Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Reklamu čeká těžký rok

Česko

Konkurence mezi různými médii letos přitvrdí. Zatímco donedávna u silné reklamní kampaně platilo: nasadit automaticky televizní spot, letos by už toto pravidlo nemělo být tak silné. Televize však bude i přesto hrát podle většiny mediálních odhadů v reklamních rozpočtech firem rozhodující roli.

PRAHA Rok 2008 znamená pro reklamní svět zhoršení ekonomických předpokladů - zvýšení cen potravin, nájmů i energií bude pravděpodobně znamenat sníženou spotřebu domácností a zpomalení hodpodářského růstu. Mimořádné peněžní objemy vydané do reklamy neočekávají odborníci ani v souvislosti s mediálně zajímavými událostmi, jako jsou mistrovství Evropy ve fotbale UEFA EURO 2008 a letní olympijské hry v Číně. EURO totiž částečně diskvalifikuje omezení vysílacích práv a letní olympiádu zase nepříznivé vysílací časy přímých přenosů.

Reklama si však má i přesto udržet růst. Společnost Arbomedia předpokládá, že reklamní trh letos vzroste o necelá čtyři procenta na 19,38 miliardy korun, mediální agenturaOMD očekává 1,8procentní růst na 25,8 miliardy korun. Obě společnosti se částečně rozcházejí v hodnocení očekávaných dopadů makroekonomické situace na televizní trh, který tvoří nejsilnější reklamní segment - Arbomedia počítá s přibrzděním jeho dynamiky, podle OMD však bude televize stále hlavním tahounem celkových výdajů na reklamu.

„Na českém trhu panuje obrovská poptávka po televizních reklamních časech,“ uvedl před časem pro LN ředitel výzkumu OMD Vít Smékal, podle něhož zadavatelé akceptují pravděpodobně i další zdražení reklamních časů celoplošných televizí.

Pohled mediálního zastupitelství Arbomedia je odlišný: „Přestože tržní podmínky a celkové nastavení trhu bude v roce 2008 podobné jako loni, myslíme si, že klienti při dalším zdražení reklamních časů už nerozšíří své rozpočty a budou je jenom opatrněji rozdělovat,“ uvedl při prezentaci odhadů společnosti Arbomedia její tehdejší marketingový ředitel Štěpán Wolde. Ačkoli tedy v roce 2007 vzrostly finanční výdaje na reklamu v televizním vysílání celoplošných stanic o 7,5 procenta, letos očekává Arbomedia růst jen o 1,2 procenta, na něco přes devět miliard korun. OMD oproti tomu předpokládá, že televizní trh letos dosáhne celoročního objemu až 10,25 miliardy korun. Obě společnosti se naproti tomu

Zatímco v roce 2006 byl každý dvanáctý

spot z oblasti telekomunikací, loni už

jen každý patnáctý shodnou v hodnocení rostoucího významu internetu. „Neustále roste počet uživatelů i kvalita připojení - v září 2007 dosahoval počet lidí připojených v Česku k internetu bezmála 4,3 milionu lidí, přičemž 56,5 procenta připojených domácností disponuje připojením přes broadband. Prodlužuje se také doba strávená na internetu, která je o 19 minut delší proti předcházejícímu roku,“ uvádí Arbomedia.

Podle této společnosti se v souvislosti s tím stále silněji prosazují multimediální formáty reklamy. „Masově se rozšiřuje například videoreklama,“ uvedl Wolde. Internet by tak měl letos podle Arbomedia zaznamenat bezmála třicetiprocentní růst.

V této souvislosti bude poměrně zajímavé sledovat aktivity mobilních operátorů, kteří patří mezi nejsilnější reklamní zadavatele na trhu. „Zatímco v roce 2006 se mobilních komunikací týkal každý dvanáctý televizní spot, loni už jen každý patnáctý. Za zmínku také stojí, že všechny tři hlavní české internetové portály jsou přístupné z mobilů - Seznam a Atlas prostřednictvím Vodafonu, Centrum ze sítě O2,“ uvedl Wolde.

Omezení televizní reklamy a naopak znásobení výdajů na internetovou reklamu a na další netradiční reklamní formáty už oznámil Vodafone, který podle ředitele svého reklamního oddělení Martina Jaroše hodlá letos snížit až o čtvrtinu své výdaje na reklamu.

Autor: