Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Přesunout, či nepřesunout nádraží v Brně? Zeptejte se architekta Tittla

Brno dolní nádraží.

PRÁVĚ MŮŽETE POKLÁDAT SVÉ OTÁZKY

Už o víkendu mají Brňané hlasovat o poloze nádraží v referendu. Jak se na celou věc dívá architekt Filip Tittl, autor vítězného projektu mezinárodní urbanistické soutěže Budoucnost centra Brna, jejíž součástí bylo i řešení nádraží? Ptejte se, čtenářům serveru Lidovky.cz začne odpovídat ve čtvrtek ve 13 hodin.

položených otázek: 49 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (6.10.2016 20:56) Hybes
A kde sou teda ty odpovedi???
OTÁZKA (6.10.2016 19:50) Katka Hájková Klíčová
Proč by měl člověk, který se moc v tématu neorientuje a nemá jasno, která varianta mu víc vyhovuje, jít k referendu.
OTÁZKA (6.10.2016 14:44) Ladislav Písařík
Co kdyby se autodoprava ponechala na východní straně, odstranily obchodní objekty - PRIOR, nádraží rozšířilo a tarmvaj ponechala v původní poloze, možná by byla potíž s pěším provozem, snad by to vyřešily elektzrické dopravníky, stejně jako spojení s autobusovým nádražím. Jsem pro ponechání v původní poloze, ten dopravní uzel se zdá být přirozenější. Hodnotil někdo požadavky lidí, kteří vlakem dojíždějí denně do práce?
OTÁZKA (6.10.2016 14:34) Zuzana Hofova
Dobrý den, jak vidite praktickou využitelnost území "u řeky" v případe neodsunu nádraží? Bude motivace (a penize) s tímto prostorem něco dělat v dohledne dobe? Vítězný návrh pro variantu Petrov je pěkný, jen se bojim, aby se ho tato generace dozila. Z toho důvodu bych skoro preferovala návrh, co byl na druhém miste, ten centrální park (ač tomu tedy moc nerozumim, hezky vypadají oba). Děkuji.
OTÁZKA (6.10.2016 14:26) Tomáš
Dobrý den Uvažuje se při posuzování polohy nádraží i s tím, že v době dostavby budou v provozu samoříditelné automobily (minibusy), které budou moci rozvážet (seskupovat) pasažéry podle zvoleného cíle a tudíž se výhoda polohy nádraží u uzlu tramvají sníží? Pokud by se měl v budoucnu realizovat projekt typu Hyperloop. Jsou navržená řešení s tímto rozšířením kompatabilní? Děkuji
OTÁZKA (6.10.2016 14:18) Josef Ptáček
Proč se někdo odpovědný nezajede podívat do Haagu, na letiště v Amsterodamu, na letiště do Kodaně, nebo prostě jen do středu Varšavy? Tam všude je nádraží v neodsunuté poloze ale POD ZEMÍ. Třeba ve Varšavě vyjedete do nadzemní nádraží budovy (nikde nejsou žádné železniční náspy) a do hotelu Holiday Inn, Marriot či do Paláce kultury lehce dojdete pěšky i s kufrem. Jen neobjevovat Ameriku ...
OTÁZKA (6.10.2016 14:16) Zuzana Hofova
Dobrý den, jak vidite praktickou využitelnost území "u řeky" v případe neodsunu nádraží? Bude motivace (a penize) s tímto prostorem něco dělat v dohledne dobe? Vítězný návrh pro variantu Petrov je pěkný, jen se bojim, aby se ho tato generace dozila. Z toho důvodu bych skoro preferovala návrh, co byl na druhém miste, ten centrální park (ač tomu tedy moc nerozumim, hezky vypadají oba). Děkuji.
OTÁZKA (6.10.2016 14:02) Petr Skvaril
Nultou variantu, tj.rekonstrukce stavajiciho nádraží, nám předkládájí jako řešení, které neumožňuje v budoucnu zajíždět rychlovlakům na toto nádraží. Jak to vidíte vy? Děkuji.
OTÁZKA (6.10.2016 13:46) Ondrej
Komu patri pozemky, ktere budou vykoupeny pro vystavbu noveho nadrazi a kolikaset nasobne stoupne jejich cena?
OTÁZKA (6.10.2016 13:45) Jaromír Literák
Dobrý den, myslíte si, že je uspokojivě řešitelný přestup cestujících z nádraží v odsunuté poloze na MHD? V současné době kolem nádraží projíždí většina tramvajových linek a do centra se dá dojít i pěšky. Pokud vím, od nového nádraží se plánuje jedna tramvajová linka.
