Diskuze
O komunismu v nás
Měli by se komunisté omluvit a zříci se komunismu, abychom jim mohli odpustit hromady zničených životů?
Děkujeme za pochopení.
Hezky se o tom mluví, hůř se to žije
Já sice už taky dlouho všude rádoby moudře říkám, že když jsou komunisté dvacet let v parlamentu, musíme je nevyhnutelně snést i ve vládě, ale když si pak přečtete názory karlovarského krajského náměstka pro školství, jinak bývalého podplukovníka Pohraniční stráže, tak se vám přes to všechno stejně zvedne žaludek.http://www.novinky.cz/domaci/286764-nemci-by-uvitali-zadratovane-hranice-tvrdi-komunisticky-radni.html
0
0
možnosti
Vlkodlac
4. 12. 2012 14:10
Ano.
Občas se snažím ten rozdíl naznačit tím, že dám komunismus do uvozovek. Ale nemá to asi valný smysl. Pro praktické použití, nejsme-li filosofy, je to úplně zbytečné. Komunismus bez uvozovek nemůže existovat, je to čirá utopie. Mohl by teoreticky existovat jen v situaci neomezených snadno dostupných všech myslitelných zdrojů. Ve skutečném světě musí komunismus zákonitě dříve nebo později skončit na rozdílu v inteligenci a schopností členů společnosti, chcete-li chamtivosti. Není síla, která by zajistila, že kabát bude pro všechny bližší, nežli košile.Jestlipak není lepší budovat systém, který počítá s nedokonalostí lidskou?
0
0
možnosti
Vlkodlac
3. 12. 2012 13:39
Děkuji, též nápodobně.
Nemyslím, že bych nějak zvlášť kejhal, ale to asi není podstatné. Víte starou belu o tom, jaká jsem či jsem býval ovce, tak prosím nechte na mně, jak se se svým svědomím vyrovnám.Je ovšem bezesporu hloupé se takto vyjadřovat ke věcem, o kterých nic neví ani vědět z vlastní zkušenosti nemůže. A to raději ani nespekuluji, zda náhodou pan autor ze zločinů "komunismu" (nebo i dnešního systému, chcete-li) dodnes neprofituje. I tací jsou mezi námi, aktivní podporovatelé režimu byli totiž zvýhodňováni, víme? Není žádným tajemstvím, že ti, kteří nejvíce profitovali z "komunismu", nejsou na okraji ani dnes, přešli plynule z jednoho systému do druhého. Pak by se dalo jeho hledání komunismu v něm samém i pochopit. Mně stačí přečíst si jeho články. Hloupých je z nich značné procento. Ale nešť, když mu za ně někdo platí ze svého, není to můj problém. Ovšem urážet se nenechám, tolik ke stylu.
0
0
možnosti
Knight
3. 12. 2012 14:36
Mate pravdu, ze system a
Mate pravdu, ze system a lide, kteri mu vevodi jsou v podstate ti stejni.Nemyslim si, ze by Vas nekdo urazel. Ani ja ani autor to myslim nebyl. To mozna tak citite Vy. Ja osobne budu o nejaky rok mladsi nez Vy a totalitu jsem tolik neprozil. V rodine vsak mame aktivni odpor vuci totalite a i nynejsimu rezimu. Obetovani vlastniho prospechu pro urcite idealy nebo chceteli obecne blaho. V tomto souhlasim s autorem. Je to o nas. O kazdem z nas. Vy se jiste nemate za co stydet. Totalita Vam vzala cast zivota, ale me ho bere tento system.Nefunkcni stat, nevymahatelne pravo, prerozdelovani nasich penez a penez nasich deti, moralni upadek. Dokonce Vas tento stat dnes ohrozuje svou nefunkcnosti na zivote. Oba systemy, jak ten pred rokem 89, tak ted jsou si v leccems podobne. Pokud se jim postavite zazijete si sve. Jsou ovladane az na vyjimky stejnymi elitami. Uzky okruh parazitu. Svym vernym poskytuji nadstandartni svobodu (v dnesni dobe ekonomickou). Pokud nejste v davu a vystoupite ekonomicky, medialne se Vas pokusi zlikvidovat. Rad bych, aby bylo vice aktivnich lidi u nas, ale neodsuzuji ty, kteri aktivni nejsou protoze vim, ze nest nasledky neni jednoduche.
