Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Odolaly krizi. A mají chuť růst

Česko

Peníze a byznys v roce 2010

PRAHA Koh-i-noor, Karma, Emco, Fab či Botas.

Tyto tradiční české značky spojuje to, že úspěšně prošly ekonomickou krizí a v současné době rozšiřují svou výrobu. Za svou dobrou kondici vděčí především exportu. Přesto i v roce 2010 některé tradiční domácí značky z trhu zmizely a jejich nositelé třeba i zkrachovali. Nejznámějším příkladem je OP Prostějov, který na jaře kvůli dluhům spadl do konkurzu.

Firmy, které prošly krizí s menšími šrámy, již dnes hovoří o tom, jak si v příštím roce vybojují ještě lepší postavení na zahraničních trzích. „Letošní rok hodnotím celkem pozitivně. Oproti loňsku, kdy došlo k určitému poklesu odbytu ve východních teritoriích, se víceméně vracíme k situaci z roku 2008,“ říká Pavel Janeček, generální ředitel společnosti Karma, výrobce topení a sporáků.

S jeho slovy souhlasí i další úspěšní manažeři. „Do příštího roku vstupujeme s mírným optimismem, protože jsme prakticky z devadesáti procent exportně orientovaná firma a většina našich klíčových zahraničních trhů se chová tak, jako že krize již ustoupila nebo ustupuje,“ říká Vlastislav Bříza, šéf výrobce kancelářských potřeb Koh-i-noor.

Pozitivní zpráva ovšem nečeká na uchazeče o práci. I na trhu úspěšné firmy – které LN oslovily – sice již nechystají masivní propouštění, ale s nabíráním nových zaměstnanců zůstávají opatrné.

Podle slov jejich manažerů se teď víc vyplatí investovat do nových technologií.

***

Více čtěte na stranách 13, 14 a 15

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!