Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Ať platí zákaz, který býval dřív

Martin Špryňar

UKONČENO

Desítky tisíc kamionů blokujících města, silnice a dálnice. Tak by mohla vypadat protestní akce, kterou vyhrožují čeští dopravci, pokud jim vláda nebude naslouchat. Chtějí zrušit víkendový zákaz jízd kamionů, zavést slevy na mýtném a vrátit část daně u nafty. Ptali jste se 21. července v 13:00 generálního tajemníka sdružení Česmad Bohemia Martina Špryňara.

položených otázek: 45 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (18.7.2008 12:52) Stev
Dobrý den. Pane tajemníku, vyhovovalo by Vám místo zákazu jízd odstupňované mýtné? Například v nočních hodinách a o víkendech násobně dražší? To by mohla být alternativa k zákazům. Bydlím 400 metrů od dálnice, přesto hluk z kamionů v noci překračuje i ty nejbenovelentnější hlukové limity, často i 70 dB.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 12:55)
Dobrý den, bohužel nevyhovovalo, protože to problém nevyřeší. Za dobu fungování mýtného systému se jednoznačně prokázalo, že mýto není žádný regulátor silniční dopravy. Jediným výsledkem by bylo další finanční zatížení dopravců, které by se dříve či později promítlo do cen zboží nám všem. Jinak vám rozumím, bydlím 100 m od Jižní spojky, ale jediným řešením je dobudování infrastruktury a zejména obchvatů měst a obcí.
OTÁZKA (18.7.2008 13:21) Matěj
Dobrý den pane Špryňare, jaký je Váš názor na biopaliva, které tak prosazuje Strana Zelených? Předem děkuji za odpověď
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:01)
Na biopaliva nejsem expert a nechci se chovat jako Strana Zelených a mluvit o něčem, čemu nerozumím. Nicméně můj laický názor je, že ve jménu ekologie a možná spíše ideologie bylo prosazeno něco, o čem nikdo hlouběji nepřemýšlel a neobtěžoval se seriózně odhadnout dopady. Výsledek je bezvadný, na emisích toto opatření není takřka poznat a ve třetím světě se dramaticky zvedly ceny potravin. Lidé by si měli konečně uvědomit, že je třeba vždy zvažovat pro a proti každého opatření a ne jen populisticky a bezmyšlenkovitě prosazovat kdejaký předvolební slib. Právě toho jsme nyní svědky v případě zákazů jízdy kamionů.
OTÁZKA (18.7.2008 16:47) Nový
Dobrý den ! Jestliže jsou v Čechách "zakázané hodiny" poloviční až čtvrtinové než v sousedních zemích, považuji Vaše vyhrožování blokádami za nehoráznost. Jakkoli chápu Vaše podnikatelské pohnutky. Zdůvodněte svoje vyjímečné požadavky jinak než maximalizací zisku. Tuto potřebu nepochybně mají i Němečtí dopravci. Díky. Nový
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:07)
Dobrý den, bohužel Váš názor vyplývá z neinformovanosti a dezinformací politiků i médií. Před cca 3 lety platil v ČR zákaz jízdy stejný jako v Německu a všichni jsme s ním byli spokojeni. Tehdy ministr Šimonovský navrhl v Evropě bezprecedentní opatření na zavedení omezení v pátek o prázdninách. Výsledkem mnoha jednání a kompromisů bylo zavedení zákazu v pátek o prázdninách a snížení zakázaných hodin v sobotu a v neděli v časech, kdy je na dálnicích a silnicích I. tř. minimální provoz. Celou dobu tvrdíme, že o víkend vůbec nejde a klidně, ať se zákazy vrátí do původní podoby. Problémem je jen pátek a proti tomu máme argumentů dost. Čili poměřujete nesrovnatelné. Němečtí řidiči mohou v pátek, který je i v Německu pracovní den, pracovat.
