7. března 2011 Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

Stamiliony na online reklamu

PRAHA Nakreslete si vlastní kachničku a vyhrajte elektroniku. Poskládejte písmenka do co nejvtipnějšího příběhu a vyhrajte mobil. I tak lákají mobilní operátoři na sociální síti Facebook své fanoušky a potenciální zákazníky. Jako jedni z prvních v Česku totiž pochopili, že online reklama má stále větší budoucnost, a loni do ní investovali stovky milionů korun. Stejné to má být i letos.

„Celkově do online reklamy, která zahrnuje sociální sítě a online marketing, investujeme v řádu desítek milionů korun,“ říká ředitel online divize O2 Jindřich Fremuth a dodává, že firmy se na sociálních sítích mohou zviditelnit i neplacenou formou. Ještě vyšší částku do online reklamy investoval loni T-mobile. „V roce 2010 to bylo zhruba 100 milionů korun v hrubých výdajích,“ potvrzuje mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Náklady na reklamní kampaně na sociálních sítích tvoří zhruba 10 procent celkového rozpočtu na online reklamu. Zahrnují totiž platby agenturám, vývojářům za vývoj aplikací a řešení a navíc i náklady na pracovníky, kteří kanály spravují. T-Mobile i Telefónica shodně říkají, že o komunikaci na Facebooku se stará jeden specialista, který má kolem sebe své spolupracovníky, Vodafone zapojuje širší okruh zaměstnanců i manažery. U větších reklamních kampaní je pak většinou nutná podpora externí agentury. Už teď je jasné, že investice do online reklamy budou v Česku čím dál častější. V oblasti ATL reklamy, která zahrnuje například televizi, rozhlas nebo billboardy, je složitější měřitelnost reklamy. „Naopak v online reklamě lze výsledky měřit daleko lépe a přesněji. To je jasnou výhodou,“ vysvětluje Fremuth. Stovky milionů korun na online reklamu však nepřináší operátorům ani desítky nových zákazníků za den. „To je logické, protože trh je velmi zasycen a zákazníci se rozhodují podle podstatně tvrdších kritérií, než je zábava na sociálních sítích,“ vysvětluje Kemrová. Prezentace na sociálních sítích navíc prý ani nemá za výhradní cíl získávat nové zákazníky, ale spíše zaujmout ty stávající.

Kromě sociálních sítí však mobilní operátoři investují i do ostatních online kampaní. „Už téměř každou reklamní kampaň máme spojenou i s aktivitou na sociálních sítích. Pravidelně dáváme na náš YouTube kanál kampaňovou grafiku a kromě spotů zde uveřejňujeme i videa z natáčení a další materiály propojené s kampaní,“ popisuje Kemrová. Ještě dál jde Vodafone, který využívá i Foursquare a provozuje vlastní blog. Operátoři navíc připravují i vstup do dalších platforem. „Online reklama je nejrychleji rostoucím reklamním prostorem a my do ní budeme nadále investovat čas i peníze. K sociálním sítím bude navíc přistupovat čím dál víc lidí přes chytré telefony a tablety. Všechny firmy to povede k tomu, že budou muset upravit komunikaci a přizpůsobit se i tomuto trendu,“ uzavírá Fremuth.

PETRA TESAŘOVÁ