Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

V Praze umírá stále více chodců

Česko

V ulicích hlavního města bylo minulý rok sraženo 594 lidí, 16 z nich střet z autem nepřežilo. Většinu nehod zavinili řidiči

PRAHA Zná to asi každý. Přecházíte víceproudou silnici, auto v prvním pruhu vám dá přednost, ale vůz v druhém už nikoli a přes přechod prosviští vysokou rychlostí.

Pokud jste takovou situaci přežili bez úhony, měli jste štěstí. Zmíněné nehody jsou totiž v Praze běžné a jsou vůbec nejčastějším typem srážky auta s chodcem.

Situace chodců v Praze se i přes viditelné investice do bezpečnosti některých přechodů nezlepšuje. Loni zemřelo pod koly aut a tramvají 16 lidí, tedy o tři více než v roce 2009. Stoupl i počet sražených dětí. Těch bylo loni 99, zatímco o rok dříve 72. Tolik podrobná statistika pražské dopravní policie. Kde hledat problém?

V řidičích. Právě oni jsou hlavní viníci srážek s pěšími. Zavinili 68 procent z celkového počtu těchto dopravních nehod. Nejčastěji nedali chodcům přednost na vyznačeném přechodu.

„Je to dlouhodobý problém. Řidiči prostě nerespektují přednost chodců a na přechodech je ohrožují. Nesou za to vinu i policisté a městští strážníci, kteří dodržování tohoto pravidla vůbec nekontrolují. Snad vyjma případů, kdy strážníci stojí v ranních hodinách u přechodů před školami,“ kritizuje policii dopravní expert Jaroslav Hořín.

Svou část viny ale nesou i sami chodci, kteří často vcházejí do ulice i mimo přechody. Vběhnutím do silnice riskují například při dobíhání tramvaje.

Jarmila Johnová, předsedkyně občanského sdružení Pražské matky, které se bezpečnosti chodců dlouhodobě věnuje, kritizuje i stav některých přechodů. Do jejich úprav podle ní město investuje daleko méně než do výstavby a rekonstrukcí ulic. „Prioritou v Praze není bezpečnost chodců, ale plynulost a rychlost provozu. Investice do pěší infrastruktury jsou stále velice nízké oproti financím, které se vynakládají na silnice,“ říká Johnová. Největšími nešvary pražských přechodů jsou podle ní nedostatečné osvětlení či malý rozhled. „Platí to zejména ve vnitřních částech města, kde jsou parkovací zóny vyznačeny až těsně k přechodům. Zvláště menší lidé přes zaparkovaná auta nevidí na řidiče, což je ohrožuje,“ zmiňuje Johnová. Její sdružení se snaží přechody postupně upravovat. Spolupracuje proto se školami, jejichž žáci sami vytipovávají v okolí škol přechody, na kterých se necítí bezpečně.

Pražské matky poté podnět předají projektantovi dopravního odboru, který navrhne nápravu. Nejakčnější jsou v tomto směru úředníci v Praze 2. Velkou aktivitou při úpravě přechodů naopak nehýří úřady třetí a páté městské části.

Policejní statistiky uvádějí, že nejvíce chodců bylo sraženo a usmrceno v Praze 4, největším obvodu hlavního města. Celkem 94 nehod v tamních ulicích si vyžádalo šest lidských životů. Nejlépe naopak dopadla sedmá městská část, na jejímž území srazila auta 32 lidí a nikdo při tamních haváriích nezemřel.

***

Nebezpečná místa

* V ulicích Prahy loni auta srazila 594 lidí. Šestnáct z nich zemřelo, 435 utrpělo lehké a 125 těžké zranění.

* Pražští policisté evidují několik míst, kde jsou tyto nehody časté. Neproblémovější je Táboritská ulice v Praze 3 u zastávky tramvaje Olšanské náměstí. Na šedesáti metrech silnice bylo za tři roky zraněno při střetu s autem 11 lidí. Šest z nich loni. Žádná nehoda tu naštěstí neskončila smrtí.

Dalším místem častých střetů je ulice Na Zlíchově v Praze 5.

* Smrtelné nehody se loni staly na těchto místech (křižovatky značeny x): Průmyslová x Poděbradská, Praha 9 Vítězné náměstí, Praha 6 Patočkova, Praha 6 Kukulova, Praha 5 Plzeňská (u vozovny Motol), Praha 5 Strakonická (poblíž křižovatky s Moulíkovou ul.), Praha 5 Rašínovo nábřeží, Praha 2 Podolské nábřeží, Praha 4 Podolské nábřeží x Podolská, Praha 4 Podolské nábřeží x Jeremenkova ul., Praha 4 Budějovická, Praha 4 Legerova x Rumunská, Praha 2 Libušská, Praha 4 Hrazanská, Praha-Cholupice Přátelství (poblíž Nového náměstí), Praha-Uhříněves Přátelství, Praha-Uhříněves

Autor: