Ohrozí stávka cestování? Pilot ČSA právě odpovídá na vaše dotazy

Viceprezident pro Letový provoz ČSA Marek Týbl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

UKONČENO

Ve středu vypukla masivní vlna propouštění pilotů ČSA. Odhaduje se, že o místo přijde až 100 lidí. Kvůli tomu hodlají letci od pondělí stávkovat nezvyklou formou, budou důsledně dodržovat zákoník práce a všechny předpisy. To může výrazně zkomplikovat dopravu, letadla mohou nabírat zpoždění nebo vůbec nevystartují. Jak bude stávka probíhat? Mají se cestující obávat zpoždění? Neohrozí snižování stavů bezpečnost létání? Viceprezident pro Letový provoz ČSA kapitán Marek Týbl odpovídal na vaše dotazy.

položených otázek: 30 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (28.7.2011 17:49) sa
Dobrý den, pane Viceprezidente, oceňuji odvahu, že jste šel jako jediný člen vrcholového vedení ČSA s kůží na trh. Můj dotaz zní: Vedení ČSA dělá hodně kroků na straně snižování nákladů. Na straně výnosů však buhužel nevidím žádný progres, spíše naopak. Myslíte si Vy jako Viceprezident a člen představenstva, že kroky jako vypovězení spolupráce s Air France na lince do Paříže, redukce linek do Německa, nejsilnejšího evropského trhu (Lufthansa s radosti tuto mezeru vyplnila), kompletni zrušení linek do Velké Británie (British Airways posílily kapacitu), kompletni odchod z Istanbulu (Turkish Airlines okamžite zavedli druhou denní frekvenci) atd. byly správné? Je to restrukturalizace anebo řízené utlumení činnosti? Děkuji a přeji ČSA aby se opět staly dobrou a prosperující společností :-)
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:07)
Dobrý den, dovolte mi, abych využil tohoto prvního dotazu k pozdravu pro všechny čtenáře tohoto serveru a našeho rozhovoru a poděkovat jim za otázky. A pojďme na to :o) Marek Týbl V komunikaci, která běží ohledně destinací, jsou smíchávána různá témata. Pojďme nehovořit o destinacích jako Dubaj (není v nabídce 4 roky) anebo Instanbul, které patří do změn před dávnou dobou. Loni na jaře, když Vláda schvalovala restrukturalizační plán, bylo mimo jiné řečeno, že ČSA mají příliš mnoho letadel a nekonzistentně létají do příliš mnoha destinací, v mnoha případech neziskových. A řeklo se: model dopravní sítě se změní. Tam kde se to nevyplatí (Brno – protože je neziskové, Damašek, Káhira – protože nepokoje způsobily pokles poptávky, Praha – Bratislava – protože z Bratislavy do světa jsme otevřely přímé link, atd) si už nemohou dovolit létat. Totéž paltí i o destinacích, které prostě do nového modelu nezapadají. Jsou linky, které se v něm nevyplatí provozovat jako point-to –point, tedy tzv. z bodu do budu. Například většina cestujících do Londýna pokračovala dále do sítě, kam ČSA nemá šanci získat výhodný codeshare, protože patří do jiné aliance. Konkurence samozřejmě frekvence zvýšila, protože si odveze cestující do své sítě. My jsme v těchto případech jenom feedovali dálkovku konkurence. To nemělo smysl. To byl jeden případ. Naopak v případě Paříže jsme měli dvě možnosti: pokračovat dále v starém, a pro nás nevýhodném, modlu nebo to zkusit jinak, sami, čistě vlastními letouny. Tady to zase naopak dává obrovský smysl a my teď vidíme, že naše rozhodnutí bylo správné. Možná jste si všiml, že naše letadla do Paříže jsou nyní plná a že jsme lety posílili. Už méně se mluví o tom, že tam kde to smysl dává, otevíráme nové destinace, přidáváme nové frekvence . Letos jsme například rozlétaly otevřely Lvov a Doněck, otevřely spoj do Bordeaux, plánujeme Abú Dhabi, Samaru z Karlových Varů. Jak jsem zmiňoval, přidali jsme frekvence na Paříži, do Tbilisi, Petrohradu, Almaty, i nového Lvova Lvově... Takže tam, kde je potřebné utlumit, utlumujeme, tam, kde je příležitost, rozvíjíme. A abych nezapomněl, v červnu jsme nově začali létat také z Bratislavy do šesti evropských destinací
OTÁZKA (28.7.2011 19:49) Carlos Madrid
Vážený pane,není problém ČSA značně přebujená administrativa v kancelářích!!
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:09)
