17. prosince 2008 21:27 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Odhlásit vrak? Nemám, ukradli mi ho

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 48Diskuse
Trabant | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trabant | foto: Lidové noviny

BRNO Lidé zjistili, že když si své staré nepojízdné nebo už rozebrané automobily „nechají ukradnout“, vyhnou se frontám při jejich odhlašování z evidence. Ty se nyní tvoří na většině radnic. Některé úřady zavádějí i mimořádné směny.

Na Brněnsku už počet případů oznámených krádeží vraků dosáhl dvouciferných čísel. „Je jasné, že něco není v pořádku a my zjišťujeme co,“ říká ředitel policie Brno-venkov Bohumil Šimek. Nárůst spojuje také s přísnějšími sankcemi za neplacení povinného ručení či za převody starých aut.

Lidé, kteří oznámí ukradení svého starého automobilu, se vyhnou stání ve frontě na úřadech při žádosti o jejich vyřazení z evidence. „Je to ale jen dočasné. Stejně musejí přijít s policejním protokolem oznámit krádež a poté znovu, ukradený automobil nelze vyřadit hned,“ řekl Ladislav Prudil z brněnského magistrátu.

Policisté pátrají, kde „ukradené“ staré automobily a vraky skončily. „Automaticky ověřujeme i to, zda nejde o podvod. Zjišťujeme například, zda je někdo neodvezl do kovošrotu nebo se třeba neobjeví na divoké skládce, samozřejmě upravené tak, aby nešlo zjistit původního majitele,“ říká policista Zdeněk Sycha. Další možností je, že lidé si auto sami rozebrali, neodhlásili ho a nyní nevědí, jak situaci vyřešit. Problém se totiž týká například zemědělců a starých traktorů.

Lidé, kteří vůz odhlašují, musejí na úřad přinést potvrzení o jeho ekologické recyklaci. Bezplatně některá vrakoviště vozy odebírají tehdy, pokud jsou kompletní. „Málokdy někdo přiveze očesanou karoserii. Ani tehdy ale u nás nezaplatí více než tři tisíce korun,“ říká pracovník autovrakoviště Eurovrak v Holubicích u Brna. V posledních dnech se počet zákazníků přivážejících ojetiny rapidně zvýšil. „Dřív jsme tu měli dvě tři vozidla denně. Teď tu máme denně pět až deset aut,“ dodal. Odevzdat vrak do sběrny se prý moc nevyplácí. „Cena za kilo železa nepřesahuje jednu korunu,“ řekl Václav Purč z Vrakoviště Brno.  

Pokud se lidé starých aut nezbaví, budou příští rok při jejich prodeji většinou platit tisícové částky na ekologické dani. Na ta vozidla, jejichž majitelé neplatí povinné ručení, si zase budou nově moci důrazně políčit pojišťovny – budou moci žádat 20 až 300 korun za den. „Povinné ručení musí mít dle zákona všechna provozovaná registrovaná vozidla,“ sdělil výkonný ředitel České asociace pojistitelů Jakub Hradec. V registru je nyní zhruba 850 tisíc nepojištěných vozidel a asociace odhaduje, že až 300 tisíc z nich jezdí. Platit není třeba pouze za vozidla dočasně či trvale vyřazená z registru.

Současné situace hodlají využít i radnice. „Stará auta blokují místa na parkovištích, mnohdy ale nevykazují to, čemu se říká známky vraku, a my vůči nim nemůžeme zasáhnout. Hrozba poplatků ale jejich majitele potlačí,“ věří starostka Brna – Nového Lískovce Jana Drápalová, která má na starosti i jedno z velkých brněnských sídlišť.
  • 48Diskuse




Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!