Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

O čem letos uslyšíme: Trendy 2011

Česko

Anketa

Snem každé marketingové agentury je správně odhadnout, co se stane na trhu. Letos už po několikáté se o aktuální předpověď pokusila vlivná komunikační agentura JWT i server Trendhunter.com, jimž se v minulosti podařilo například odhadnout, že noviny budou plnit zprávy o WikiLeaks, hvězdný vzestup zpěvačky Lady Gaga nebo výhru Baracka Obamy ve volbách.

1. Na dovolenou na Ukrajinu nebo

do Londýna

V souvislosti se zájmem o jarní svatbu prince Williama s Kate Middletonové v dubnu 2011 se do britské metropole bude chtít leckdo podívat. Některé cestovní kanceláře dokonce nabízejí víkendové pobyty speciálně zaměřené na oslavy královské svatby. V roce 2012 pak Londýn hostí letní olympijské hry. Příští rok by tu rovněž měli dostavět největší mrakodrap v Evropě od architektonického studia italského architekta Renza Piana. Ukrajina zase hodlá lákat turisty na trasu okolo Černobylu, včetně návštěvy „města duchů“ Prypjať. Letos totiž uplyne dvacet pět let od tamní tragédie. Navíc příští rok hostí společně s Polskem fotbalové mistrovství Evropy.

2. Alternativy k sociální síti

Facebook

Na Facebooku už má svůj profil na půl miliardy lidí (a asi okolo tří milionů Čechů). Zatímco doposud jejich počet rapidně rostl, odhaduje se, že letos se lidé budou spíše poohlížet po facebookových alternativách. Smazat svůj profil z Facebooku je v dnešní době složitější, než to bylo před rokem. Uživatelé touží po lepší přehlednosti i větším soukromí. Hodně Čechů letos také objeví Twitter, který tu zatím využívá asi třicet až padesát tisíc lidí. Na rozdíl od Facebooku se zde publikují jen krátké zprávy v rozsahu 140 znaků a zatím ho využívají hlavně lidé pracující v oblasti informačních technologií, reklamy nebo médií. Další možností je sociální síť Path.com, stránka, která limituje počet kontaktů na padesát a slibuje, že je „místem, kde každý může být sám sebou“.

Mnohem víc z nás také bude hledat chvíle, kdy můžeme být „off-line“ a vidět se s ostatními tváří v tvář spíše než na síti. Větší popularitu tak získá služba Facebook Places, která uživatelům napoví, kdo z jejich známých je zrovna v okolí.

3. Elektronika pro děti

Ať už jde o elektronické knihy pro děti, speciálně upravené dotykové obrazovky zaměřené na batolata či aplikace navrhnuté pro nejmladší: nová generace se bude už od předškolních let učit, jak si ťuknutím prstem na obrazovce přepnout mezi oblíbenou obrázkovou knížkou, výukovým programem nebo hrou. Se speciální řadou elektronických knih už přišly například velké vydavatelské domy Random House nebo Harper Collins. V České republice začal s prodejem e-knih pro malé server eReading.cz. Sortiment je zatím omezený, ale k sehnání jsou třeba Africké pohádky od O. D. Westa. Podle výzkumu Scholastic a Harrison Group mohou být knihy, které si děti budou moci číst na počítači, jedním ze způsobů, jak zvýšit jejich zájem o čtení.

4. Svět bez kuřáků

Kuřáci se brzy budou muset se zapálenou cigaretou schovávat. Nejen že je většina zemí hodlá v dohledné době vykázat z veřejného prostoru - současný eurokomisař odpovědný za oblast zdraví tlačí na přijetí protikuřáckého nařízení vztahujícího se na všechna veřejná prostranství. To samé dělá starosta New Yorku - nekuřák -, který vyklidil konzumenty nikotinu z parků a pláží. Podle JWT už od loňského podzimu platí čtyřicetiprocentní daň na cigarety v Japonsku (čtvrtý největší trh s cigaretami) a v Rusku si zase od roku 2015 nezapálí na veřejných místech. Kouření v bytech už zakazují i některé nově vznikající rezidenční projekty.

