On-line rozhovor s exministrem Antonínem Prachařem

Antonín Prachař | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

UKONČENO

Proč jsou věčně zácpy na Pražském okruhu? Kdo s tím může něco dělat a kdo to má platit? Jak výstavbu a rekonstrukci silnic komplikují špatné zákony a kde jsou naopak nastavené dobře? Na dotazy čtenářů serveru Lidovky.cz v pátek 13. července od 14:00 odpovídal odborník na dopravu a bývalý ministr dopravy Antonín Prachař.

položených otázek: 20 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (13.7.2018 6:50) Lukas
Nájezdím toho po Praze opravdu hodně a mám pocit, že se politici prostě bojí stavět proti vůli malé skupiny nejrůznějších aktivistů. Viz. Břevnovská radiála. Proč to stopli? Vždyť by to bylo tak potřeba. Jsou tam akorát tak zácpy. Stejně aut bude jen a jen přibývat jak lidé budou bohatnout. Možná budou brzy elektrické, ale budou. Sdílení aut není pro každého, mladí co si mysli že se dá žít bez auta stejně po záleží rodiny zjistí, že to bez auta nejde. Nedávno jsem jel Vídní do Chorvatska. Tří-čtyř proudé dálnice skrz na skrz městem. Hromady tunelů. Třeba Pražský okruh - severní. Nebylo by od věci postavit obě varianty? Vzdálenější od města pro tranzit a bližší městu pro pražany. Vždyť na severu žádný most není a Pražáci musí jezdit přes Dejvice.
Antonín Prachař: (13.7.2018 13:42)
Bohužel je to dané roztříštěností legislativy. stát má odpovědnost ale kompetence mají kraje na základě ZUR - uzemní plán. Bohužel střední Čechy nemají UP více než 10 let a jižní Morava více naž 12 let. proto není možné projektovat . řešením je sladit kompetence s odpovědností a to je možné zákonem. Např Zákon o liniových stavbách. Aktivisté dělají jen to jim zákony umožní. A zodpovědná je za to Vlada a parlament
OTÁZKA (13.7.2018 7:09) Blahomír Skoupý, Ing.
Nepomohl by Gutalax?
Antonín Prachař: (13.7.2018 13:42)
Asi ne. Spíše zdravý rozum
OTÁZKA (13.7.2018 7:44) Beda
Proč nebyl okruh při rekonstrukci mezi Barrandovem a D5 rozšířen na tři pruhy v každém směru (už tehdy kapacitně nestačil) obdobným malým kouskem navíc jako se teď mění D1?
Antonín Prachař: (13.7.2018 13:44)
asi kvůli nedostatku odvahy řešit pozemky. Ale to vše zavisí od zákonů. Bohužel při projednávání jsou mnohdy zkreslené udaje intenzit dopravy tak aby záměr " prošel " - viz SOKP usek 511. Nesoulad dat v EIA s celostátním sčítáním a daty TSK Praha
OTÁZKA (13.7.2018 7:58) marek
proc se nevyda znamka na zpoplatneni jizdy po Praze? rezidentum by se vydala za nejaky smesny polatek k registraci a mohla by slouzit zaroven jako karta na zony. vetsina ridicu v Praze jsou mimoprazsti co dojizdi a bydli za mestem. Trpi tim pouze lide co bydli a pracuji v Praze.
Antonín Prachař: (13.7.2018 13:45)
Nevím to je otázka na magistrát. Upřímně kde by si kartu pro vjezd kupovali např turisté ,
OTÁZKA (13.7.2018 9:03) Václav
Proč má dálnice D1 u Dluhonic na Přerovsku vést zrovna přes kraj obce tak, že se tam budou muset bořit domy a hřiště? Nebylo možné ji naprojektovat o "pár" metrů vedle, tzn. v nezastavěném území, a na lidská obydlí tak nesahat? Co si myslíte o aktivitách pana Patrika z hnutí Děti země - myslí to vážně, nebo svými obstrukcemi pomáhá někomu jinému, než veřejně proklamuje? Díky a zdravím
Antonín Prachař: (13.7.2018 13:50)
Pan Patrik dělá to co mu zákon dovolí. samozřejmě touha zviditelnit se je velká. Co se týká boření domů tak se jedná o 4 domy z toho dva jsou již vykoupeny jeden trvale neobydlený,. Samotné hřiště by si spíše zasloužilo rekonstrukci než zachování ve stejné podobě. Spíše proč město a hlavně stát nenabídnou přislušnou kompenzaci. Určitě by to bylo lepší řešení. Dopad na obyvatele pokud dálnice je vedena na mostech je nižší než na násypu.. Bohužel projekty se řeší několik let a dělat změny je časově nereálné. Možná od samotného začátku to bylo špatně. Myslím že je nutné tento usek dokončit a přiměřeně stanovit kompenzace včetně finančních náhrad . Ale to je primárně věcí státu. Město Přerov bude pomáhat občanům jak bude moci
OTÁZKA (13.7.2018 8:01) Bob
Mezi Voznicí a Kytínem na D4 je bývalá funkční silnice původní 4ky - a je uzavřena závorou. Proč ji nelze nechat jako záložní objízdnou souběžnou komunikaci? Je to jediná část D4, kde není rozumná záložní trasa.
Antonín Prachař: (13.7.2018 13:51)
nevím konkretní detail
OTÁZKA (13.7.2018 9:18) Luboš
Dobrý den, jak funguje telematika (proměnné dopravní značení) na D0? Přijde mi, že za kolony může právě často nesmyslné snížování rychlosti pomocí telematiky. Děkuji za odpověď.
Antonín Prachař: (13.7.2018 13:52)
