Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Příliš dlouhý rozběh skoku škodí

Česko

Snímek Trik aspiruje na to, být „polskými Dannyho parťáky“. Po vizuální stránce k nim má rozhodně blíž než neslaným nemastným scénářem.

Podžánr kriminálek spočívajících v přípravě „velké akce“ (loupeže, úniku z vězení atd.) a její následné realizace je zejména v americké kinematografii velmi populární. V posledních letech do něj přibyla například trilogie Dannyho parťáci nebo nedávný Nolanův Počátek.

V českém prostředí se tahle sorta filmů nikdy moc neuchytila (známé rčení praví, že Češi neumějí točit žánrové snímky), zato se v ní pozoruhodně našli Poláci – hlavně režisér Juliusz Machulski. V 80. letech se v Polsku i u nás těšila značné oblibě dvojice jeho snímků Vabank a Vabank II, na které filmař před šesti lety navázal krimikomedií Vinci.

Do podobného teritoria teď vstupuje režisér Jan Hryniak se svým třetím celovečerním titulem Trik. Začíná velmi efektně a efektivně: adrenalinově natočeným policejním zátahem na penězokazeckou dílnu. Následují vynalézavé úvodní titulky, klouzající po stodolarové bankovce. Poté však efektivnosti a invence rázně ubude a zůstane hlavně zmíněná efektnost.

Ta spočívá zejména v předvádivé kameře Piotra Sliskowského, která se vyžívá v záumných poletech a záběrech z obskurních úhlů. Po technické stránce je jí těžko něco vytknout, nekope však za tým, chybí jí služebnost příběhu.

Penězokazeckou dílnu provozoval se svým týmem jistý Marek s nezbytnou pomocí o generaci staršího Witka přezdívaného Profesor. Ti dva si teď odpykávají tvrdé tresty ve vězení. Svitne jim ale naděje. V Afghánistánu povstalci unesou polského zmocněnce a zaměstnanec ministerstva zahraničí dá Markovi s Profesorem nabídku, která se neodmítá: svobodu za výrobu šesti milionů dolarů výkupného.

Ve vlastní pasti Tak jednoduché věci nakonec samozřejmě nejsou a objeví se další dějové linie, ve kterých hrají role Markova přítelkyně Alžběta a Profesorova dcera Jowita. Komplikace a nečekané zvraty jsou nezbytnou ingrediencí daného žánru, Trik si s nimi však příliš neví rady hned nadvakrát. Drtivá většina filmu spočívá v přehnaně detailní přípravě na něco, co nakonec proběhne až příliš rychle a nevyužitě – a snímek se mezitím do vlastních nástrah sám zaplete.

Scénář Michala Zablockého si zasloužil pročesat a – zase jsme u těch slov – zefektivnit. Například celá linie s Afghánistánem je nakonec pouhou záminkou pro efektní, leč nikoliv nezbytný výbuch džípu.

Filmu chybí tempo a na poměry žánru se v něm trochu moc mluví. To druhé na škodu nakonec ani moc není: spíš než rutinně natočená akce nebo v titulu zmíněný trik, který vypadá opravdu hodně naivně, totiž ve snímku nejlépe fungují scény interakce postav. Hrdinové nejsou nesympatičtí a divák nemá problém jim držet palce. Někteří z nich mu budou i povědomí – zejména trochu prostinká Alžběta v podání Karoliny Gruszky, která je tu obsazena do zcela protikladné role, než jakou měla loni v českém snímku 3 sezóny v pekle.

Trikem na český trh vstupuje nová distribuční společnost Pegasfilm. Do konce roku chce do kin nasadit hravý horor z velrybářského prostředí Rejkjavík, s úspěchem uvedený na nedávno skončivší Letní filmové škole, a tuzemské drama Bastardi, odehrávající se ve škole pro problematické žáky.

***

Trik

Polsko 2010 Režie: Jan Hryniak Hrají: Piotr Adamczyk, Karolina Gruszka, Marian Dziedziel, Andrzej Chyra a další

Autor: