Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

S tramvajemi proti času

Česko

Dopravní expert: Moderní „šaliny“ se s těmi starými někdy nesnesou

Chtěl bych být u toho, když do ulic Brna místo supějících parních tramvají vjely elegantní elektrické, tvrdí Ivan Nedělka, jeden ze znalců brněnské dopravní historie. Je spoluautorem unikátní dvoudenní „šalinové“ show na náměstí Svobody.

* LN Je těžké připravit promenádu historických a současných tramvají?

Musí to být vymyšleno po technické stránce. Třeba moderní tramvaje mohou změnit napětí v trolejích tak, že by mohlo ublížit těm starým. Letos jsme se rozhodli jet „proti proudu času“ – první tedy přijede tramvaj Porsche a průvod uzavře koňka. Během hodiny a půl lidé uvidí víc než tři desítky souprav, o každé se bude povídat. A kromě tramvají a autobusů přijedou na náměstí Svobody poprvé vlastní silou trolejbusy. Na náměstí, kam nevede trolejové vedení.

* LN Pokud vím, využijete k jejich napájení tramvajové vedení. Kdo na takové řešení přišel?

Ona to není úplná novinka. Když v Brně trolejbusy v roce 1949, tedy před šedesáti lety, začínaly, měly vozovnu v Husovicích. Jejich trati ale byly od vozovny vzdáleny. Proto tehdy mezi dvě tramvajové troleje natáhli třetí „trolejbusovou“. Pravý sběrač měly trolejbusy na tramvajovém vedení, levý na vodiči mezi kolejemi – a když se náhodou dva potkaly, musel ten, který jel do vozovny, dát přednost tomu, který vyjížděl. To ale bylo komplikované a postupně dostaly vlastní vedení.

* LN Na náměstí Svobody ale nevede třetí trolej?

Ne, zvolili jsme ještě další trik: jedna tramvajová trolej bude na dobu přehlídky přepólovaná, přepojená tak, že po ní nebudou moci jet tramvaje, ale bude spolehlivě napájet trolejbusy.

* LN Chtěl byste poprvé vjet trolejbusem na náměstí Svobody?

V tu dobu budu přehlídku s dalšími kolegy komentovat z pódia, takže, ani kdybych chtěl, tak nemohu.

* LN Viděl byste rád reakce Brňanů před 140 lety, kdy poprvé viděli koňku?

Žiju současností. Vzpomínám a připomínám minulost, ale netoužil bych následovat pana Broučka a vracet se v čase.

* LN Ale přesto, kdybyste měl v historii brněnské dopravy u něčeho být, u čeho by to bylo?

Zahájení provozu elektrické trakce v roce 1900. Byl to okamžik technického skoku. Najednou to, co muselo supět a funět, do čeho se přikládaly lopaty uhlí, nahradila mnohem čistější technologie. Elektrické tramvaje mne vždy přitahovaly, byť jsme s nimi v Brně nebyli v českých zemích první jako s koňkou či s parní tramvají.

* LN Prý máte stále jako jeden z mála oprávnění k řízení historických tramvají i všeho, co kdy po Brně vozilo lidi?

Jmenuje se to průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidla. Těch, kdo ho mají, bylo skutečně málo, staří tramvajáci odcházejí. Ale trend se zlomil – a nejsou to nadšenci, ale zaměstnanci dopravního podniku. Přivedlo je k tomu sice i nadšení, ale také nutnost. Na linku 10 vypravuje dopravní podnik o víkendech historické tramvaje „na kliku“, k jejichž řízení je takový průkaz nutností. Ale pokud jde o mé řidičáky, asi máte pravdu. Mám ke starým i současným tramvajím, k autobusům i trolejbusům, i když ten bych si musel obnovit. Na brněnské poměry mi chybí pouze ten lodní.

* LN A rada – co si z jubilejního víkendu brněnské dopravy nenecháte ujít?

Defilé mi neuteče, účinkuji při něm po oba dny, program bude stejný. Nenechal bych si ujít jízdy historickými vozidly a také den otevřených dveří ve vozovnách. Ty znám jako své boty, ale chtěl bych vidět, jak lidé reagují, co je zajímá. A jak budou obdivovat naše šalinky. Vždyť, které město má pro tramvaje svůj vlastní název? A tak pěkný jako šalina?

Dopravní nostalgie v ulicích Brna

Oba víkendové dny patří

při finále akce Brno – město

uprostřed Evropy oslavě

140. výročí vzniku dopravy.

*Po oba dny v 10.30 začíná na

nám. Svobody komentovaná

přehlídka vozidel (včetně

koňky a parní tramvaje).

* Dnes od 13.00 do 19.00 se

koná den otevřených dveří

v pisárecké vozovně.

*V neděli od 13.00 do 19.00 se

koná den otevřených dveří

v husovické vozovně.

*Po oba dny od 13.00 do 19.00

jezdí historická vozidla

(koňka, parní tramvaj, staré

tramvaje, autobusy

a trolejbusy, autobus-kabriolet)

na vyhlídkové jízdy, a to

z náměstí Svobody

a z Brandlovy ulice.

*V sobotu jezdí parní vlak

mezi hlavním nádražím

(odjezdy v 9.05, 11.05

a v 13.05) a Kr. Polem (odjezdy

v 9.53, 11.53 a ve 13.53).

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...