5. Digitální etiketa

Píšete si s kamarády, zatímco sedíte u stolu v restauraci během schůzky? Podle některých odhadů více než deset procent lidí mladších dvaceti pěti let si dokonce kontroluje poštu během milostných hrátek s partnerem. Čím víc jsme závislí na esemeskování, sociálních sítích a na dalších digitálních návycích, tím víc je potřeba stanovit pro tuto oblast pravidla slušného chování. JWT tvrdí, že lidí, kteří umí zachovávat digitální dekorum, bude stále více. Tady je jen několik málo tipů: nepřidávejte k rychle napsanému e-mailu tak velkou přílohu, že ji adresát bude otvírat tři hodiny. Při každém jednání - i s přáteli - si vypněte vyzvánění. Pokud si nutně potřebujete zkontrolovat telefon, nejprve se zeptejte. Třiďte si kontakty na sociálních sítích: například Facebook si nechte pro dobré známé, pokud přijde žádost o přátelství od klienta, dejte ji ignorovat (nic neuvidí) a namísto toho ho vyhledejte na některé z profesních sítí jako je LinkedIn. Nebo si můžete svoje přátele rozdělit do několika skupin podle toho, kolik věcí jim o sobě chcete sdělit.

6. Nákupy bez loga

ale s nápadem

Jak budeme nakupovat? Odborníci předpovídají zrychlení zániku pokladen ve prospěch terminálů, kde si zboží namarkuje sám zákazník, nebo placení po internetu nebo pomocí mobilního telefonu. Setkávat se budeme i s pojmem demokratické nakupování: lidé si na webové stránce výrobce sami vyberou, jaký produkt chtějí, aby začal prodávat. Příkladem může být třeba americký e-shop s oblečením Modcloth. com. Ke slovu se potom dostane i skupinové nakupování: tričko nebo pohovka nebude mít fixní cenu, ale určí ji počet nakupujících, kteří si ji vyberou. Čím více kamarádům produkt doporučíme, tím ho také budeme mít levnější. Podle Trendhunter.com pak také budeme více přemýšlet o věcech, které nakupujeme, a jaký pro náš život mají význam. Trendy bude také schovávat logo: místo velké značky na kelímku s kávou zákazníci ocení spíše nápad, jakým se produkt prezentuje.

7. Módu dělá ulice

V zahraničí jsou módní blogy hodně čtené a z jejich pisatelů se stávají vlivné ikony oděvního designu a svého druhu celebrity. Příkladem může být americký The Sartorialist, kterému před časem vyšla kniha. Typický módní -či anglicky řečeno fashion - blog tvoří mladá žena okolo dvaceti let, která na vizuálně zajímavě ztvárněné stránce publikuje fotky toho, co má zrovna na sobě. V těch sofistikovanějších případech potom nejde o teenagerky špulící ústa do objektivu, ale o polo či zcela profesionální portréty, které pracují s kompozicí i stylizací. A módy si všímá mnohem širší publikum: V České republice se úspěšně rozeběhla stránka Modnipeklo. cz, kam denně přijdou tisíce lidí. Zaznamenaly to i firmy: koncerny - jako je třeba H&M - blogerům nabízejí lepší kousky ze svých ukázkových prodejen. Ti si je pak za odměnu berou na sebe při focení pro svoje stránky. Lepší reklamu než tu na doporučení ani nemohou chtít.

Z konkrétních trendů se v předpovědích objevuje babičkovské oblečení a přetrvávající vliv rokenrolu.

***

Nový mrakodrap v Londýně a rokenrolová móda, o tom se bude letos mluvit

Anketa: Kterých pět výrazných trendů zaznamenáme v roce 2011?

PETR KOČÍ, novinář zabývající se technologiemi 1. Těžba dat ze sociálních sítí a bezpečnostní rizika s tím spojená 2. Masové rozšíření smartphonů, přetížení mobilních datových sítí třetí generace 3. Tablet PC a televize připojené k internetu 4. Aplikace pro chytré mobily a s nimi spojené zpoplatňování internetového obsahu 5. elektronické knihy PAVEL KASÍK, novinář zabývající se technologiemi, redaktor serveru Technet portálu iDNES.cz 1. Hledání soukromí - lidé se houfně zbavili soukromí a teď jej budou znovu definovat, občané, politici i média si musejí zvykat na nové komunikační kanály 2. Elektronické knihy - velcí čeští vydavatelé chystají knihy pro čtečky elektronických knih, také těch čteček z Ameriky už tu není málo.