OTÁZKA (18.7.2008 20:26) Jakub
Dobrý den, díváte se na Přátelé zeleného údolí? Tenkrát nejezdily kamióny tolik co teď, nebyl vzduch tak špatný jako dnes, nebyly řeky špinavé jako dnes, nebylo tolik dopravních nehod jako dnes a děti mohly pobíhat na silnicích. A nikdo je nezajel. Zajímalo by mě proč zboží nevozíte vlakem nebo proč se neudělají nákladní tramvaje či trolejbusy? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:15)
Dobrý den. Ano, hajný Horyna je můj idol z dětství, zejména jeho song o "výkřiku sojky" byl úžasný :-), ale vážně. První věc, kterou si musíme uvědomit, že kamiony nejezdí na silnicích pro potěšení svých majitelů, ale někdo z nás si něco objednal, co je potřeba převést. Jinými slovy nákladní silniční doprava jen uspokojuje naše potřeby, které jsou díky tomu, jak společnost bohatne větší a větší, tudíž je větší i doprava. Z pohledu současných potřeb zákazníků na rychlost, bezpečnost a flexibilitu je železniční doprava u většiny přeprav druhem dopravy z předminulého století. Ten, kdo rozhoduje o použití druhu dopravy totiž není dopravce, ale zákazník. Dále je dobré vědět, že většina hlavní železničních tratí je na hranici kapacit a žádné další významné množství zboží prostě nepojmou.
OTÁZKA (21.7.2008 8:32) František
Podle mého názoru je z hlediska pravděpodobného vývoje cen, dostupnosti a neúměrné ekologické zátěže provozování nákladní automobilové dopravy v současné podobě neudržitené. Dříve nebo později bude tento druh dopravy omezen. Jaký názor na toto téma zastáváte?
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:16)
Je to možné, dokonce i pravděpodobné, ale půjde to jen za cenu omezení naší spotřeby, nebo neúměrného zdražení zboží.
OTÁZKA (21.7.2008 12:10) Jan Novák, Náchod
Chtěli byste nějaké peníze ze spotřební daně na naftu. Pár dotazů: 1/Víte, kolik bychom za to zvýhodňování zaplatiti jako pokutu EU? 2/Teď stojí ropa 140 USD a stát Vám dá část spotřební daně. Až bude ropa stát 200 USD, odkud byste na to chtěli brát? 3/Pokud budeme mít nejdražší naftu v Evropě a dálniční platby na úrovni Německy a Rakouska, alespoň poklesne počet kamionů jezdících přes Česko. Proč se Vám toto nelíbí? Mně se to líbí moc. 4/Rostoucí náklady vyvolávají v ekonomice růst cen. Co s tím naděláme - nic. Proč dopravci chtějí prachy od státu a ne od odběratelů jejich služeb? Zdražuje chleba, nájemné, energie atd. Tak zdraží i doprava. No a co?
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:24)
Dobrý den! 1) Nevím, protože nám žádná nehrozí. Minimum stanovené EU je 302,- EUR/1000 litrů a naše spotřební daň je výrazně nad tímto minimem. 2) Zavedení profesní nafty je určitě krokem, který neřeší situaci dlouhodobě, ale může napomoci ochránit české dopravce v krátkodobém horizontu, např. vůči zahraničním kolegům, kterým vlády pomohou či již pomáhají. Ono totiž, když čeští dopravci zkrachují, tak se stane jen to, že stát přijde o daně, pár desítek tisíc lidí půjde na pracovní úřady a zboží odvezou polští, litevští, maďarští a jiní dopravci. 3) Nepoklesne nic. ČR byla, je a vždy bude středoevropskou tranzitní zemí. Víte o tom, že poplatky za mýto jsou u nás vyšší než v Německu? 4) Ale oni je od zákazníků chtějí, ale zatím bohužel neúspěšně díky deformaci současného trhu. A o to vládu žádáme, aby pomohla obnovit férové podmínky na trhu, aby první krachující nebyli ti, co dodržují vše.
OTÁZKA (18.7.2008 13:20) tomáš sehnal
držím vám palce. musí to být dřina jednat se zelenými. jaké to je s nimi hledat konsensus? děkuji a zdravím. T.S.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:26)
Díky, je to dřina a někdy i dost frustrující. Pokud Vám druhá strana podsouvá nepravdivé argumenty, hraje na notu populismu a matení veřejnosti nesmysly, pak se konsensus hledá opravdu těžko.
