Diskuse k článku

‚Už mě to nebaví.’ Mladí nevydrží v práci, každý třetí dal za poslední rok výpověď

„Končím. Práce na přepážce mě už nebaví,“ sdělila řediteli minulý týden pětadvacetiletá pracovnice českobudějovické banky, kde nesetrvala ani rok. Podobné důvody výpovědi zní bankovním sektorem docela často, hlavně ze strany zaměstnanců ve věku okolo třiceti let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Skřivan 13.5.2019 13:41

Máte naprostou pravdu a jsem rád, že jsme ve shodě. Právě proto, že odbory ve firmě nemáte, platíte Čecha jako Němci gastarbeitera, i když ten Čech musí platit stejné, ne-li vyšší ceny, takže si doma žije jako gastarbeiter v Německu.

Pokud si víc nemůžete dovolit, pak se obávám, že ten Němec bude pro Vás opravdu tvrdou konkurencí.

T. Beren 13.5.2019 13:56

Vždy je třeba to vybalancovat, tlak je samozřejmě ze všech stran, ale to k tomu patří. Zaměstnanec toto řešit nemusí, může se jednoduše sebrat a jít tam, kde ho zaplatí lépe. :-)

K. Stržanovský 13.5.2019 10:54

Že někdo odejde za lepším, to je samozřejmé. Hodně mladých lidí ale odchází proto, že je to nebaví, chce se toho po nich moc, někdo je kontroluje, vytýká chyby či jinak prudí a neumí spolupracovat.

A. Fafejta 13.5.2019 11:51

Pak jsme je nenaucili spolupracovat. Take jsme v nich nevypestovali radost z pracovani. Ale snazili jsme se o to vubec? Deti jsou dnes zahrnuty nasobnym mnozstvim uciva nez kdy byli jejich rodice, skolsky system na ne klade enormni tlak a je nemilosrdny, ve druhe tride zakladni skoly dostavaji ctyrky na vysvedceni. Uz od detstvi je otravujeme neuspechem z toho co je nebavi, nutime je sedet hodiny a hodiny ve skole a papouskovat informace. To je radost z pracovani? Muzeme za to my, mladi ani nevytvorili stavajici system, ani se do nej sami nevychovali. Vycitanim a negativnim tlakem muzeme jejich zajem o praci leda uplne pohrbit. Nebo se muzeme chytit za nos.

M. Bárta 13.5.2019 12:15

Píšete: "Deti jsou dnes zahrnuty nasobnym mnozstvim uciva nez kdy byli jejich rodice".

To mylíte vážně? Vždyť právě nyní se dělá vše pro to, aby děti nebyly stresované nějakým učením, zejména ne matematikou.

Nedivme se, že se zejména mládež vyhýbá nějaké užitečné a potřebné práci, zejména v technických oborech. Tam je kontrolovaná kvalita i kvantita. Proto také dávají přednost činnostem v humanitní oblasti, kde se vystačí s kecáním a většinou se nedá nic zkazit.

Prostě vidí, že, když např. budou v nějaké organizaci nadávat na Babiše, Zemana, Rusko a Čínu, tak se budou mít mnohem lépe a nebudou muset sloužit u nějaké přepážky od .. do .. nebo dělat něco, kde, když něco zkazí, tak na to doplatí morálně i finančně.

A. Fafejta 13.5.2019 14:36

Dnes se to všechno dělá právě proto, že před tím došlo systémově k enormnímu přetížení dětí ve školách, které dosud trvá. Žijete v mediální bublině, ale já píši o svých aktuálních rodičovských zkušenostech. Jestliže děti přetěžujeme a už ve druhé třídě jim dáváme na vysvědčení čtyřky z matematiky, tak můžeme těžko čekat, že nám budou nadšeně studovat, navíc technické obory a mít radost z práce. To je jednoduchá psychologie, kterou byste dokázal nalézt i u sebe, kdybyste se na to zaměřil. Je naše chyba, že děti nebaví ani škola a případně ani práce. Jen naše. Ony systém nevytvořili a sami se do něj nevychovaly.

