Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Boj o platy ve školství

UKONČENO

Na počátku školního roku hrozí stávkou ti, kteří v tomto rezortu pracují. Především se jim nelíbí, o kolik jim chce stát zvýšit plat. Otázky jste pokládali šéfovi odborového svazu pracovníků školství Františku Dobšíkovi 4. září v 10:30.

položených otázek: 75 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (31.8.2007 17:16) Wenda
Jak se Vám pozdává návrh vlády zvýšit platy státním zaměstnancům jen o 1,5%?Navíc k tomu reformní vládní batoh,zvýšení DPH a jiné "drobnosti"...plně Vás podporuji, protože už tak se platové "nůžky ve stejných nebo podobných profesích v soukr.sektoru a státním pěkně rozevírají.Naše vláda by potřebovala stávku učitelů a ostatních školských pracovníků jako sůl - aby si uvědomili, že ti lidé, co vzdělávají národ a zabezpečují tak ekonomický blahobyt, nežijí ze vzduchu a mají odpovědnost za budoucí generace - určitě větší,než samotní politici.
ODPOVĚĎ (4.9.2007 10:44)
S 1,5 procentním navýšením jsem vyslovil za školské odbory nesouhlas. Vláda bude schvalovat státní rozpočet a je podle mne velkou chybou, že ministryně školství nebude usilovat o navýšení rozpočtu pro kapitolu školství. V současné době připravujeme protestní akce.
OTÁZKA (1.9.2007 11:29) michaela
Mily pane Dobsiku, preji vam vsem, aby se vase stavka realizovala a byli jste uspesni.V Cechach zatim nikdo nepochopil, ze to nejcenejsi co clovek ma, je zdravi a vzdelani.Ti, kdo je zabezpecuji by meli byt nalezite oceneni a doceneni. Jsou ucitele jednotni, nebo stejne nekonzistentni, jako my, lekari? M. (t.c. v ekonomicke emigraci v UK)
ODPOVĚĎ (4.9.2007 10:47)
Bohužel, se ve školství nedá hovořit o profesní "hrdosti" ujednotit se na společných požadavcích. Všichni kolegové jsou si vědomi nedostatečného financování školství, ale shodnout se na masivní protestní akci, její formě, datu atd. je velmi obtížné.
OTÁZKA (2.9.2007 10:48) pynchon
Dobrý den, fandím Vám, bohužel se nedomnívám, že má školství šanci. Ředitelé, zástupci, vedoucí pracovníci, docenti a profesoři jsou "zkorumpovaní" přece jen o něco lepšími platy a ve strachu, že o ně přijdou řadové učitele a asistenty nepodpoří. A armáda vystrašených učitelek nikdy na hlas nezakřičí. Nejprve musíte přesvědčit pedagogy (a ředitele), aby byli jednotní.
ODPOVĚĎ (4.9.2007 10:49)
V současné době chceme zintenzivnit jednání se svazy zaměstnavatelů, které sdružují i asociace ředitelů škol a školských zařízení. Jsem si vědom, že jejich podpora je předpokladem toho, že vystrašené učitelky se stanou minulostí.
OTÁZKA (2.9.2007 11:15) Ondřej Ipser
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na smysl stávky na začátku školního roku a zda by nebylo efektivnější toto udělat v době maturit a pohovorů na VŠ? Po jednom ztraceném ročníku by si určitě mnozí uvědomili vážnost věci. S pozdravem O. Ipser
ODPOVĚĎ (4.9.2007 10:50)
Bohužel státní rozpočet, na kterém jsou platy ve školství závislé, se ve vládě bude projednávat tento měsíc a následně se jim bude zabývat zhruba do 30. listopadu poslanecká sněmovna. V tomto období můžeme společně něco ovlivnit.
OTÁZKA (2.9.2007 18:37) Petr Laboudek
Každému musí být jasné, že za platy, které reálně ve školství existují nikdy žádný skutečný odborník nepřijde. Např. ve firmě IBM ČR je průměrný plat 110 000 Kč a v SAP ČR 120 000 Kč. Podle mého názoru se úroveň školství nezvýší dokud nebude poměr mužů a žen ve školství 50:50 a dokud školství u nás nebude mít takovou prestiž aby ti nejschopnější neváhali spojit se školstvím svojí celoživotní kariéru. Proč daleko energičtěji nehájíte své oprávněné mzdové nároky - jak můžete mít autoritu, když mnozí z vašich žáků nebo studentů mají vyšší kapesné, než co činí váš plat?
ODPOVĚĎ (4.9.2007 10:54)
Tady nejde o energičtější hájení oprávněných požadavků, jak říkáte, ale o vytvoření veřejného tlaku, aby vláda finančně zajistila proklamovanou prioritu školství. Tento stav podfinancování školství se vytvářel léta a jsem si vědom, že jednorázové, byť razantní, zvýšení nic nevyřeší.
OTÁZKA (2.9.2007 18:49) MIREK
HELE ODBORARI,MYSLIS,ZE JEN U VAS MATE MALO? ZE SE NESTYDITE !!!
ODPOVĚĎ (4.9.2007 10:55)
Ne, nestydím se! Od rozvoje vzdělanosti se podle mne odvíjí rozvoj této země. Za tím si stojím.
OTÁZKA (2.9.2007 21:04) Arche z Čech
Tato sobecká vláda schválila škrtformy (kdepak reformy), na kterých kromě jejích ministrů, poklonkujících Dalíků a spřátelených milionářských kruhů nevydělá nikdo. Naopak, valná většina obyvatelstva bude úpravami DPH a rušením sociálních opatření okradena, což je nakonec známý postup ptákostrany, za jejíž dřívější vlády byla naše zem skrz naskrz vytunelována (a za to teď musíme my, nízko a středo příjmoví platit). Totéž si jistě uvědomujete i vy, zástupce školských odborářů, oblasti, která se samozřejmě nemůže vyhnout škrtformování. Jste ochoten podpořit generální stávku? Je to možná extrémní řešení, ale v době, kdy vláda prosazuje jeden extrémní krok za druhým, mi připadá zcela relevantní.
ODPOVĚĎ (4.9.2007 10:57)
Pro mne je generální stávka spojená s touhou po změně režimu. Jsem přesvědčený, že jako školské odbory dokážeme využít všech forem legitimního prosazování našich požadavků.
OTÁZKA (3.9.2007 9:40) Petra Gelbart
Dobrý den. Navýšení všech učitelských platů o značnou částku podporuji. Chtěla jsem se zeptat s jakými návrhy se pracuje co se týče hodnocení jednotlivých pedagogů, aby kvalitnější učitelé dostávali opravdu vyšší odměnu? Nemám na mysli jen "vyčíslitelné" výsledky, ale i spolupráci s rodiči, výchovu podle RVP včetně multikulturních složek a kritického myšlení, atd. Děkuji.
ODPOVĚĎ (4.9.2007 10:59)
Základní plat pedagoga i ostatních školských pracovníků by měl být na takové úrovni, aby jim zajistil hodnotný život. A nad ten základní plat by určitě ředitel měl mít objem finančních prostředků, aby ohodnotil nadstardantní výkon.
OTÁZKA (3.9.2007 10:43) josef
1. jaký je průměrný učitelský plat na ZŠ? 2. Kolikanásobek je to průměrného platu ČR?
ODPOVĚĎ (4.9.2007 11:00)
Na základní škole to je kolem 22 tisíc za první pololetí 2007. Je to tedy asi o 3 procenta více než je průměrný plat v ČR.
OTÁZKA (3.9.2007 10:47) Lucie
Chtěla bych navrhnout, zda by odboráři mohli také bojovat za posunutí školního vyučování z osmé na 9.hodinu. Funguje to ve spoustě vyspělých zemí. V ČR děti už od školkových let jsou nuceny vstávat za tmy na budíka v 6 nebo v 7 hodin, všichni jsou uhonění, nevyspalí, nervózní. V zemích, kde začíná pracovní doba, úřady, školky a školy kolem 9 hod. nebo později, jsou lidi mnohem pozitivnější a pohodovější. Děkuji pokud pro to budete moci něco udělat.