OTÁZKA (6.10.2016 13:44) Sobeslav Cesky
co by zato jiná města dala,aby měla takto položené nádraží ve středu města i centru na nástup tramvají. I kdyby úprava stávajícího stála více,tak se ta poloha jistě vyplatí,co myslíte Vy,pane architekte,jenž neumí česky ? (vidět není ve vyjmenovaných slovech...)
OTÁZKA (6.10.2016 13:04) Eva Novotná
Pane architekte, co začít aspoň v odborné sféře osvětou, že historické jádro ve zbouraných hradbách města poloviny 19. století není totéž co centrum města, které má takřka 400 tisíc obyvatel? Pomohlo by to racionální diskuzi. Brno se svojí také modernistickou tváří přece není jen skanzen.
OTÁZKA (6.10.2016 12:39) mirek rybem
Kolik hodin by podle Vás průměrný občan musel studovat dokumenty, plány ..., aby vůbec získal orientaci v daném problému? A to vůbec nemluvím o potížích, jak se k nim dostat. Myslíte, že referendum o takhle odborné otázce má vůbec smysl ? Je vůbec organizačně,prostorově, dopravně a s ohledem a na lidi,v takhle exponovaném prostoru, zvládnutelné staveniště v případě přesunu pod Petrov . O kolik let by se asi jednalo kdyby to šlo ideálně?Díky za odpovědi.
OTÁZKA (6.10.2016 12:31) Martin Kamler
Vážený pane architekte, rozumím tomu správně, že Váš návrh neřeší přivaděče železniční dopravy? Jak už v položených otázkách zaznělo, neumím si představit, že půjde kvalitu přivaděčů (tj. jejich kapacitu a cestovní rychlost) i jejich okolí zlepšit bez podzemních staveb. Prostor na přivaděče se zdá být příliš stísněný a bydlet u nich asi není příjemné. Pokud má nádraží zůstat pod Petrovem, není lepší to z těchto důvodu přesunout do podzemí? Děkuji.
OTÁZKA (6.10.2016 12:15) Matěj Vostruha
Měl bych dotaz ke které variantě se kloníte? Myslím si, že podkopání Brna tunelem je zbytečně drahé a odsunutí je výhodnější. Nehledě na možnosti rozšíření pří výstavbě VRT.
OTÁZKA (6.10.2016 12:08) Robert Hledík
přesunutí nádraží z centra s párkrokovou návazností na MHD lze považovat za výmysl vypečených majitelů pozemků, kteří za babku vykoupili a setsakramentsky silně chtějí vydělat na pražském eráru. Brno nemá dobré spojení na sever--na Svitavy a už vůbec skoro žádné spojení na Čes.Budějovice. Městský okruh skoro neexistuje a zbourané stadiony za Lužánkami zarostly za 20 let trním a hložím. A na radnici se hoduje a veselí, též za peníze eráru. To je teda režim.
OTÁZKA (6.10.2016 12:08) Robert Hledík
přesunutí nádraží z centra s párkrokovou návazností na MHD lze považovat za výmysl vypečených majitelů pozemků, kteří za babku vykoupili a setsakramentsky silně chtějí vydělat na pražském eráru. Brno nemá dobré spojení na sever--na Svitavy a už vůbec skoro žádné spojení na Čes.Budějovice. Městský okruh skoro neexistuje a zbourané stadiony za Lužánkami zarostly za 20 let trním a hložím. A na radnici se hoduje a veselí, též za peníze eráru. To je teda režim.
OTÁZKA (6.10.2016 12:00) Josef Tobiáš
Jestliže budova nádraží v centru Brna snad tolik překáží, nebylo by možné místo přesouvání nádraží jinam vybudovat nové nádraží v centru, ale pod zemí? Chystá se snad stavba nádraží pod pražským letištěm, tak pro Brno by to snad bylo také dobré řešení. Nádraží v podzemí mají i jiná města. Například nádraží v centru Varšavy Warszawa centralna je také po zemí.
OTÁZKA (6.10.2016 11:51) Ondřej Veselý
Dobrý den, pokud pominu nostalgii, nebo citovou vazbu k současnému nádráží, nedává přece jen smysl nádraží přemístit?Zvláště ve velkém městě jako Brno? Mimochodem, nevím, kdo mimo obyvatel Brna ví, o co se jedná, ale brňenské nádráží a prostor před ním je tristní.
