Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Obětí silnic ubývá. Ale pomalu

Česko

Češi ztrácejí krok s EU ve snižování počtu obětí na silnicích mimo obce. Z Unie jsou pátí od konce

PRAHA Češi investovali stamiliony do bezpečnosti dopravy ve městech, a na zlepšování stavu silnic mimo ně často nezbylo.

Teď se to České republice vrací. V celounijním srovnání evropského úřadu bezpečnosti silničního provozu totiž propadla. V analýze, která zkoumala úbytek úmrtí na silnicích mimo obce vyjma dálnic v období let 2001 až 2009, je Česko se svým tříprocentním poklesem až páté od konce. Hůře už dopadli jen Maďaři, Poláci a naprosto tragicky pak Bulhaři a Rumuni.

Co způsobilo český propadák? Dopravní experti mají několik vysvětlení. Podle dopravního psychologa Aloise Hudečka se do výsledku promítá špatný stav českých silnic nižších řádů. „Ty jsou často v dezolátním stavu a nehoda se na nich stane daleko snáze než na opravené komunikaci,“ říká.

Dopravní expert Jaroslav Hořín vidí problém mimo město komplexněji. Podle něj nejde jen o špatné komunikace, ale o celkový nedostatek financí, který je do mimoměstských silnic vkládán. „Investuje se především do dálnic a silnice nižších řádů jsou poslední v pořadí. Jejich kvalita je tak pochybná a špatné je tu i dopravní značení,“ míní.

Další problém je podle expertů v samotných řidičích, kteří jsou si jisti, že mimo město a mimo dálnici prakticky nemohou potkat policejní hlídku, a proto tu často nerespektují předpisy.

Největší úbytek nehod mimo obce zaznamenali Lucemburčané a překvapivě Portugalci. Ti svého desetiprocentního úbytku docílili především mohutnými investicemi do výstavby dálnic. Silnice nižších řádů se tím vyčistily.

V tomto ohledu je evropská statistika zavádějící. Hůře v ní totiž logicky dopadly země, které mají dálnic pomálu a většina dopravy je tu vedena po klasických dvoupruhových komunikacích. Trpí tedy především země bývalého východního bloku.

Česko exceluje v dodržování rychlosti ve městech Úplně mimo měřítka se ale vymkla situace v Bulharsku a Rumunsku. Zatímco všem ostatním zemím EU se daří následky nehod v otevřené krajině alespoň trochu mírnit, v Bulharsku a Rumunsku se následky těchto havárií zhoršují. V Rumunsku dokonce o kritických sedm procent. Rumuni se brání tím, že katastrofální výsledek způsobilo svědomitější a přesnější vedení statistik v posledních letech.

Češi si ale ze statistiky odnesli i jedno prvenství. Jsou národem, který nejsvědomitěji dodržuje rychlost v obcích.

„Do bezpečnosti dopravy ve městech se investovaly miliony. Radnice montují automatické radary a předhánějí se v opatřeních, jak motoristy ukáznit. Nutno říct, že se jim to daří. Málokdo si dnes dovolí nerespektovat tamní pravidla,“ vysvětluje český primát Hořín.

***

NEHODY V EU

* Statistika evropského úřadu bezpečnosti silničního provozu zkoumala úbytek počtu obětí dopravních nehod v mimoměstských oblastech v letech 2001 až 2009. * Z 27 států Unie dopadlo nejlépe Lucembursko s poklesem o 13 procent a Portugalsko s 10procentním úbytkem. Třetí byli s 9procentním poklesem Francouzi. * Nejhůře skončilo Bulharsko a Rumunsko. Zatímco všechny ostatní země hlásí pokles obětí, Bulharsko nárůst o 2 procenta, a Rumunsko dokonce o 7 procent. * Česko skončilo s 3procentním poklesem páté od konce. * Češi jsou naopak jedni z nejlepších v dodržování rychlostních limitů v obci.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!