OTÁZKA (19.7.2008 7:47) Beran
Buďte zdráv, pane tajemníku. Rád bych věděl, proč přepravci při plánování jízd nezapracují do svých rovnic platné omezení a znalost faktu, že není dost míst k parkování, a podle toho pak nevyšlou auta o něco dřív či později? Spíše to vypadá, že je u znalosti všech limitů vysílají tak, aby negativní efekty maximalizovali... Prostě počtáři... :-)
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:32)
Dobrý den, opravdu si myslíte, že celá evropská logistika přizpůsobí své procesy českému výmyslu a omezení dopravy na 4,5 dne v týdnu. Víte něco o nakládkových a vykládkových oknech v mnoha fabrikách, která když nestihnete, tak také můžete nakládat s pokutou až následující den? Víte něco o nařízených dobách řízení a odpočinku, týdenním odpočinku, který vychází na víkend? Stále vycházíte z mylného faktu, že dopravci či řidiči si mohou určit, že budou vyjíždět nejpozději ve čtvrtek večer, protože v ČR se prosadilo nesmyslné a v praxi skoro nerealizovatelné opatření. Zkuste nejdřív nastudovat všechna fakta, než začnete s těmito obviněními.
OTÁZKA (19.7.2008 22:55) Petr
Vážený pane, píšu Vám z Chrudimi, toto město bývalo docela příjemným místem pro život. V současné době městem projíždí téměř nepřetržitá řada kamionů, které město doslova devastují hlukem a emisemi. Nemyslíte si, že lidé mají právo na trochu klidu alespoň o víkendu.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:35)
Dobrý den, samozřejmě, že mají. Proč jezdí tolik kamionů jsem se snažil vysvětlit výše. Řidiči ani dopravci nemají nejměnší důvod otravovat lidi ve městech. Problém je, že minulé vlády zaspaly a absolutně nepřipravily naší infrastrukturu na ekonomický boom po vstupu do EU. Jediným řešením, které je v našem společném zájmu je dobudovat obchvaty a vytěsnit nákladní dopravu z měst a obcí. Jinak o víkendu nás zákaz jízdy takřka nezajímá. Spor je skutečně jen o poslední pracovní den.
OTÁZKA (20.7.2008 18:58) Ladislav Nulíček
Vážení, chcete-li něco v kamionové dopravě něco měnit, tak jedině v kontextu s EU a to včetně úprav silničního zákona. Jinak mi to připadá, že se do experimentů pouští každá rychlokvaška, která má ještě čerstvý řidičák.! Přiberte lidi z praxe, kteří již za volantem něco dokázali a něco už na silnicích dokázali. Jestliže jsme vstoupili do EU, tak ať se zde jednotlivé země dohodnou na těch nejlepších řešeních. Ať jsou předpisy zvláště dopravní sjednocené v celé Evropě, Nejlepší názor není zaručen absolvováním VŠ, ale praxí.V dnešní době vyjde zákon a hned ho doprovází novela. A situace v silniční dopravě se nelepší, ale horší. Toto je názor člověka, který v mezinárodní autobusové a kamionové dopravě sloužil 30 let.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:36)
Dobrý den, plně s Vámi souhlasím.
OTÁZKA (21.7.2008 6:56) q
Kolik vydává vaše organizace na lobbying v ČR?
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:45)
Dobrý den, je otázka, co si představujete pod slovem lobbying? Toto slovo má u nás stále spíše pejorativní charakter. Lobbying v našem podání je sběr a analýza dostupných informací například prostřednictvím monitoringu médií a jejich distribuce našim členům, ale samozřejmě i státní správě. Na tyto externí služby vynakládá sdružení řádově statisíce ročně. Dále je to zadávání zpracování různých právních rozborů, studií, dopadů, atd. a výše částek se odvíjí od rozsahu a momentálně řešených témat. Samozřejmě aktuálně v případě zákazů jízdy je toho více, ale opět se nepohybujeme v nijak dramatických číslech. Mnoho dat je dostupných z veřejných zdrojů, jako například statistiky nehodovosti od Policie ČR a zpracováváme si je sami. Takže žádná senzace. Naší dosavadní největší lobby investicí byla kampaň v roce 2006 "www.jedeme-v-tom-spolu.cz" zaměřená na zlepšení image silniční dopravy (bilboardy, tisk, internet), která se pohybovala v řádu do 5 mil. Kč. Vše poctivě vyděláno a zdaněno.