OTÁZKA (6.10.2016 11:22) Marek Swoboda
Co je to Brno?
OTÁZKA (6.10.2016 11:21) Jan Trejbal
Ahoj Filipe! Gratuluji k vitezsti v soutezi. Dotaz mam pouze osobni - kdy zajdeme na pivo ?
OTÁZKA (6.10.2016 11:07) Helena Pospíšilová
Jsem ráda, že to nenapadlo jenom mě, ale jak už psali někteří níže - proč nepostavit moderní nádraží v odsunuté poloze pro mezinárodní spoje a jinou tranzitní dopravu a nemodernizovat staré nádraží pro regionální dopravu, tak jak to vyhovuje nejen Brňanům, ale především velkému množství dojíždějících, kteří do toho doposud oficiálně neměli co mluvit - naprosto nelogicky. Nebudu opakovat co už zmínili jiní, ale tato varianta mi připadá nejlogičtější - spokojení by byli zajisté všichni, ale to by se politici neměli o co přetahovat a neměli by si na čem leštit svoje ego, že? Takže nastávající referendum mi přijde naprosto ku ničemu - řečeno slušně a nevyřeší se zase nic.
OTÁZKA (6.10.2016 11:03) Vojta
Dobrý den, v případě, že by byla realizována varianta nádraží v centru, jak je to s těmi tunely pod celým Brnem? Jsou nutné a pokud ano, je to vůbec realizovatelné? Případně jak by mohlo být řešeno napojení na VRT? Děkuji
OTÁZKA (6.10.2016 11:02) viktor79
Jakou máte zpětnou vazbu od jiných architektů, urbanistů? Zaujal Vás některý konkurenční návrh? Je přijatelné zaplnit takto exponovanou plochu ve městě parkem, jak to činí jiní? Co si myslíte o koncepci Ringu? PS: Co říkáte na situaci v IPR a na zásahy Kolínské/Stropnického?
OTÁZKA (6.10.2016 11:02) Jura
Dobrý den , kolik přesně by stála varianta pod Petrovem včetně vybudování tunelů a o kolik je dražší než varianta odsunutá ?
OTÁZKA (6.10.2016 10:42) Dvořák Michal
Těšil jsem se na věcnou diskusi, nikoli na výkřiky aktivistů. Snad se na moji obecněji položenou otázku dostane prostor. Kam podle Vás směřuje Brno? Zvýší se počet obyvatel, a je to dobrý trend? Severská města se zvětšují migrací a vysokou porodností. Je to "výzva" nebo hrozba?
OTÁZKA (6.10.2016 10:36) Janinka
Dobrý den, pokud novou moderní budovu odbavovací haly plánujete v oblasti 5. a 6. nástupiště, jak to bude s budovami malé Ameriky? Děkuji za odpověď, byla by škoda, pokud by o ně Brno přišlo.
OTÁZKA (6.10.2016 10:34) Sebesta Andrej
Zabrani sa Kotzianovmu tunelovaniu ked sa presadi varianta Petrov?
OTÁZKA (6.10.2016 10:33) anonym
Dobrý den, do Brna každý den dojíždím vlakem i s řadou dalších sousedů z okolních vesnic. Z nádraží v této poloze se do práce dostaneme buď pěšky, nebo se rozjíždíme šalinou na všechny směry, nezatěžujeme tak centrum další dopravou a exhalacemi. Pokud se nám cesta prodlouží, raději většina z nás přesedne na auto. Dnešní doba je taková, že šetříte každou minutu. A když je to každý den 2x tak o to více. Copak si toto politici neuvědomují? Vnímám současný postoj většiny ve vedení Brna jako trapně alibistický. Vím, že nejsme jejich voliči, ale aspoň na kraji by to mohli politici vzít na vědomí. Mám pocit, že na naše potřeby všichni kašlou.
OTÁZKA (6.10.2016 10:30) běžný občan
Petra alias Kateřina alias Jana alias Magda tady dělají propagandu. Problém rozvoje jak dopravy, tak dotčeného území se politicky zneužívá snad 15 let. U vás i u řeky vidím vizi. Myslíte si, že politici naslouchají vizionářům nejen když se jim to hodí?
OTÁZKA (6.10.2016 10:27) Filip R.
Viděl jsem vizualizaci a půdorys hlavního nádraží, OK. Jak řešíte nákladní průtah, který se musí zvednout nad území tzv. Jižního centra? Varianta mírně posunutého nádraží s Petrovem mi přijde pěkná jako modelové kolejiště, na život to není...
