Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

On-line o rozdělování dotací

Vladimír Just

UKONČENO

Pražský magistrát stále hledá cestu, jak rozdělit peníze na kulturu. Nedokáže se totiž shodnout s grantovou komisí, kterou sám před dvěma roky zřídil, zda podporovat jen nekomerční umění nebo i podnikatelské aktivity. Ptali jste se 7. března v 10:00 člena komise a divadelního kritika Vladimíra Justa.

položených otázek: 43 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (6.3.2008 12:44) anonym
Přidělování dotací komisí dává korupční prostor (přinejmenším ten je mi sympatický, toho zase nemám rád). Nevidím potřebu dotací, ale když už tak podpořit dostupnost kultury dotací na vstupenku (tj. dotací pro diváka), ne jako "sociální podporu" divadlům a jiným "tzv. kulturním nekomerčním" institucím, nemyslíte? Petr Starosta
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:03)
V celém civilizovaném světě je běžné, že se granty a penězi z veřejných zdrojů dotují ať už ve vědě či v kultuře ty aktivity, jejichž existenci nezajistí trh. Dotovat z veřejných peněz zisk soukromých podnikatelů je, zdá se, česká specialita. Daleko větší míru korupčního prostředí, než je rozhodování 12 nezávislých odborníků, teoreticky skýtají jiné, mediálně "utajené" a méně transparentní formy přidělování (tzv. spolupořadatelství, partnerství atd.). Granty, jak ukazuje i tato debata, jsou mnohem transparentnější.
OTÁZKA (6.3.2008 13:04) Iva
Dobrý den. Není mi jasné, jak si pan Richter vlastně představuje svůj originální nápad dotací na vstupenku. To by pak měl větší dotace Hamlet od Ledeckého než třeba v Celetné? Jaká je reálná šance, že to projde?
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:09)
Letos to zatím prochází, protože je to politické rozhodnutí, které grantová komise napříště může pouze připomínkovat a navrhovat změny. Samozřejmě, že systém, kdy dostane dejme tomu malá scéna s obrovským významem pro pražskou kulturu (obecně divadla typu Dejvického, Ungelt, Alfréd ve dvoře atd.) desetinásobně méně než - a teď to úmyslně přeženu - Sazka Aréna, je systém, volající po korekci. Ale na to bude čas až opadne hysterie kolem letošního rozdělování.
OTÁZKA (6.3.2008 13:08) Roman Knákal
Pořád se nemůžu smířit se státními dotacemi českého filmu. Proč bych měl ze svých daní nedobrovolně přispívat na filmy, které se mi nelíbí, nechodím na ně a dobrovolně bych za ně neutratil ani korunu. Považuji to za krádež. Čeští filmaři mi sahají do peněženky, aby měli na ty svoje kraviny, a já se tomu nemůžu bránit. Ať si točí, ale za svoje. Také to tak vidíte?
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:12)
Lituji, ale nevidím. Jsou hodnověrné demokratické státy (na západ, sever i na jih od nás), které dotují kulturu - a speciálně film - mnohem většími částkami, než je naše trapně se zmenšující půlprocento. Peníze se absurdně vyhazují jinde (vození sněhu na Hrad, Olympiáda atd.).
OTÁZKA (6.3.2008 13:21) Stepan
Dobrý den. Pane Juste, mám jednoduchou otázku: jak poznáte, které divadelní představení respektive divadlo je umění a které nikoli? Nebo obecně co je to umění a co ne? Je umění to na co lidé nechodí nebo to na co lidé chodí. Děkuji za odpověď Štěpán.
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:26)
Divadlo, kam lidé nechodí, přestává být divadlem. Takové nemá cenu podporovat - divadlo bez diváka prostě neexistuje. Lživý mýtus, že já a mí kolegové teatrologové podporujeme pouze prázdné sály a neúspěšné umělce, rozšiřují účelově právě ti, kteří a) nikdy v těchto divadlech nebyli, jinak by museli visdět vyprodaná představení ať už v Dlouhé, v Komedii, ve Strašnicích nebo v Dejvicích b)mají sice plné sály - tak jako ti první! - ale s ostatními kritérii (mezi něž patří nejen ohlas nejen u "laické", ale i odborné veřejnosti - naší i zahraniční, pozvání na prestižní mezinárodní festivaly či relevantní ankety, v nichž třeba šest desítek odborníků hodnotí výkony roku, to se prostě matematicky sečte a radokova cena je na světě). Nezanedbatelné kritérium je i větší či menší dostupnost (Fidlovačka versus Václavák). Můžete namítnout, že i tak půjde o subjektivní soud - jenže 12 odborníků, pracujících v daném oboru, bude mít 12 méně subjektivních soudů než jeden jediný - a nebo 12 politiků. Dám příklad: víno je k tomu, aby se pilo. Čím víc se ho vypije, tím je lepší? Ten, kdo vystudoval vinařství přece pozná kvalitnější víno od stolního daleko spíše než pijan - amatér. A přesto, aby se vyloučila subjektivita, při soutěžích zasedají vždy poroty, nikoli jednotlivec. Nebo - nedej bože - politik.
OTÁZKA (6.3.2008 14:41) Agáta
Dobrý den.Co je hlavním cílem udělování grantů - tedy peněz daňových poplatníků - v kultuře ?
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:27)
Viz výše
OTÁZKA (6.3.2008 14:43) MOD
Zajímal by mne váš názor na skutečnost, proč je v milionové Praze více soukromých divadélek než ševců a obuvníků? S brašnáři je to ještě horší. To magistrát asi ale vůbec nezajímá. Jak chodím obut, to je přece také vizitka kulturnosti.
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:32)
Divadel bude tolik, kolik bude diváků. My už holt takoví jsme - Maďaři si v předminulém století s pompou stavěli parlament, my (protože jsme národnostní vyrovnání prohráli) divadlo. Národní. A kdo je největší Čech? Jára Cimrman! A největší žijící Čech? Václav Havel. A kniha roku? Korespondence V+W. Chcete ještě další příklady?
OTÁZKA (6.3.2008 15:44) hyperhrosik
Dobrý den pane Juste, ze současné kulturní politiky v Praze je člověku smutno a nejhorší na tom je, že to asi jen odráží naladění většinové veřejnosti, která by beztak těm vyžírkům hercům, muzikantům a jiné svoloči nic nedala. Vždyť "kvalita si na sebe vydělá sama" a "o tom to je". Dá se nějak zjistit, kdo konkrétně se zasazuje o to, aby byly dotovány muzikálové scény a přispívalo se na prodané vstupenky (myslím, že za tím nemůže stát jen pan Richter)? Pak otázka na vás: Nestojí za to vystoupit z komise, která nakonec stejně rozhodne podle zájmu našich "kulturně vzdělaných" politiků?
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:43)
Mnohokrát jsem to zvažoval, ale při vědomí, kolika darebákům bych tím udělal radost, jsem si to zatím vždycky rozmyslel. A nemáte pravdu v jediném bodě - v komisi nejsem se svými názory osamělý, naopak! S kategorií typu "bohatým přidat a chudým vzít i to málo, co mají" (tj. tzv. dotace na vstupenku) má problém od samého počátku naprostá většina komise a hned při prvním zasedání jsme navrhli její - když už ne zrušení, pak alespoň rozumnou, adekvátní redukci. Neruspěli jsme. Je to politický zájem, a my si nemůžeme brát ze 700 žadatelů dejme tomu 650 jako rukojmí našeho boje s politiky. My se musíme přčedevším postarat o to, aby se peníze dostaly potřebným. Teprve potom bude na změny - a to zásadní - čas. Čili nejsem žádný Don Qijot, protistátní záškodnická skupina Kreuzmannová+Just straší pouze v hlavě pana Richtera (a odtud v médiích). Fakta jsou neúprosná: přijali jsme v historickém datu 25.2. v historické budově na Staroměstském náměstí (nyní NG) 10 hlasy proti dvěma absencím dokument, který uvádí věci na pravou míru.
OTÁZKA (6.3.2008 16:15) Miroslav Tomeček, Olomouc
Jak k tomu přijdou mimopražské kulturní instituce, že se jich žádné „granty“ netýkají? Proč jen Praha má možnost rozdělovat takové množství peněz?
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:47)
Týkají. Žijí (například v Ostravě, v Hradci, v Plzni a dalších místech s osvícenými radními) z městských peněz. Co do stupně osvícenosti Praha naopak silně zaostává. Ale přesto jsem optimista a věřím i tady ve změnu.