To je otázka na RSD- neumím odpovědět. Řízení rychlosti by mělo vést k plynulosti a tím i bezpečnosti dopravy. otázkou jak jsou sbírána data okamžité intenzity , jejich vyhodnocení a nastavení opatření
OTÁZKA (13.7.2018 9:31) Lukáš
Dobrý den. Jak moc zásadní problém v dopravě je fakt, že většina "řidičů" bezdůvodně jezdí v levém, většinou pak v prostředím pruhu při třech pruzích? Nebylo by vhodné udělat pravidelné speciální policejní akce, zaměřené právě na tento nešvar, podobně jako u jiných akcí? Díky.
Antonín Prachař: (13.7.2018 13:54)
Vetší kontroly by určitě pomohly hlavně mobilních hlídek, stejně jako např v Rakousku. Druhým problémem je stav pravého pruhu po jízdě kamionu a proto možná většina řidičů využívá ostatní pruhy s lepším povrchem. to neznamená že to správné a s takovým postupem spouhlasím
OTÁZKA (13.7.2018 11:04) Tomáš
Jak to funguje s rekonstrukcemi silnic v Praze? Proč je rozjeto tolik velkých a dlouhodobých projektů najednou, které výrazně komplikují dopravní situaci v celém městě? Dávno neplatí, že by přes prázdniny bylo v Praze málo lidí, většina jich stejně pracuje...
Antonín Prachař: (13.7.2018 14:01)
Zkuste se zeptat pana Dolínka - náměstka primátorky pro dopravu. Mě spíše zajímá proč opravy trvají tak dlouho, jestli smlouvy s dodavateli nejsou zbytečně protahované.
OTÁZKA (13.7.2018 12:19) Petr Závorka
Dobrý den, kdy bude okruh podle vás konečně úplně hotový?
Antonín Prachař: (13.7.2018 14:03)
Pokud se nezmění zákony a přístupy politiku tak " nikdy " aspoň ne během 20 let. Vždyt první projekt Ladova okruhu je z roku 1960 a MD se snaží stále držet stejnou trasu kdy Praha je 3 x větší. Je třeba hledat jiná řešení trasy v 21 století a oddělit maximálně tranzitní dopravu od cílové. Snad to někdo pochopí nebo bude mít čas zajet se podívat třeba do Vídně pro inspiraci
OTÁZKA (13.7.2018 12:42) Tom
Co si myslíte o ministrovi dopravy, panu Ťokovi? Bude líp? :)
Antonín Prachař: (13.7.2018 14:05)
Už bylo. Tento pán by neměl řídit ani trafiku. Nedokáže napsat zákony pro výstavbu ba ani zajistit vymahatelnost práva při odstranění reklamních poutačů od dálnic.
OTÁZKA (13.7.2018 13:08) Petr Jordan
Přemýšlí Praha při plánování a výstavbě (rekonstrukcích) silnic dostatečně o tom, že by po nich už za několik let pokud možno mělo jezdit mnoho tichých elektromobilů? A vzápětí i vozů s autonomním řízením, přičemž auta se budou sdílet. To je přece komplexní změna v uvažování o dopravě...
Antonín Prachař: (13.7.2018 14:08)
Možná přemýšlí ale prakticky se nic neděje. Pokud máte technologii tak musíte umožnit její využití. A vozidla potřebují infrastrukturu ta chytrá navíc ještě inteligentní systémy pro řízení plynulosti dopravy. Ani jedno se nedělá. Ale Praha je specifická má statut kraje tak odpovědný je magistrát
OTÁZKA (13.7.2018 13:10) Rufus Nováček
Dobrý den, pane Prachaři, působil jste v dopravě i v soukromém sektoru, proměňuje více českou infrastrukturu právě soukromý nebo veřejný sektor? Děkuji
Antonín Prachař: (13.7.2018 14:09)
Soukromý sektor vyvolává tlak na potřebu infrastruktury. Stat tj. veřejný sektor by měl vytvářet podmínky. Za to platí občané své daně
OTÁZKA (13.7.2018 13:14) Bronislav Zarputilý
Proč jste v únoru 2016 opustil ANO a začal spolupracovat se STAN?
Antonín Prachař: (13.7.2018 14:14)
Z ANO jsem odešel v prosinci 2015 z důvodu podání trestního oznámení jednoho z členů místní buňky v Přerově na výstavbu cyklověže. Nemohu sedět s lidmi kteří na sebe podávají trestní oznámení. Mimochodem cyklověž je stavbou roku 2017 a Přerov bylo první město které ji postavilo v rámci integrované dopravy. Spolupracuji se starosty při řešení tras SOKP v rámci platformy Rozumná doprava. Problémy dopravy nejvíce zatěžují města a tam je starosta . Tak logicky se nabízí spolupráce. Jedno mám jisté už nikdy nebudu mít žádnou politickou průkazku jedna mi za život stačila.
OTÁZKA (13.7.2018 13:14) Karel Pilný
Jsou mýtné brány efektivním způsobem jak vybírat poplatky za využívání dálnic? Proč nemůže systém spravovat samostatně stát?
Antonín Prachař: (13.7.2018 14:17)
Jednoznačně jsou nejvíce efektivní. I satelitní systém využívá mikrovlnou technologii pro přenos mýtných dat. Navíc na konstrukci můžete " pověsit " další technologii pro optimalizaci dopravy - viz Rakousko např řízení rychlosti z důvodu hluku. Brány jsou v majetku státu přijmy jdou na SFDI a RSD je příspěvková organizace bez vlastních příjmů. To vše na základě zákonů ČR. Ty se musejí hlavně změnit. Ale to je musí někdo alespoň napsat. současný MD to pravděpodobně nenbude aspoň za 4 roky se ani nepokusil s ničím přijít
přeposlat e-mailem

Najdete na Lidovky.cz