M. Bárta 13.5.2019 15:02

Nechci zevšeobecňovat, ale to, co níže píši, platí pro většinu dnešních dětí a mládeže.

Nevím, o jakém enormním přetěžování "před tím" mluvíte. Necítil jsem se přetěžovaný nikdy. Spíš naopak. Přetěžovaná nebyla ani dcera. Prostě jsou předměty oblíbené a neoblíbené. Mě hodně bavila matematika, fyzika a chemie. Dnes mládež nebaví nic, jen "mobilování".

Není pravda, že je naše vina, že děti nic nebaví. Do školy nechodí za zábavou, ale aby se něco naučily. Naší vina je to, že děti neučíme k zodpovědnosti. Prostě si zvyknou na to, že to za ně někdo vždycky nějak vyřeší. Od výběru školy až po výběr zaměstnání. Pak jen pokřikují, že chtějí byt a dobrý plat, ale nic za to nenabízí. Samozřejmě, že ne všechny !!!

Jestliže děti dostávají ve druhé třídě čtyřky z matematiky, tak prostě patří do zvláštní školy. To, že je někdy jakékoliv učení bude bavit, je naprostá iluze. Ale nebojte se. Dnes je o ně postaráno tím, že dostanou šest asistentů a nikdo se je neodváží vyhodit. Jen je to na úkor inteli

A. Fafejta 13.5.2019 15:12

Nemůžete psát o většině dětí a mládeže, protože jí neznáte. Je to jenom takový manipulativní trik z potřeby prosadit svůj názor. Jestliže neumíme děti učit tak, aby je to bavilo, tak je to nebaví. Čemu se divíme? Když si dítě hraje, tak nikdy tak, že ho to nebaví, v tom je to tajemství. Jestliže si myslíte, že máte v životě dělat něco co Vás nebaví, tak já si to nemyslím a své děti o tom přesvědčovat také nebudu. Budu je podporovat, aby se maximálně rozvíjeli v tom co je baví, aby je pracování bavilo. Že dřina je zábava, výzva, ne něco hnusného. Ti mladí, kteří když je něco nebaví, tak to prostě nedělají, jsou tohoto důkazem. Vůbec nechápu kdo kdy vážně přišel na to, že mají děti hodiny sedět ve škole u něčeho co je nebaví a pak jim za to ještě dáme špatnou známku. A pak se divíme, že je nic nebaví. To mi přijde opravdu padlé na hlavu. Kdy jsme zapomněli na Komenského školu hrou?

M. Bárta 13.5.2019 15:33

Musíte se smířit s tím, že žijeme o pár století později než Komenský a že jsou jiné požadavky. Komenský určitě neměl na mysli to, že když někoho něco nebaví, že si to má nahradit hraním.

A sám Komenský by se určitě dnes zděsil z toho, jaký postoj nyní mají děti a mládež k vzdělávání.

A. Fafejta 13.5.2019 15:37

Komenský by se zhrozil nad Vaším přístupem. Myslíte si, že do dětí něco pozitivního natlačíte nezábavnou formou a když to nevyjde, tak je za to ještě zkritizujete? A ony pak budou nadšeně pracovat? Převádíte odpovědnost za učení dětí na děti? To je absurdní, jste zaslepenec a Váš přístup je zlý. Máme s dětmi bojovat? Tím u nich dosáhneme nadšení do vzdělání a práce? Vy mi naopak připadáte, že pocházíte z doby o pár století dříve.