OTÁZKA (6.3.2008 17:32) Jiří Vaníček - Praha 10
Dobry den, věc sleduji již delší dobu, ale stále mi není jasné, jak komise složená z umělců zajistí spravedlivé a nestranné rozdělení našich peněz (daňových poplatníků), když se jedná ve většině případů (na straně příjemců dotace) o jejich známé nebo kamarády (to nemyslím osobně na pana Justa, ale na malý pražský kulturní rybníček).
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:53)
Komise není složená z umělců, ale z pracovníků kultury, kulturních manažerů, producentů, publicistů, kritiků a VŠ pedagogů. Jestliže někteří z nich dělají (dělali, dělat budou) vedle toho také umění, to nebyl důvod, proč jsou v komisi. Je to jako s demokracií: je to nejlepší ze všech špatných systémů. Nebo znáte lepší? Aby o tom namísto VŠ pedagogů a lidí s veřejným renomé rozhodovaly profese, které mají podle sociologicky relevantních žebříčku důvěryhodnosti nejmenší možný kredit u veřejnosti, hned po uklízečkách? Můžete hádat třikrát, které to jsou.
OTÁZKA (6.3.2008 19:45) Zdeněk
Taky jsem mladý umělec, jsem rád, že je tu podpora pro začínající umělce bez zkušeností, ale dotace na vstupenku atd. považuji za nesmysl, mám pocit, že je to vypočítané, aby na tom vydělala divadla jako Töpfer apod. Nic proti nim, ale oni si na sebe vydělají. Jestli si někdo stěžuje, že doteď nevěděl, že může žádat o peníze na podporu, to je jeho mínus. Dnes se o sebe musíme postarat sami. K tomu patří i rešerše a vyhledávání. Ale k mé otázce: Jak to vlastně teď vypadá se zpožděním? Není to tak, že divadla - protože stále čekají a nemají peníze - raději vezmou, co odsouhlasí zastupitelstvo a už se nebudou hádat, jen aby už konečně nějaké prostředky měly?
ODPOVĚĎ (7.3.2008 10:58)
Ta podpora mladým umělcům (tj. mimo jiné i školám za ročníkové práce, klauzury, magisterská cvičení, absolvenská představení atd.) se stává jen populistickým heslem ve chvíli, kdy zjistíte, že ti, co se jí nejvíc ohánějí, zároveň netuší, že uskupením, jimž odepřeli jakoukoli dotaci v "pilíři" č. 4 (víceleté granty) v drtivé většině není víc než 35 let.
OTÁZKA (6.3.2008 13:10) Brbla
Poměrně správně jste při obhajobě rozdělování peněz na kulturu prohlásil, že by o odborných věcech měli rozhodovat odborníci. Proč jste se tím neřídil, když jste se stal jedním z nejzasloužilejších strůjců dnešního stavu Šumavy. Ochrana lesa se učí na všech stupních lesnických škol a její aplikace je ověřená staletími praxe. Přesto jste odborné názory zešměšňoval a ruku v ruce s nesoudnými médii a zelenými fanatiky (bez odbornosti) dotlačil věci tam, kde jsou. Tisíce hektarů suchého lesa, hesla že příroda si pomůže sama (to je pravda, ale bude to trvat tisíciletí), neskutečné hospodářské škody, ztráta vodohospodářské a jiných velmi důležitých funkcí lesa. Ve Vašem oboru voláte po rozhodování odborníků, přitom jste se v oboru mnohem důležitějším v obrovské míře podílel s partou nezodpovědných blouznivců na devastaci nemající obdoby. Jste malý zapšklík, který se z osobní nenávisti ke Žlábkovi neštítí ničeho. Neměl byste rozhodovat o žádných penězích, jsa nesoudný.
