6. ledna 2009 Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

Jak se šíří nemoc jménem SEO

Mocným zaklínadlem se v poslední době stala zkratka SEO, reprezentující slova Search Engine Optimalization. Už dávno neplatí, že kdo není na internetu, jako by nebyl. Nestačí totiž jen být na internetu, ale hlavně být v Google – a pokud možno na první stránce s výsledky vyhledávání.

Způsob, jakým Google indexuje stránky, určuje jejich relevanci a tím i pozici ve výsledcích vyhledávání. Je to hotová alchymie. Jak přesně to funguje, vědí jen v Google, lidé z venku se mohou jen domýšlet a experimentovat. Přesto se však mnoho firem i jednotlivců zabývá takzvanou SEO optimalizací, mnohdy i komerčně.

Postupy jsou různé: důraz se klade na určité pasáže HTML kódu, na které se zaměřují vyhledávací roboty, na správnou syntaxi adresy, na použití zpětných odkazů a tak dále. A protože je SEO, jak už bylo řečeno, jistou formou alchymie, ti největší odborníci si své metody střeží jako oko v hlavě.

Na tom samotném by nebylo nic špatného. SEO je zkrátka nová a velmi progresivní forma marketingu, která využívá sílu internetu. Mnozí už pochopili, že než vynakládat vysoké prostředky za špatně cílenou reklamu, je lepší si zajistit slušné zobrazení svých stránek po zadání klíčových slov – kdyby k takovému rozhodnutí dospělo víc podnikatelů, pak by nás méně zatěžovala otravná reklama a ve vyhledávačích bychom vždy snadno našli přesně to, co hledáme.

Lidská povaha je však velice vynalézavá a jakmile před ni postavíte nějaký systém, začne v něm hledat skuliny a možnosti, jak jej zneužít. A pokud SEO dobře ovládáte, pak se vám podaří přesvědčit vyhledávač, že stránka nacpaná reklamou je opravdu relevantní. Nevím, jestli je to obecný trend, anebo jen můj subjektivní pocit, ale zdá se mi, že mezi výsledky vyhledávání Google je podobných stránek čím dál více. Jinými slovy: už se nemůžu slepě spoléhat na odkazy, které mi vyhledávač naservíruje, ale musím si je ještě zvlášť a ručně přebrat.

Google se tak pomalu dostává do podobné pozice jako Microsoft. Kvůli téměř monopolnímu rozšíření jeho operačních systémů se stávají častým terčem nenechavců, kteří zkoušejí, jak se do nich nabourat. A protože je jich hodně, bývají často úspěšní, a tak se může zdát, že Windows je ten neděravější systém na světě. Něco podobného se může stát i u vyhledávače: čím víc lidí se jej bude snažit přelstít pomocí různých SEO praktik, tím víc se jim to bude dařit a tím méně relevantní výsledky bude Google dávat.

Představa, že by se internet mohl vrátit do své původní podoby, kdy nalezení požadované informace podmiňovala znalost webové adresy nebo notná dávka štěstí, je poměrně chmurná. Doufejme, že Google zabojuje a nenechá se rakovinou jménem SEO zchvátit.

O autorovi| Ondřej Pohl, vedoucí sekce Svět techniky Lidovky.cz