0
0
možnosti
Vlkodlac
3. 12. 2012 8:14
Tento článek je z páně Houdových daleko nejhloupější.
Aspoň co jsem zatím četl. Nevím, možná jsem v jeho věku psal pdobné hlouposti, ale asi bych si netroufl prezentovat je veřejně. Pravda, vlastně to ani nešlo :-)Nejsem si jist, zda je to možné omlouvat autorovým mládím a nezkušeností, spíš ne. Zkušenost patrně dovolí jen onu integrální inteligenční a morální nedostatečnost lépe zamaskovat.Nejen, že je článek hloupý, ale je i neskutečně drzý. Klade oběti na roveň pachatelům. Přirovnal bych to k obvinění ze spolupráce u ženy, která s nožem na krku, ve strachu o holý život, podlehne znásilnění, aniž by na nůž nalehla.Pan Houda to nepochybně nezažil. Necítí, že by se komunisté či komunismus na něm provinili. Budiž, nikdo by mu neměl tento pocit implantovat. Ale ani on by se neměl tím pádem k věci vyjadřovat způsobem, kdy hodnotí pocity jiných, zejména obětí a drze je obviňuje z kolaborace.Budu mluvit jen za sebe. Cítím se komunismem, lépe řečeno režimem, který se ke komunismu hlásil, znásilněný. Ovlivnil valnou část mého produktivního života tím, že mě zbavil značné části elementární každodenní volby, svobody. Dovoloval mi volby jen značně zjednodušené - "kolaborovat", nebo být zničen. Společensky, profesně, mnohdy i existenčně. Takže jsem studoval, ba i "odříkával přes noc naučené prefabrikované poučky z marxismu–leninismu". Přesto se necítím být spolupachatelem ale obětí. Nikdy jsem nepřešel na stranu aktivních podporovatelů režimu, jen jsem se snažil běžně existovat. Jako většina lidí kolem. A nepotřebuji, aby mi nějaký "cucák", který objektivně nemůže mít stejnou životní zkušenost, doporučoval sebereflexi a pocit viny z kolaborace.Samozřejmě díky tomu, že pro mě nikdy nebylo přijatelné aktivně "komunistický" režim podporovat, byl jsem relativně poškozován i ekonomicky. Věděl jsem to, počítal jsem s tím a byl s tím srozuměn. Mnozí na tom byli podstatně hůře. Ale osobně nechci žádné odškodnění, rehabilitaci, ba ani žádnou omluvu. Nepotřebuji a nechci formální slova omluvy, když nevěřím upřímnosti toho, kdo je vyslovuje. Nemůže být relevantní omluva od někoho, kdo se vzápětí otočí a jednoznačně přihlásí ke zločinnému režimu. Nepotřebuji "kopat" do konkrétních komunistů. Nebyl jsem v jejich kůži, nemám jejich zkušenost a nechci je soudit.Co bych opravdu chtěl je, aby ti, kteří se hlásí ke komunistickému režimu, jak jsem jej na vlastní kůži zažil, měli tolik soudnosti, aby DRŽELI HUBU! Dle mého soudu je nepřijatelné, že KSČ nebyla po listopadovém převratu zakázána. To je základní chyba, která dnes už asi ani nemůže být napravena.