OTÁZKA (21.7.2008 8:41) kotek
Myslím že do argumentů proti omezení jízd zahrnujete jen ekonomiku a ne to že řidič je také člověk který má rodinu a aspoň v pátek večer by chtěl být s ní.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:48)
Naopak, na všech jednáních říkáme, že ekonomika je až na druhém místě, protože, když to nepůjde jinak, tak se tyto zvýšené náklady stejně promítnou do cen nám všem. Stále tvrdíme, že zákaz je nerealizovatelný v praxi, protože není kde vozidla parkovat a páteční zákazy jdou přímo proti jiným nařízením v oblasti dob řízení a odpočinku. Ano, máte pravdu, že mnoho řidičů by trávilo víkend na zaplivaných parkovištích bez základních hygienických podmínek, někdy i pár desítek km od rodiny, místo toho, aby o víkendu doma odpočívali. Stále se zapomíná na to, že řidiči kamionů jsou také lidé.
OTÁZKA (21.7.2008 9:13) anonym
Ráda bych věděla, proč právě dopravcům by měly být vraceny spotřební daně. Myslím,že každý dopravce musí při svém soukromém podnikání s daněmi počítat, ostatně není to nic nového. Dále mi není jasné, na jakém základě, by se mělo snižovat mítné. Podle mého názoru by se mělo spíše zvýšit. A způsob jízdy řidičů kamionů snad není třeba komentovat.Vážený pane tajemníku, zkuste se projet po D1 a jistě pochopíte, proč je třeba, aby kamiony o víkendu nejezdily. Bez kamionů je cesta o 100% bezpečnější. Myslím, že místo protestů byste měli vysvětlovat řidičům jak jezdit bezpečně a motivovat je, aby tak opravdu jezdili. Hezký den. U.J.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:53)
Dobrý den, jak jsem zmiňoval výše, zavedení profi nafty je jen dočasný krok, který může pomoci tuzemským dopravců. Dlouhodobě udržitelným řešením je plné promítnutí všech nákladů do cen za přepravu. Silniční doprava je oborem s největší závislostí na výkyvech cen nafty. Po D1 jezdím velmi často a daleko víc se cítím ohrožen menšími dodávkami, které vezou několik set kg zboží, ale řítí se po dálnici stejnou rychlostí, jako osobní vozidla. Ostatně i statistiky hovoří o vyšší nehodovosti těchto vozidel. Proč nikdo nenavrhuje stejné opatření pro tato vozidla?
OTÁZKA (21.7.2008 13:47) Simona
Dobrý den, stále se hovoří o tom, že dopravci nutí řidiče pracovat nad rámec hodin. Znám řidiče, který má měsíčně odježděno 360 hodin i více. Zdá se vám to normální ? Co děláte proti tlaku zaměstnavatelů, aby nešvidlovali ? Včera na CŤ zaznělo, že doprava po železnici je otřepané klišé, ale není také řešením ? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:56)
Dobrý den, na železnici již není skoro žádná kapacita. I kdyby železnice zázračně zvýšila svou kapacitu na dvojnásobek, tak na silnici to skoro nebude poznat. Proto to není řešení. V současné době, kdy je nedostatek řidičů nevidím jediný důvod, proč by měl řidič takovému tlaku podlehnout. Navíc kontroly řidičů, ale i dopravců ve firmách jsou velmi časté a pokuty v řádu desetitisíců korun.
OTÁZKA (21.7.2008 12:46) Dave
Dobry den, vase organizace pozaduje stale nejake ustupky po vlade. Obecne se, ze se v Cesku kamiony prekladaji (tak jak si to nedovoli v Nemecku nebo Rakousku). My normalni ridici nejezdime po silnicich ale v kolejich. A my si tyto vase prestupky platime v opetovnych opravach silnic i svych aut (tlumicu, cepu). Muzeme po vas zadat, aby jste prosazovali i postaveni vaznic podel hlavnich dopravnich tepen a tvrde postihy i za prekracovani dovolene hmotnosti nakladu? Jde vam o bezpecnost nas vsech nebo jen o vlastni prospech?
ODPOVĚĎ (21.7.2008 13:58)
Dobrý den, problém přetěžování je velmi jednoduchý. Stačí se podívat do statistik a zjistíte, že 90% zjištěných přestupků jsou sypké hmoty (např. písek, štěrk), šrot, dřevo apod.. Stačí postavit váhu k jakékoliv stavbě silnice či pískovně a je po problému. Věřte mi, že v mezinárodní kamionové dopravě zakopaný pes není. Útoky na ní jen politici maskují vlastní neschopnost problém pojmenovat a řešit.