OTÁZKA (6.10.2016 10:26) Petra
Dobrý den, řada odborníků upozorňuje na to, že varianta v centru je pro Brno výhodná, že návaznost na hlavní přestupní uzel MHD je jedinečná a v této šíři je neopakovatelná. Jsou ale i odborníci, kteří prosazují variantu řeka. Jak se v tom má běžný občan vyznat a co byste mu poradil? Děkuji :-) Petra
OTÁZKA (6.10.2016 10:23) vladimir pernes
Co byste ocenil na vybrané studii Budoucnost města Brna - varianta Řeka?
OTÁZKA (6.10.2016 10:20) Kateřina
Dobrý den, budou zapotřebí tunely po celém Brně, kdyby nádraží zústalo v centru? Tohle mě nejvíc trápí na variantě "Pod Petrovem". Pokud žádné tunely nebudou, budu volit nádraží v centru!
OTÁZKA (6.10.2016 10:20) Petr Valenta
Váš návrh se zdá propracovaný, to se musí ocenit. Ale na městu je nový územní plán, pokud se zvolí tato varianta. S Vašimi zkušenostmi, kolik času zabere jen příprava? Jak bude dostupná část za nádražím při jeho mohutné přestavbě a rozšiřování k Uhelné?
OTÁZKA (6.10.2016 10:14) Jana
Dobrý den, můžete prosím popsat výhody Vašeho návrhu v oblasti dnešního Jižního centra? Jak jste si poradili s faktem, že se jedná o záplavovou oblast? Jak pracujete se samotným prostorem Jižního centra?
OTÁZKA (6.10.2016 10:08) Magda
Dobry den. Bude na tu modernizaci podle vaseho navrhu mesto vubec mit finance? Jak dlouho odhadujete, ze se bude stavet? Bude mit nova nadrazni budova fotovoltaicke panely na strese? :) Diky!
OTÁZKA (6.10.2016 10:05) Karel Novák
Dobrý den, proč o přesunu hl. nádraží mají rozhodovat Brňané? Toto nádraží slouží rovněž evropským a vnitrostátním návštěvníkům Brna. Mnoho Brňanů přitom dává přednost individuální dopravě. Navíc většina z nich bydlí mimo centrum, takže pravděpodobně využívá časové jízdenky integrované dopravy nebo některou z dalších brněnských žel. stanic a zastávek, které návštěvník Brna zpravidla ani nezná. Např. po příjezdu vlakem do Prahy lze pokračovat dále městskou nebo příměstskou dopravou, ale po výstupu z vlaku lze rovněž se octnout přímo v centru (hl. nebo Masarykovo nádraží) na rozdíl od období, kdy z důvodu výluk dálkové vlaky byly směřovány do Prahy Holešovic. Neměli by Brňané, co by obyvatele 2. největšího a nejen celostátně významného města tedy v referendu, když už se bude konat, brát jako větší přínos a prestiž mít hl. nádraží z jeho historický cennou výpravní budovou (samozřejmě po důkladné modernizaci) dát přednost mít hl. nádraží v centru města než zájmům podnikatelů, kteří nakonec také mohou podnikat v jiném místě než na pozemcích dnešního hl. nádraží? Myslím si, že nádraží by mělo být reprezentační bránou každého většího města a přitom poloha dnešního hl. nádraží v symbolickém místě u vstupu do historické části Města tomu vyhovuje. Děkuji za odpověď
OTÁZKA (6.10.2016 10:03) Roman Jenta
Dobrý den, můžete mi prosím říct, které odpovědi mám v referendu označit, pokud chci, aby nádraží zůstalo v centru (pod Petrovem) a bylo co nejdřív? Druhý dotaz Bez ohledu na výsledek referenda, za jak dlouho tipujete, že bude nádraží hotové? Děkuji za odpovědi.
OTÁZKA (6.10.2016 8:46) Aleš Kříž
Od známých často slýchám argument, že nádraží v centru není technicky možné, ale na internetu nacházím rozporuplné informace. Přijde správné mít nádraží v centru, ale jsem z toho trochu zmatený. Jak to tedy je? Děkuji za odpověď.
OTÁZKA (6.10.2016 8:20) Dan Dumbrovský
Pane architekte, vy si vážně dokážete představit obří tunel pod petrovem ze kterého budou ústit VRT? Podle mě je to nereálné a není šance takovou věc ufinancovat. Neslyšel jsem, že by někde něco takového bylo.