ODPOVĚĎ (4.9.2007 11:04)
Posunutí školního vyučování by mělo zaznít především od rodičů. Na první pohled je to určitě zajímavé. Přineslo by to ale mnoho komplikací, například s dopravou žáků na venkově. Vyučování by se posunulo do pozdního odpoledne, kdy by se mimoškolní aktivity posunuly do večerních hodin atd.
OTÁZKA (3.9.2007 10:50) Slavomír Vácha
Rád bych od Vás slyšel,kde se mají brát peníze na neustálé platy státních zaměstnanců.Nemyslíte,že rozevírání nůžek mezi Vašimi platy a důchody může jít donekonečna?Přitom průměrný důchod přes 9000,- nebere nikdo z mých známých,jen invalidky jsou na úrovni.
ODPOVĚĎ (4.9.2007 11:06)
Náš odborový svaz řádově sdružuje několik tisíc bývalých zaměstnanců škol a tito naši bývalí kolegové nás podporují. Chápu, že každý vidí především svůj vlastní zájem, ale pro mě je vzdělávání prioritou.
OTÁZKA (3.9.2007 11:03) log-in
Myslíte si,že úroveň vyuky v ČR je srovnatelná se státy EU,nemám na mysli platy ale kvalitu předávání informací,pokud mistr v Škoda auto zapříčiní výrobu nekvalitního výrobku je trestán,jak to bude řešeno ve školství?Bude možné v rámci snižování nezaměstnanosti přestat zaměstnávat důchodce a profesory a nahradit je stejně vyspělými novými mladými učiteli a profesory 21.století?Vždyť kolik důchodců ve pracovní sféře blokuje místa absolventům.
ODPOVĚĎ (4.9.2007 11:09)
Výsledky průzkumu PISA, který zahrnuje všechny země OECD, nejsou pro výsledky vzdělávání v ČR nepříznivé. Umísťujeme se v první desítce zemí. Otázka zaměstnávání důchodců by měla směřovat na ředitele škol.
OTÁZKA (3.9.2007 11:11) marek kucera
dobry den, rad bych vedel na zaklade ceho vlastne chcete stavkovat? byt ucitelem je zamestnani jako kazde jine, jestli se vam nelibi podminky, ktere mate, jdete delat neco jineho. nikdo vas prece ve skolstvi nedrzi, mate volbu, tak proc ji nevyuzijete? dekuji za odpoved
ODPOVĚĎ (4.9.2007 11:14)
Jde o úhel pohledu. Předpokladem vykonávat povolání učitele je absolvovat vysokou školu. Další praxí získávat takový soubor dovedností, kterým se ve finále říká pedagogické umění. Určitě vzpomínáte na učitele, kteří vám něco dali do života. Nebo si myslíte, že by bylo lepší, kdyby se učitelé střídali ve třídách jako u běžícího pásu, kdyby se jim to nelíbilo?
OTÁZKA (3.9.2007 11:42) Platy a věk
Dobrý den, rád bych se zeptal proč platové tabulky jsou stavěné na délce praxe. Přece mladý učitel mezi 25 a 35 rokem může odvést mnohem více práce než před důchodem. Navíc mladý člověk potřebuje nastartovat svůj život investicemi do bydlení a založení rodiny. Systém je nespravedlivý!!!!!
ODPOVĚĎ (4.9.2007 11:16)
Určitě je vám mezi 25 - 35 lety. ...Být mladý není kvalifikace. Máte pravdu, že ve školství není nastavený kariérní systém, který by umožnil lépe a objektivně ohodnotit nejen mladé a vykonné ale i starší a výkonné.
OTÁZKA (3.9.2007 11:52) Marie
v prvé řadě ať se ve školství udělá pořádek není možné chtít navýšení platů při počtu 20 dětí a to se ještě dělí na výuku do skupin.Dětí dojíždí do školek, ale základní školy " jedou" na vyjimky kolik let.Pracuji ve školství tak vím o čem mluvím
ODPOVĚĎ (4.9.2007 11:19)
Školy, které "jedou" na výjimky, chce udržet zřizovatel, což je většinou malá obec. Průměr dvacet dětí ve třídě je podle mne velmi optimální a dělení například na jazykovou výuku zajišťuje právě onu kvalitu ve vzdělávání, po které voláme.