7. března 2011 Lidovky.cz > Zprávy > Noviny

Trh s digitální hudbou oživuje

Hudební vydavatelství vkládají naděje do projektu MusicJet. Nové plány mají také mobilní operátoři

PRAHA V letošním roce se chystá další, možná již poslední, pokus o restart českého trhu s digitální hudbou. Největší naděje se vkládají do projektu tuzemských hudebních vydavatelství MusicJet, vlastní plány ale mají i telekomunikační operátoři. Ti přitom již v loňském roce měli lví podíl na růstu prodejů digitální hudby.

Zatímco prodeje fyzických hudebních nosičů v loňském roce klesly téměř o 30 procent, prodej digitální hudby se zvýšil zhruba o 18 procent. Podíl digitálních prodejů na celkovém objemu hudebního trhu je v Česku jen sedm procent. Celosvětově se přitom blíží již 30 procentům.

Navíc podle české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) za tímto nárůstem stojí především nákup digitálního obsahu telekomunikačními firmami. „Českým operátorům se bohužel daří prodávat hudbu zejména ve formě uvítacích tónů, které se zde staly poměrně populární,“ řekl Martin Zikmund, telekomunikační konzultant.

Prodávat samotné skladby se operátorům v Česku zatím příliš nedaří. „Částečně možná proto, že o této možnosti řada uživatelů neví a operátoři ji už nijak nepropagují, částečně proto, že proces nákupu pořád není dostatečně uživatelsky přívětivý,“ vysvětluje Zikmund. Navíc je podle něj prodejní cena nastavená tak, že lidé nemají důvod, proč si raději skladbu nestáhnout zdarma na internetu.

Hledají se nové modely Telekomunikační firmy však neskládají ruce do klína. „T-Mobile se několik posledních let snažil rozhýbat český hudební trh. Nabízeli jsme například obchod s digitální hudbou nebo jsme představili tarif pro mladé zahrnující i neomezené stahování hudebních nahrávek,“ řekla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Podle ní však praxe ukázala, že mnohem větší šanci na úspěch mají u českých zákazníků modely nabízející hudbu zcela zdarma nebo ve formátu „zaplať, kolik si myslíš, že si kapela zaslouží“. „Proto jsme byli nuceni obchod s digitální hudbou pro malý zájem koncem minulého roku uzavřít a letos chceme v oblasti hudby přijít se zcela novým konceptem,“ vysvětlila Kemrová s tím, že nová služba by měla být představena do čtvrt roku.

Podobně je na tom i konkurenční Vodafone. „Od začátku roku 2009 donedávna měli naši zákazníci možnost za jednu cenu stahovat hudbu zároveň do mobilu i do počítače a platit v rámci měsíčního vyúčtování nebo stržením z kreditu,“ řekl mluvčí firmy Miroslav Čepický. Vodafone přitom sázel zejména na spolupráci s hudebním portálem i-Legálně.cz, který však minulý měsíc ukončil svoji činnost. „Nyní proto pro podobnou spolupráci hledáme jiného vhodného partnera,“ řekl Čepický. Mluvčí sice nechtěl komentovat, zda novým partnerem může být například chystaný portál tuzemských hudebních vydavatelství MusicJet, ale zdroje blízké firmě tvrdí, že k jednání již dochází.

Nový přístup v prodeji nasadila na konci minulého roku Telefónica O2. Lidé si mohou za 35 korun stáhnout píseň bez takzvaného Digital Rights Management, tedy softwaru, který zabraňuje dalšímu kopírování nahrávky.

Trhu chybí velký hráč Rok 2011 by se pro digitální hudbu v Česku mohl stát zlomovým, i když to tak po uzavření hudebního obchodu T-Mobile a ukončení činnosti portálu i-Legálně.cz zatím nevypadá. Důvodů, proč se zatím nikomu nepodařilo najít správný recept na to, jak naučit české obyvatele platit za digitální hudbu, je několik.

„Hudební průmysl a jeho vývoj v Čechách je bezesporu ovlivněn nedostatkem legálních on-line servisů, které by umožnily nákup hudby přes internet. Od počátku zde chyběl iTunes, který je určitou vlajkovou lodí tohoto způsobu prodeje hudby,“ vysvětlila Petra Žikovská, ředitelka české pobočky IFPI. Český zákazník se tak podle ní od počátku nenaučil za hudbu na internetu platit a nyní je velmi obtížné vysvětlit hudebním fanouškům, že výroba hudby je nákladná záležitost, která si bezpochyby zaslouží finanční ocenění při jejím nákupu. Hudebním vydavatelstvím navíc trvalo velmi dlouho, než své chování přizpůsobila technologickým možnostem moderní doby.

To vše se pokusí změnit nový projekt tuzemských hudebních vydavatelství. Ta mají ve spolupráci se dvěma zatím nejmenovanými podnikateli spustit portál MusicJet, který umožní legální online konzumaci hudby. Kromě poslechu jednotlivých titulů si lidé budou moci pořídit i měsíční předplatné a kupovat jednotlivé nahrávky. MusicJet má díky zapojení hudebních vydavatelství šanci stát se na českém trhu s digitální hudbou hráčem, který dokáže změnit pravidla hry a získat stálé zákazníky.

Tabulka

Český hudební průmysl v roce 2010

obrat meziroční pokles/

v milionech korun růst v procentech

Prodej CD 220,3 -17,9

Prodej DVD 20,7 -38,9

Prémiové prodeje 91,4 -45,3

Digitální hudba 25,1 +17,9

Celkem 357,5 -27,1

Zdroj: IFPI

PAVLA KOZÁKOVÁ

Najdete na Lidovky.cz