J. Schwarz 17.5.2019 8:27

Velice by mne zajímalo jak by v minulosti dopadl člen indiánského kmene, kterého by "nebavilo" lovit nebo sedlák, kterého by přestalo bavit třeba orat nebo zasít. Nejspíš by pokračoval v činnosti i když by ho "nebavila" nebo by "zábavně" umřel. Naše děti jsou byly podle vás přetěžovány a proto jsou zkoušeny "nové pedagogické přístupy". Ty ale zjevně nefungují, naše výsledky v testech PISA se zhoršují narozdíl od asijců, kteří si na potřebu "zábavy" ve škole nehrají. Co když většinu mladých bude "bavit" živit se jako youtuber, "influencer" surfař na Hawaii nebo tenista? Hodlá je Fafejta živit, protože hlavní je aby se mladí "bavili"?

P. Aron 13.5.2019 13:34

Proboha, kde žijete ? Přesný opak je pravdou ! Věčně se píše o tom,že by děti nejlépe ani neměly dostávat domácí úkoly, nejlépe neznámkovat ale slovní hodnocení a tam hlavně chválit. Prostě děti nefrustrovat, tím že by musely moc dělat. K tomu inkluze.

M. Bárta 13.5.2019 13:57

Bohužel, máte naprostou pravdu. To umetání cestiček se jim jednou krutě vymstí. Proti komu jednou budou protestovat?

A. Fafejta 13.5.2019 14:41

Nevíte o aktuálních poměrech v základním školství nic, takže slovo pravda je od Vás čirý protimluv.

A. Fafejta 13.5.2019 14:30

Na rozdíl od Vás žiji právě v tom. Vím to z vlastní zkušenosti, neříkám co se kde píše, vidím u svých dětí jak to je. Na prvním stupni základní školy probírají látku, kterou já měl v prvním ročníku na střední. Mají denně 4-5 domácích úkolů, několikrát měsíčně projekt s vlastní prezentací před celou třídou. To co se píše je právě reakce na to enormní přetížení, které se zavedlo a teď se uvažuje nad upuštěním od toho nesmyslu.

M. Bárta 13.5.2019 15:22

Prostě by Vaše děti měly chodit na školu, na kterou stačí. Ale rodiče jsou často nekriticky zahledění do svých potomků a očekávají od nich zázraky.

A když se zázrak nedostaví, tak to svedou na systém a učitele.

Já si naopak myslím, že studijní požadavky na základní škole i na střední škole jsou stále nižší. U matematiky je to přímo katastrofální. Trpí tím především vysoké školy technického směru. A proto chce většina mládeže studovat humanitní vědy a doufá, že se v životě bude živit nějakou kecací prací, kde se nedá nic zkazit.

A. Fafejta 13.5.2019 15:32

Matematiku děti odmítají právě proto, že jim jí spolehlivě znechutíme. Sám víte jak je zábavná. Studijní požadavky jsou vyšší než byly za Vašeho dětství, o tom nemusíme diskutovat, to je prostě fakt. Račte si to na jakékoli základní škole ověřit nahlédnutím do aktuálních učebních plánů. Nedávno jsem zkoušel svého 12-ti letého syna před testem z biologie a zjistil jsem, že ničemu z toho co mi říká nerozumí, že neví co to ve skutečnosti je a jak to funguje. Odpověděl mi, že po něm nikdo ve škole nechce, aby tomu rozuměl, ale aby to co nejpřesněji zopakoval. To, že se děti vyhýbají věcem, které je nebaví je zcela přirozená vlastnost, která může být (bohužel) u dospělých vzácností. Dospělí dělají spoustu věcí, které je nebaví a také jsou z toho jaksepatří nešťastní. Ale jak přišli na to, že to tak mají předávat i svým dětem, to netuším.

M. Bárta 13.5.2019 15:48

Mohu se vyjadřovat jen k té matematice a k maturitním úkolům, které jsou občas publikovány v novinách.

Biologii, zeměpis, dějepis, jazyky apod. jsem také neměl rád. Ale prostě jsem to nějak musel vydržet. A nijak se necítím ublížený. Dnes mám státnice ze šesti cizích jazyků. Z nepříjemného předmětu se stala příjemná zábava.