ODPOVĚĎ (7.3.2008 11:06)
O ničem jsem nerozhodoval, pouze se jako puiblista a občan k věci veřejně vyjadřoval. Toť vše. A mMým názorům - které byly jen popularizací názorů vědeckých rad minimálně tří přírodovědných institucí - nakonec dala za pravdu mezináridní mise IUCN, která byla předem uznána oběma stranami sporu jako arbitr. A běžte se někdy, až sleze sníh, naˇcetrální Šumavu, českou i bavorskou, podívat. Uvidíte, jaký jste napsal nesmysl, když mluvíte o "tisíci hektarech uschlého lesa". Odborníci by vás opravili: uschlo jen - až na výjimky - horní patro lesa. Pod jeho ochranou rostou tisíce a miliony mladých stromků, které jsou zároveň tisíceï a miliony argumentů pro myšlenku národního parku. A ta byla v době, kdy jsem se jako publicista ve věci angažoval, vážně ohrožena. I Vy jako laik byste jistě protestoval, kdyby se v ND místo Prodané nevěsty hrál muzikál Kleopatra nebo tam udělali kasíno.
OTÁZKA (6.3.2008 14:30) Pavel Mareš
1) Nevadí mi protiklad komerční (prosťáček Ledecký) x nekomerční ("nenafouknutá" divadla), ale to, že se penězi z kulturní oblasti dotují módní přehlídky, modelky atd. Proč toto obohacování módních byznysmenů a -menek nezdůrazňujete ve svém sporu výrazněji? 2) Proč v této souvislosti více nesledujete osobně se angažujícího M. Richtera, který v tomto byznysu působil? Jsou to víceméně jasné vazby na známé (krejčí Richter - módní agentury - modelingové agentury). 3) M. Richter je plný frází: "umění pro lidi", "transparentní rozdělování prostředků mladým umělcům", "nový systém se spravedlivými kritérii" atp. Zdá se, že je to jen fíkový list, aby PRÁVĚ ON získal plnou rozhodovací moc nad rozdělováním prostředků (některá divadla si musí půjčovat, jiné instituce jako instituce už zanikly; odvolán byl prozatimní ředitel Galerie hl. m. Prahy Srp). Proč více nerozkrýváte tuto manipulaci s jazykem? 4) K obsazení komise: V Praze 10, odkud Richter pochází, není na radnici v komisích (tedy ani v kulturní) jediný nezastupitel (vše si rozdělili zastupitelé ODS, ČSSD, Zelení a KSČM) To je dle mého soudu cílem i na "velké Praze". Má cenu být dále v komisi, kde budete moci být vždy přehlasováni, ale jejíž legitimita se bude odvíjet od Vaší účasti v ní? 5) Ke kulturním sítím a penězům: Proč nezdůrazňujete ve svých argumentech více sociální úlohu divadla? Srov. sport: od nejmenších dětí až po dospělé existuje pevná (Sazkou dotovaná) struktura oddílů, kde si svěřence postupně předávají. Něco podobného by se mohlo aspoň v Praze vytvořit a fungovat i např. v kultuře: od představení v mateřinkách přes školní akademie a ochotníky až po malá divadla a divadelní spolky. A bylo by legitimní, nejen kulturně záslužné, přispívat na to. S omluvou za příliš mnoho dotazů Vás zdraví a přátelské povzbuzení posílá P. Mareš, pama@seznam.cz
ODPOVĚĎ (7.3.2008 11:15)
Milý pane, děkuji za podporu, máte v mnohém pravdu, ale v jednom se mýlíte: nejsem už v komisi, kde mohu být kdykoli přehlasován. Jsem v zaplaťbůh v komisi, jejíž většinová stanoviska a rozhodnutí - až na zanedbatelné výjimky - odpovídají mým. A neodpovídají-li, pak si vyčítám, že jsem nedostatečně argumentoval. Jiná věc ovšem je, že si radní Richter bere v médiích komisi (jmenovitě spikleneckou skupinu Just + Kreuzmannová, něco jako Baader + Meinhoffová!) do úst a marně se snaží na nás převést odpovědnost za prodlení. Fakta jsou však neúprosná: my jsme svou práci skončili a na klíč odevzdali 11. února při celkovém dodržení finančního limitu. Zbytek byl na radnici a tzv. "politické průchodnosti". (I tu jsme se snažili umožnit vstřícným stanoviskem ze dne 4.2. a teď už je to opravdu jen a jen na politicích).
