Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Padla hlava kvůli novému metru D. Klíčový manažer končí po drsné kritice z magistrátu

Česko

  6:00
PRAHA - Vedení pražského dopravního podniku v pondělí odvolalo projektového manažera zodpovědného za přípravu čtvrté trasy metra. Došlo k tomu po tvrdé kritice od úřadu, který má lince s označením D udělit stavební povolení. Šéfové podniku přiznali chyby v komunikaci, tvrdí však, že se důležitý projekt nezpozdí.

Nová podoba stanice Nemocnice Krč z léta 2016. foto: Metroprojekt

Už za osm let by měli Pražané začít jezdit novou linkou metra. V­ posledních dnech se ale zdálo, že plánovaný termín 2026 pro trasu D je ohrožen – kvůli údajné nepřipravenosti pražského dopravního podniku, který klíčovou stavbu za 40 miliard chystá.

Nesrovnalosti kolem podzemní dráhy, na něž v říjnu upozornili úředníci pražského magistrátu, mají podle informací LN dokonce první oběť: poroučet se musel projektový manažer metra D Aleš Kořený.

Na zprovoznění dlouho očekávaného „déčka“ by to však nemělo mít vliv. „Projekt metra se nezpozdí,“ řekl LN v reakci na poslední události generální ředitel Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) Martin Gillar.

Zmatky a chybějící podklady

Co se přesně stalo: na potíže s přípravou linky D – která má v budoucnu vést mezi stanicemi Náměstí Míru a Depo Písnice – upozornil kritickým dopisem z 10. října šéf dopravního odboru pražského magistrátu Jan Heroudek. Právě jeho lidé by přitom měli novému metru vydávat stavební povolení – poslední, klíčové razítko.

Na trase D má být metro bez strojvůdců, sníží se tak provozní náklady

Dopravnímu podniku vyčetl mimo jiné to, že lidé zodpovědní za projekt už dlouho nedodávají potřebné podklady týkající se například získávání pozemků pro stanice. A že na jednání s úřadem docházejí neustále jiní lidé, často bez dostatečné znalosti problematiky –, i proto prý dochází k neustálým nedorozuměním.

Pro rozjezd metra D by to podle Heroudka mohlo mít nepříjemné následky. „Neodborným jednáním z vaší strany vzniká reálné riziko, že řízení o podané žádosti o stavební povolení bude muset být zastaveno či žádost bude zamítnuta,“ varoval v dopise vedoucí dopravního odboru.

Trasa metra D.

To by znamenalo další zpoždění projektu, který má mimo jiné ulevit povrchové dopravě zejména na jihu metropole. Jeho příprava v posledních letech neustále nabírala manko.

Naposledy ji zdržel výběr firmy, která za bezmála miliardu korun provede geologický průzkum v místech, kde mají vést tunely a stát nové terminály. Manažeři DPP sice odmítli tvrzení, že by přípravné práce pro stavební povolení zanedbávali, nicméně na přání úřadu rychle zareagovali a slíbili co nejdříve dodat potřebné podklady.

Nejnovější vizualizace přestupní stanice Pankrác na lince D.
Stanice Nemocnice Krč bude stát v místech, kde ve špičce proudí stovky autobusu...

Došlo i k interní prověrce přípravných prací. „Ověřili jsme, že probíhají v souladu s časovým plánem. Byli jsme ale nuceni konstatovat i nedostatky v komunikaci řídícího managementu projektu se zástupci specializovaného stavebního úřadu (dopravní odbor magistrátu – pozn. red.),“ připustil šéf dopravního podniku Gillar.

A na včerejším zasedání představenstva DPP to mělo konkrétní následky. „Z preventivních důvodů jsme učinili i personální změnu na pozici projektového manažera metra D,“ dodal Gillar.

Praha vykoupí část pozemků pro metro D. Další majitelé však chtějí vyšší cenu

Podle informací LN musel z­funkce odejít Aleš Kořený a nahradil jej Jiří Hrnčíř. Jde o důležitou osobu, která má výrazný vliv na chod příprav: řídí činnosti generálního projektanta (kterým je firma Metroprojekt), účastní se jednání o výkupech pozemků a ­komunikuje s úředníky, kteří řeší formální podobu této trati.

Nyní dopravní podnik zadal Metroprojektu, na základě „notiček“ od magistrátu, aby projektovou dokumentaci přizpůsobil stavebnímu povolení; konkrétně pro první plánovaný úsek mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory. To by mělo být hotovo už do června příštího roku. Poté by měl podnik požádat úřad o vydání stavebního povolení pro výše uvedený úsek, který čítá pět zastávek.

Pražští úředníci tento postup ocenili a jejich druhý dopis, z ­19.­října, měl přece jen vlídnější tón než ten první.

„Byli jsme ujištěni, že ačkoliv­dosud nebyly z vaší strany požadované doklady doloženy ani jsme o jejich existenci nebyli informováni, máte je připraveny a­během následujících dvou týdnů je předložíte, aby bylo rozhodnuto o dalším postupu,“ uvedl šéf dopravního odboru Jan Heroudek. Podle něj by vydání stavebního povolení pro metro D nemělo nic bránit.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!