Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Nový bič na prodejce padělků. Módní značky už nebudou bezmocné, zní přelomový verdikt

Právo

  7:12
PRAHA - Dva sklady až po strop napěchované padělky sportovních bot značky Adidas objevili začátkem srpna celníci v pražské tržnici Sapa. Pokud by se těchto 15 tisíc párů dostalo do prodeje, firma by tratila 75 milionů korun. Podobných případů by ale mohlo ubývat.

Zátah ČOI: Odfláknutý padělek mikiny Hilfiger. foto: Česká Obchodní Inspekce

Celníci našli padělky bot Crocs. Prodejem hrozila škoda přes 16 milionů korun

Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora totiž nyní ponesou právní zodpovědnost za prodávané zboží přímo provozovatelé tržnic. Jinými slovy: pokud trhovci budou nabízet fejky, provozovatel obchodních prostor může skončit před soudem a ten ho přinutí, aby zjednal plošnou nápravu.

Mezi nejhorší semeniště byznysu s padělky patřila ještě nedávno pražská tržnice v Holešovicích. Od města ji měla pronajatou firma Delta Center s izraelskými vlastníky, která budovy a stánky dále podnajímala trhovcům. Skupina výrobců oděvů v čele se značkami Tommy Hilfiger, Burberry a Lacoste zjistila, že se v holešovické tržnici dlouhodobě prodává zboží, které porušuje jejich ochranné známky.

„Nájemce tržnice se nepokusil podniknout kroky k zabránění nebo omezení těchto nelegálních aktivit. Po neúspěšných jednáních jsme tedy podali žalobu na společnost Delta Center,“ vysvětlila LN advokátka Ludmila Neustupná z kanceláře Balcar, Polanský & Spol., která s kolegou Davidem Lajčákem případ řešila.

Žaloba ale v roce 2012 ztroskotala na pražském městském a vrchním soudu. Složitý spor o výklad jednoho paragrafu českého zákona a evropské směrnice o vymáhání práv z duševního vlastnictví letos v červenci rozuzlil až Soudní dvůr EU v Lucemburku. Na ten se s předběžnou otázkou obrátil český Nejvyšší soud. Evropský soud jasně řekl, že soud může nařídit provozovateli tržiště, aby ukončil protiprávní činnost trhovců porušující práva k ochranným známkám. Rozšířil tak pravidla doposud platná jen pro internetové obchodní platformy.

Pro módní firmy jde o obrovské vítězství celoevropského významu, dosud totiž byly proti tržnicím naprosto bezmocné.

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...