OTÁZKA (6.3.2008 14:38) Marta
Pokud někdo požaduje od někoho peníze, měl by částečně respektovat i jeho vůli, nemyslíte? Vy vnucujete pouze svůj názor a ostatní hlediska považujete za přízemní a nekompetentní. Ale někdo ty peníze musí vydělat a hlavně někdo zodpovědný musí rozhodnout, kam půjdou. Vy nenesete za případný neúspěšný či prodělečný projekt žádné riziko, magistrát nese veškeré negativní dopady takových propadáků a těžko se pak může před občany obhájit. Máte rozumnou odpověď? Děkuji.
ODPOVĚĎ (7.3.2008 11:21)
Nevnucuju nikomu žádný svůj subjektivní názor, v komisi je 12 subjektivních názorů, o těch se za řízení třináctého - nehlasujícího - předsedy debatuje a hlasuje, toť vše. Znáte-li lepší systém, sdělte mi ho. P.S.O tom, že riziko neseme všichni, svědčí mediální lynč, jemuž jsou na Nově a v bulváru vystaveni někteří členové komise (mne nevyjímaje). Na tyto nehorázné lži - sloužící například k poštvání šéfů Fantastiky, Kalicha a Divadla R.Brzobohatého proti mé osobě - jsme už podali jako komise (s 10 podpisy) stížnost Radě pro rozhlasové a TV vysílání.
OTÁZKA (6.3.2008 23:49) Filip Knot
Dobrý den pane profesore .Napsal jsem scénař k filmu a nevím, co s ním. Nemám prostředky na jeho realizaci. Smím Vám ho poslat? Čtete neznámé tvůrce? Velice Vás uznávám a přeji Vám mnoho úspěchů a sil v boji s politickou arogancí.
ODPOVĚĎ (7.3.2008 11:30)
Pokud vím, existuje při Ministerstvu kultury Fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, ten má svou Radu (de facto grantovou komisi) a ta je ve Vaší věci kompetentní. Přeju hodně zdaru!
OTÁZKA (7.3.2008 0:14) Pavla Petrovská
Milý pane Juste, z čistě subjektivního hlediska by mne zajímalo, jaká jsou vaše osobní kritéria umělecké kvality a jakým způsobem byste uměleckou kvalitu definoval, když jste s ní vyrukoval tak samozřejmě jako by již pro umělecké kvality existovaly dávno platné normy... Jsem si jista, že nejsem první, kdo vám takovou otázku pokládá, proto očekávám konkrétní a přímou odpověď.
ODPOVĚĎ (7.3.2008 11:44)
Nemám žádná "osobní" kritéria. Kritéria - obdobná platí i kdekoli v EU - jsou dána, byla přijata a každý žadatel byl s nimi seznámen. Z nich za nejdůležitější považuji: dramaturgickou (kurátorskou) objevnost (nikoli tedy "hra na jistotu", parazitování na něčem ¨jinde a jinými stokrát ozkoušeném - příkladů by bylůy desítky, jeden za mnohé: když uvedlo Div.Na Zábradlí Krausovo Na hniličko, nebyl autor ani z jedné setiny tak známou a populární osobností, jakou je dnes, navíc jako dramatik už nebyl známý vůbec - divadlo šlo do rizika - a vyplatilo se to. V tu chvíli po osvědčeném, hotovém opusu "takřka na klíč" sáhlo jiné divadlo a uvádí ho s úspěchem dodnes; to divadlo může mít jiné kvality, ale dramaturgicka objevnost asi mezi ně patřit nebude ), umělecký a společenský - nadregionální, popř. nadnárodní - přesah tvorby (zde existují doložitelná tvrdá data typu: zahraniční ohlasy, ceny, recenze, pozvání na prestižní festivaly, umístění v relevantních anketách atd. c) Dostupnost kulturní služby - divadla (galérie, kulturní instituce a projekty), ležící na periférii mají jistě horší startovní podmínky než divadla na Václaváku a okolí. K "měřitelné" umělecké hodnotě samozřejmě přispívá i to, zda si divadlo soustavně a dlouhodobě pěstuje stálý soubor - a tím i styl - nebo zda najímá momentálně populární hvězdy případ od případu a stálý soubor buď nemá vůbec, nebo ho tvoří jen majitel a majitelka. Budete-li i to nadále považovat za příliš subjektivní, pak ale vězte, že 12 subjektivních soudů kvalifikovaných odborníků má daleko větší šanci přiblížit se k pravdě než sebekvalifikovanější soud jeden (třeba můj). A už vůbec ne soud jednoho či více politiků.