Lidé se oklikou vrátí ke čtení, nejen prolétávání. 3. Sport a technologie - i Češi propadnou všudypřítomným technologiím u sportování: minikamery k natáčení z pohledu účastníka, GPS nebo měřiče tepu apod. 4. Neustále online - čím dál víc lidí si bude kupovat tarify s neomezeným připojením a bude si na síť ukládat víc věcí: fotky, videa, kontakty, dokumenty 5. Slevové nakupování - v roce 2011 pravděpodobně ještě vydrží nákupní slevomatová horečka, pak postupně začne ustupovat, teď je slevoserverů stovka, zbydou desítky MICHALA GREGOROVÁ, specialistka PR pro servery Mall.cz, Fler.cz a Scuk.cz 1. Po obrození v jídle by to samé mohlo nastat v českém oblékání - boom módních blogů je pro mě signálem. 2. Mobilní internet a nákupy. 3. Čtečky elektronických knih. 4. Rukodělné práce

5. Vyštípání kuřáků z veřejného prostoru. ONDŘEJ LIPÁR, editor módního magazínu Elle 1. V Česku vzroste počet bister a polévkáren - málo míst na sezení, možnost vzít s sebou, omezený výběr často obměňovaného jídla vařeného podle sezony 2. Konzumace médií u nás se víc a víc začne posouvat směrem k elektronickým přístrojům, čtečky a tablety bude používat stále více lidí a novinoví/časopisečtí vydavatelé pro ně určitě zkusí nabízet více obsahu než teď, 3. Globálně se výrazněji začnou projevovat zkušenosti s větším nasazením elektromobilů a hybridů do komerční sféry (kurýrní UPS zkouší hybridní minináklaďáky s úspěchem už teď), elektromobily se začnou pronajímat podobně jako telefony / SIM karty od operátorů 4. Začne rozvolňovat fázování módy z tradičních dvou sezonních kolekcí do více kolekcí během roku

5. Zažijeme ještě větší rozmach mobilních geolokačních služeb/her, jako je Foursquare a SCVNGR MARTIN HASSMAN, publicista, biochemik a vývojář. 1. E-čtečky, budou se šířit mezi masové spotřebitele, což bude mít mj. za následek, že dosud ignorovatelné finanční ztráty způsobené pirátskou digitalizací knih se začnou projevovat čím dál tím víc a nakladatelství začnou přemýšlet, co s tím (a nejspíš na nic rozumného nepřijdou). 2. Smartphones, pokračující nástup chytrých telefonů: lidé si začnou zvykat být stále online, budou víc a víc závislí na internetových službách, na kterých budou trávit víc a víc času, nyní už nejen z pohodlí domova. 3. Soukromí na internetu, bublina stále více a více soukromých informací sdělovaných na internetu (vedle stále lepších a lepších nástrojů pro jejich masové sledování a analýzu) někdy musí prasknout.

Je docela možné, že k tomu dojde v 2011. Stačí, aby se objevily a medializovaly správné aféry (např. objeví se organizované bandy lupičů páchající vloupačky na základě informací získaných z Facebooku) a následně stávající

strašící varování „nepište o sobě všechno na internet“ mohou nabýt konkrétních hrůzných rozměrů. Uvidíme. 4. České internetové celebrity, ve světě byl efekt internetu, který „přes noc“ z neznámé osoby udělal celebritu, již nějakou dobu známý. Zdá se, že v roce 2010 tento trend přišel i k nám, viz případy LuŠtěLa nebo Natalia Sadness, v následujícím roce bude určitě sílit. Objeví se další a další české internetové celebrity a vedle nich poroste dlouhá řada těch, kteří to budou opakovaně zkoušet, ale neuspějí. ELIŠKA HUTNÍKOVÁ, copywriterka poradenské firmy H1.cz 1. Pořídíme si nové technické hračky, nebudeme na nich ale číst, spíš koukat na grafiky a videa. Ovšem ženy se budou oblékat jako knihovnice nebo učitelky literatury. 2. Slušňácké retro oblečení 3. Ještě víc virálního videa 4. Tablety a čtečky 5. Do it yourself - kutilství

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...