictvím stávajících mýtných bran, jak včera připustil ministr dopravy Dan Ťok. Ale dosavadní plány hovoří o ­skenování SPZ všech projíždějících vozů z mobilních či pevných kamer a­ okamžitém porovnání s espézetkami, u ­kterých je zaznamenána platba nebo úleva z platby v elektronické databázi Státního fondu dopravní infrastruktury. Ten peníze za kupony inkasuje a povede nově evidenci SPZ a poplatků.

Stát by také měl ušetřit. Roční náklady na technologie a provoz (uvádí se 160 až 240 milionů korun) prý budou nižší než při současném způsobu.

Najdete na Lidovky.cz