0
0
možnosti
Knight
3. 12. 2012 12:00
Zdravim Vas
V tomto pripade asi plati, ze potrefena husa nejvic kejha. Rozhodne nebudu psat o tom jak je co nesmyslne apod, jen bych chtel zduraznit, ze mlceni je take souhlas a tim, ze jste jednou ovci ze stada z Vas nesmiva Vasi osobni zodpovednost.Mate pravdu, vetsina ceske populace by mohla drzet usta, protoze budto nedelali nic nebo aktivne kolaborovali. Ja nejsem ten, kdo by nekoho soudil. To nemuze nikdo z nas. Prijde mi ale neptatricne to, co pisete proti tomuto clanku.Dnes je doba jina. Mame svobodu, presto se tady deje hodne spatnych veci, ale malokdo proti nim aktivne vystupuje. Malokdo se odvazi neco udelat protoze to osobni pohodli a moznost aspon nejak fungovat je preci dulezitejsi.Ja na rozdil od Vas si nemyslim, ze by bylo v poradku byt soucasti neceho takoveho jako je minuly nebo soucasny system. A tim myslim take pasivni soucast. Byt v davu a delat, ze se me to netyka nebo ze to neni muj boj.Muzeme mit rozdilny nazor. me ale vadi, jakym stylem se tady do nekoho obouvate.
0
0
možnosti
Larry
2. 12. 2012 21:39
porážku komunismu lze
porážku komunismu lze dosáhnout především funkčním právním státem, a obávám se z těch demonstrantů žádný z nich nevyvinul stejnou aktivitu zaprávní stát jako nyní. ten kdo volil zkorumpované strany slibující boj proti komunistům sám nahnal voliče do otevřené náruče ksčm.
0
0
možnosti
Rosocha
2. 12. 2012 21:06
K otázce viny
Vážený pane Houdo, morální rovina, o které píšete, dle mne nekončí rokem 1989. Podle tohoto principu by nemohl odpouštět ten, který je narozen po roce 1989, neboť na něm nebyla páchána křivda. Nakolik je ale individuální zodpovědnost, která v tento čas tak často selhává, pokřivena kolektivní nezodpovědností doby minulé? Nakolik jsou problémy naší nevyzrálé demokracie ještě stále dané morálním marasmem, který nám byl „věnován“ jako odkaz? Pokud si alespoň částečně kladně odpovíte na mé předchozí dvě otázky, pak mohu omluvu zajisté požadovat nikoli jenom já, nýbrž také Vy. A právě ve chvíli, kdy budete vznášet požadavek omluvy také Vy, přesunujete se tímto procesem do roviny politické viny, neboť ztotožnit se s touto „jakousi nevyřčenou samozřejmostí“ je to nejmenší, co můžete v současnosti, kdy je evidentní, že se komunisté navracejí k moci, udělat. Rozhodně Vás ale nemíním názorově ohýbat ve směru toho, že to, co zde probíhá, zdaleka není kýčovitá bitva; stejně jako není nic snazšího, než ohrnovat nos nad kopáním do komunistů ve chvíli, kdy to vše vypadá jako laciná hra na hrdinské zviditelnění. To už je ale asi podstata lidí jako takových, mlčet ve chvílích, kdy by se mělo křičet do zničení, vykřikovat alibisticky, že křičet do zničení je v této podstatné chvíli neopodstatněné, protože podstatnou není; a nakonec, až bude jako vždy pozdě, se přikrčit v rovině viny metafyzické, neboť omluva se již sice nepřijímá, nikdo ji ale po nás nepožaduje…
0
0
možnosti
Marek Kyncl
4. 12. 2012 1:40
Odpověď na Vaše dvě otázky