Dobrý den, Carlosi, personální náklady snižujeme úplně všude. Restrukturalizační plán mluví zhruba o 30 % redukci v půběhu tří let. A věřte, že velkou část toho již má firma za sebou.
OTÁZKA (28.7.2011 22:07) občasný pasažér
Pane kapitáne, nebylo by vhodnější přiznat, že tolik pilotů aerolinky opravdu nepotřebují? Myslím, že se vám jedná o něco jiného - co ti propuštění budou dělat? Není pilotů obecně moc?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:15)
Dobrý den, bylo by skvělé, kdyby se z Vás stal náš častý pasažér :-) Ale k věci: ano, ČSA nepotřebuují tolik pilotů, kolik v tuto chvíli zaměstnávají. Je to pro mě o to složitější, že jsem v ČSA dlouho a s řadou z pilotů, kteří dnes firmu musí opustit, jsem létal, nebo je dokonce u ČSA učil létat. Ale takové situace prostě patří k životu a my se ze všech sil snažíme pomoci těmto letcům najít uplatnění, a to díky kontaktům, které máme na zprostředkovatelské agentury. Bohužel je ale pravda, že jako Češi obecně nemáme ve zvyku hledat práci v zahraničí a moc se nám nechce stěhovat se za prací jinam.
OTÁZKA (29.7.2011 8:56) Petr O.
Dobrý den, prosím vysvětlete mi, proč vlastně hodláte stávkovat proti propouštění ? Není snad výsostným právem každého zaměstnavatele stanovit si kolik zaměstnanců na které pozici potřebuje a tudíž kolik jich bude platit? Nechápu proč by měly ČSA platit a zaměstnávat piloty které nepotřebují. Proč tedy chcete něco takového svému zaměstnavateli vnucovat ? Děkuji a přeji hezký den.
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:18)
Dobrý den,Petře, zde došlo patrně k malému nedorozumění. Kromě toho, že stále aktivně létám, působím ve funkci Viceprezidenta pro letový provoz a tudíž Vaše otázka nepatří mě. S Vašimi slovy souhlasím.
OTÁZKA (29.7.2011 9:49) Štěpánek
Dobrý den, zabrání mi vaše interní problémy nějak v tom, abych z LPRG dále cestoval v plánovaných termínech s jinou leteckou společností (nejlépe samozřejmě takovou, kde má stát minoritní nebo 0 podíl)? Děkuji za odpověď
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:19)
Pane Štěpánku, samozřejmě nezabrání. Pevně ale věřím, že tato bouře se přežene a že ČSA to dotáhnou do dobrého konce. I když navenek se to tolik nezdá, v ČSA je hodně lidí, kteří pro to dělají maximum.
OTÁZKA (29.7.2011 9:52) Anonym
Nemyslíte že kombinace, kde společnost řídí militantní odbory a manažerské posty jsou trafikou pro neúspěšné politiky je v tak konkurenčním prostředí smrtící?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:23)
Minulost mi nepřísluší komentovat, o současném vedení společnosti musím říct, že v něm není jediný zástupce, který by měl cokoliv společného s politikou. Děláme jenom svou práci. Silné odbory, bohužel, k našemu odvětví neodmyslitelně patří. Nezbývá než trpělivě přesvědčovat všechny zaměstnance, že svět kolem nás se vyvíjí a tam, kde letectví bylo před pár lety, už se nevrátí. Věřím, že postupem doby si to všichni uvědomí.
OTÁZKA (29.7.2011 10:08) Markéta
Zpětně vzato, nelitujete trochu toho, že jste se před lety nechali koupit trafikantem Tvrdíkem a jako odboráři se podíleli na pádu pana Kůly - posledního šéfa ČSA, který tomu co dělal skutečně rozumněl? Od té doby to totiž jde s ČSA od desíti k pěti...
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:27)
Tato otázka v kontextu, v jakém je položena, není určena mě.
OTÁZKA (29.7.2011 10:14) adwall
Ako ohrozi strajk linky z bratislavskeho letiska? Pripadne linky @PRG do Ziliny a Popradu? Ako sa dari linkam z Bratislavy?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:30)
Dobrý den na Slovensko, jsme přesvědčeni, že k protestům nedojde ani v Bratislavě, ani v Praze. Z našich bratislavských linek se v současné době daří nejlépe spojení do Paříže, ale na nějaké závěry je ještě příliš brzy. Doufám, že ke zdaru přispějete i Vy :-)
OTÁZKA (29.7.2011 10:48) Jan Z.
CSA jsou ztratove. CSA jsou statni podnik. Kdyz si koupim letenku u vasi konkurence, mam radost z toho, ze s vysokou pravdepodobnosti dostanu kvalitnejsi sluzby za nizsi cenu, ale zejmena me tesi, ze tim urychluji konec CSA a tim setrim kapsu danoveho poplatnika. Mate pochopeni pro tento nazor?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:34)