Prostě, i děti si někdy najdou něco, co je bude bavit. Někdo dříve, někdo později. Pokud je nebaví nic celý život, tak jsou k politování. Ale nelze to svádět na rodiče nebo učitele ve druhé třídě.

Jak budou žít, až samy budou mít někdy svoje rodiny? To se budou pořád vymlouvat na rodiče, dědečky, pradědečky a na jejich učitele, kteří byli tak neschopní, že je nenaučili se při matematice bavit?

A. Fafejta 13.5.2019 15:58

Za přístup k životu, tedy i radost z pracování jsou odpovědní rodiče i školy. Obecně je starší generace zodpovědná za výchovu té mladší, takže když ty mladší kritizuje, měla by hledat chyby u sebe a ne egoisticky a alibisticky kritizovat následky své výchovy. Děti jsou naše zrcadla. Sám znáte radost a nadšení z učení když Vás něco (jazyky) baví. Tohle je to co máme u dětí hledat a rozvíjet. A také uvažování, chápání co a jak funguje. Ne je utlouct encyklopedickými informacemi, které si dnes mohou kdykoli během pár vteřin najít na internetu v mobilu. Vůbec si nemyslím, že mají mít všechny děti stejné základní vzdělání, respektive když už, tak encyklopedicky úplně minimální. Ale mám za to, že mají všechny najít své radostné zaměření a tomu se především věnovat. Zbytek jim bude v živote stejně k ničemu, nepoužijí to. Myslím si, že kdyby to tak bylo, tak se tady o trendu mladých, které nebaví ani vzdělání, ani práce, nebavíme.

V. Braun 13.5.2019 10:36

Tak měnit zaměstnavatele častěji v mladším věku je normální, navíc dnes v situaci s nízkou nezměstnaností celkem bez rizika - práce je dost.

O. Ondřej 13.5.2019 10:04

Nemám dobré osobní zkušenosti s mladými kolegy. Očekávají od prvopočátku stejné nebo větší peníze jako opravdu výkonní experti. Pořád se "dívají na hodinky", chybí mi u nich nadšení pro věc, slovům "zůstaneme tu dnes trochu déle a doděláme to", tomu nerozumí.

A. Bureš 13.5.2019 10:14

V Americe když se nestihne práce, tak si jí musí dodělat šéf sám, takový slovo tam maj odbory.

M. Frank 13.5.2019 10:15

V latinské?

A. Bureš 13.5.2019 10:22

V New Yorku.

H. Omar 13.5.2019 10:37

Dobrý vtípek...

O. Ondřej 13.5.2019 10:38

Tak to máme z NY každý jiné zkušenosti.

A. Bureš 13.5.2019 10:42

Dělal jsem tam v x firmách a všude stejný, tak si nechte blbý kecy.

O. Ondřej 13.5.2019 12:03

Blbé kecy? Nepamatuju si že bych pracoval 8 a půl hodiny, šel domů a potom to za mne dodělával šéf. Nevím jak to bylo u Vás uklizečů?

M. Bárta 13.5.2019 12:24

O tom, co píšete, vážně pochybuji.

Už z toho důvodu, že u nás není zvykem, aby šéf uměl zastat práci svých podřízených. Dříve na dobré místo vedoucího stačila rudá knížka, dnes stačí známosti. Na nějaké znalosti se nehledí. Divil bych se, kdyby v USA to bylo jinak.

A. Fafejta 13.5.2019 10:25

Jestliže chce zaměstnavatel nadšené zaměstnance, nechť je nadchne. A nechť si při tom uvědomí jednou prostou pravdu - negativním tlakem dosáhne opaku nadšení k práci, tedy odporu k práci.


Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Dokumentarista Olga Malířová Špátová. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Lara Fabian | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Kdo létá, ničí planetu. Greta probouzí výčitky v mladé generaci

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Letadla vyšla z módy, zatěžují prý klima. Když měla mladá aktivistka Greta Thunberg mluvit v OSN, do Ameriky radši...