Dovolím si odpovědět na Vaše dvě otázky. 1. Nakolik je ale individuální zodpovědnost, která v tento čas tak často selhává, pokřivena kolektivní nezodpovědností doby minulé? Individuální odpovědnost byla a je v našem národě formována historickou zkušeností, která daleko přesahuje celé 20 století. Jisté však je, že generace našich rodičů byla mnohem individuálně odpovědnější než jsme my. Pracovali mnohem tvrději, byli zvyklí šetřit a to, co dnes pomalu projídáme, oni nahospodařili a vytvořili. V konfrontaci s realitou první republiky, mnichovské dohody a 2. světové války rozumím i jejich volbě pro komunismus jakožto individuálně odpovědnému řešení zkusit alternativu systému, který je oprávněně zklamal. Determinujícm v našem národě není neodpovědnost, ale nihilismus projevující se v nedostatku víry, že aktivním společenským postojem může jednotlivec něco změnit a stejně tak neskonalá trpělivost podržet, když nám někdo sere na hlavu.2. Nakolik jsou problémy naší nevyzrálé demokracie ještě stále dané morálním marasmem, který nám byl „věnován“ jako odkaz? Naše "nevyzrálá" demokracie už trvá 23 let. Nechci říci, že komunismus byl ráj, ale mezilidské vztahy byly určitě na lepší úrovni než dnes a ve srovnání s dneškem se téměř nekradlo. Tehdejší režim alespoň vychovával lidi k úctě k práci, starým lidem a solidaritě. Rekordy v zapadání do morálního bahna lámeme rok od roku, v posledních deseti letech značně zrychleným tempem. Obecně vzato, vznášíte otázky, které jsou obehranou písničkou. Pokud jsme dnes (po 23 letech !) po uši v morálním bahně, pak to bude spíše, než neblahým dědictvím minulosti tím, že jdeme špatným směrem. Dále sám posuďte, nakolik
0
0
možnosti

můžeme se třeba i uřičet
Pro rovnováhu ve společnosti plní komunisté skvělou roli. Podobně jako katolická církev, i oni jsou "v pohodě". Stejně jako církve, i oni mají výhodu kompaktního světového názoru, navíc se umějí vyjadřovat srozumitelněji, moderněji. Můžeme se uvztekat, komunistická filozofie tady bude už navždy. Spíše bychom s ní měli dokázat vědomě koexistovat, stejně jako ona dokáže koexistovat s amorfními vidinami antikomunistů.
0
0
možnosti
Nevšiml jsem si, že by lidé
Nevšiml jsem si, že by lidé chtěli omluvu. Lidé chtějí po komunistech sebereflexi, soudnost a bezrozpornost mezi slovy a činy (t.j. my jsme ti opravdoví, čistí komunisté a s těmi minulými nemáme nic společného versus blokování jakýchkoli kroků vedoucích byť jen k poznání a popsání minulosti, natož k pojmenování nebo dokonce potrestání konkrétních vyníků).Zato jsem si všiml, že hlavnímu nositeli relativismu a pochopení pro utiskovatele jsou intelektuálové, kteří působí ve vzdělávání a vzdělávací instituce přetvořili v podstatě indoktrinační centra, protože studenty nenaučí ani oboru, ani kritickému myšlení, ale zato jim dobře vpraví do hlav, co si mají myslet. Výtky vůči Rozsochovi chápu jen jako self-projekci autora podle principu "podle sebe soudím tebe".Humanitní studia na UK (resp. to, co vychází ze školy) považuji za jedno z nejostudnějších selhání polistopadové inteligence a autora za typického představitele relativismu a samoúčelného akademismu.
0
0
možnosti
Významným představitelem relativismu byl Ježíš.
Řekl totiž, že "kdo jsi bez viny, hoď si kamenem". Konkrétní "vyníci", jak píšete, se za to prima schovají.Osobně bych také uvítal, kdyby už KSČM pochopila, že ve skutečnosti komunistickou stranou není, jelikož o komunismus ani neusiluje, jak se dá snadno zjistit. Pak by se mohla rozdělit řekněme na Novou levici a Českou obec stalinistickou, kterou by vedla soudružka Semelová.Jinak bych také uvítal, kdyby pan Rosocha občas bojoval podobnou formou například proti jihočeským kmotrům a podobně - jsou totiž nejlepší živou propagandou KSČM.
0
0
možnosti