Dobrý den, Jane, upřímně musím přiznat, že mě Váš názor netěší. Ale jako zpětnou vazbu si ho rozhodně beru. Mohu Vám slíbit, že se svými kolegy učiníme vše pro to, aby se ČSA staly pro české občany variantou číslo jedna.
OTÁZKA (29.7.2011 11:01) Vanda
Dobrý den. Piloti si stěžují, že se prý nestihnou ve službě ani najíst. Jak to vlastně je? Stíháte se vy ve službě najíst? Dostáváte stejné jídlo jako cestující? Díky za odpověď.
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:37)
Dobrý den, Vando, posádky mají standardně možnost objednat si na palubu posádkové jídlo, jehož kvalita je srovnatelná s občerstvením určeným pro byznys cestujícího. Kromě toho mají posádky k dispozici několik drobných pamlsků, takže si nestěžuji :-)
OTÁZKA (29.7.2011 11:07) Michal Svoboda
Možná by bylo na čase si pánové uvědomit že ČSA na vaše platy nemá a táhnete celou společnost pod vodu, z velké části i proto je společnost v takovém stavu v jakém je, něco se prostě prodávat muselo aby jste si mohly číst šestimístné výplatní pásky... Zpátky nohama na zem pánové, žijete mimo realitu! Přistání bude velice tvrdé :) S podporou "go slow" ze strany pozemního personálu tentokrát počítat nemůžete, ten se totiž musí řádně otáčet aby na vás a následně na sebe vydělal!
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:41)
Dobrý den, Michale, myslím, že většina pilotů žije s nohama na zemi a znovu říkám, jsem zde jako člen vrcholového vedení firmy. Nemohu souhlasit s tím, že by platy pilotů táhly firmu ke dnu. Všem zaměstnancům patří dík za to, že si před rokem a půl výrazně snížili platy. Byl bych navíc velice rád, abychom v rámci celého ČSA odhodili nabroušené tužky stranou a zatáhli za jeden provaz, na jehož konci bude spousta spokojených zákazníků :-)
OTÁZKA (29.7.2011 11:27) Dana
Pane viceprezidente, zahrnují odbory CZALPA i letušky a techniky? A kolik mají členů. Podle CT24 palubní průvodčí od protestu ustoupily, zajímalo by mě, co na to technici. A je v odborech ještě někdo jiný, než pan Gaspar?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:42)
V Českých aeroliniích působí 9 odborových organizací. Jsou sdruženi zpravidla podle svých profesí. Počty členů jednotlivých tady nemám k dispozici. Pokud vím, prohlášení o protestu podepsal zástupce Czalpa. Odborová organizace palubních průvodčích OOPL oznámila, že nevidí k protestní akci důvod. Pokud mám správné informace, jiní zaměstnanci o protestu neuvažovali.
OTÁZKA (29.7.2011 11:27) Slávek Bendič
Dobrý den, a co ta Dubaj? Já myslel, že tam nelítáte už asi pět let?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:43)
Jsou to čtyři roky. Od létání do Dubaje společnost ustoupila v roce 1997 (tedy dávno před současnou úpravou sítě, restrukturalizací a za jiného managementu)
OTÁZKA (29.7.2011 11:31) Lucie
Stávkuje Air France, protesty hrozí v LOT, ČSA... Není mi jasné, proč piloti na celém světě při každé kapce deště prudí se stávkou.
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:47)
Dobrý den, Lucie, už jsem psal, že je pro řadu lidí těžké si připustit, že se letecké odvětví významně mění. Každá taková změna si vyžaduje určitý čas, než se jí lidé přizpůsobí. Navíc u některých národů je stávkování jaksi geneticky zakódováno :-)
OTÁZKA (29.7.2011 11:33) Honza K.
Pane Týble, jak to vypadá s tou stávkou – bude nebo nebude? Mám příští týden letět, tak chci mít jistotu. Dočetl jsem se, že máte opatření, aby nenastala žádná zpoždění. Můžete je prosím nějak upřesnit?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:51)
Honzo, žádný strach. Pevně věřím, že nedojde k žádné formě protestu. Těšíme se na Vás na palubě Českých aerolinií a doufám, že budete moct konstatovat, že jste si nevšiml ničeho nestandardního. Opatření je celá řada a mohu Vás ubezpečit, že většina provozních zaměstnanců ČSA vyvinula maximální úsilí, aby cestující jako Vy zústali zcela nedotčeni. Šťastný let
přeposlat e-mailem

Najdete na Lidovky.cz