OTÁZKA (6.10.2016 8:16) DOmiNIka83
Zajímalo by mě jedno: když bude nádraží v centru, jak to bude s vysokorychlostními vlaky? Prý Budou Brno objíždět kvůli příliš zahnutým kolejištím. Děkuji za odpověď
OTÁZKA (6.10.2016 8:12) Kamil C.Brnák
Dobrý den, zajímalo by mě jestli kladný výsledek referenda povede k tomu, že dojde jen k opravě starého nádraží. Pokud ano, proč Brno vůbec referendum vyhlašovalo?
OTÁZKA (6.10.2016 7:06) Laco Kajaba
Krásny dobrý den, tož jak, bude už po víkendu jasno aneb opět se bude jen a jen kecat ?
OTÁZKA (5.10.2016 23:19) Bořek Němec
Dobrý den, vžijte se prosím do role, kdy by jste měl obhajovat jak řešení nádraží ve městě, či nádraží mimo město a provozu dvou nádraží naráz v nějakém režimu. Můžete prosím pro každý modus popsat argumenty pro čiště teoretický případ, že by jste jej měl obhajovat? Může nastat situace, kdy by vlastně každý ze tří zmiňovaných modů měl své výhody? Děkuji a zdravím
OTÁZKA (5.10.2016 22:15) Brnak
Celkem je to jendo, kde to postavi, pokud bude nadrazni tender / nasledny projekt transparentvi a nebude se jednat o 3 x predrazeny projekt jak je tomu v CR od hadraku zcela bezne. Prumerny obcan - tj danovy poplatnik se obava nenasytnych chechtavych hyen, kterym jde o hlavne obohaceni. My Cesi /Moravaci to vlastne jinak ani neumime.... Nebat se a nekrast.
OTÁZKA (5.10.2016 20:20) Jiří Kopuletý
Dobrý den, proč je zakázáno prosazovat jediné správné řešení - dvě nádraží, tzn. dnešní "starou rolu" lehce zmodernizovat a ponechat ji jen jako regionální "městské" nádraží pro osobáky z Jm regionu navážející študáky a dělnickou třídu do štatlu a zároveň za Zvonařkou postavit nové moderní mezinárodní nádraží - ovšem v podstatně úspornější verzi 8-10 kolejí - pro rychlíky, expresy a jednou i VRT ? Stačilo by pak obě nádraží propojit jednoduchou, levnou a provozně velmi spolehlivou nadzemní kyvadlovkou (jednokolejnou visutou dráhou bez řidiče s automatickým provozem sem-tam) a bylo by na 100 let po problému. JEDNÍM NÁDRAŽÍM PROSTĚ NELZE 400 TISÍCOVÉ MĚSTO (S UBYTOVANÝMI ŠTUDÁKY A PRACUJÍCÍMI 500 TISÍC) DOPRAVNĚ OBSLOUŽIT !! Pro regionální dopravu by stará rola bohatě stačila a dělňasům nebo študákům z lontu by nevadilo, že do každý den do hokny či školy jezdí přes odkladiště somráků a feťáků, jsou na to už zvyklí. Ale slušňákům z ciziny, neznalým brněnských poměrů se musí chtít zvracet, když v na tomhle nádraží vylezou z vlaku. Celá rola i s přilehlým okolím je sice Balkán (a vždycky bude, protože celé území na okraji historického jádra prostě nelze totálně přestavět !), ale ve své regionální funkci by novému modernímu nádraží za Zvonařkou značně kapacitně pomohla, takže to by se mohlo postavit výrazně menší (= levnější) než v dnešním záměru a přitom na úrovni 21. století, což u přestavby staré roly prostě nejde. A odsunout nádraží o 200 m pod Petrov JE TA NEJVĚTŠÍ ZHOVADILOST, JAKÁ SE ZA POSLEDNÍCH 25 LET V BRNĚ URODILA. 1) pod Petrovem není místo na celé nové nádraží , 2) kvůli prostorové stísněnosti zde nelze zřídit velký dopravní uzel MHD včetně parkování pro osobní auta, 3) tak obrovské staveniště po dobu cca 5-6 let si v tomto dopravně vysoce exponovaném prostoru vůbec nelze představit a 4) nádraží zde nelze prakticky nijak únosně napojit na VRT (zamýšlené několikakilometrové tunely pod Petrovem a centrem města jsou čirou fantasmagorií).... [tato otázka byla zkrácena]
OTÁZKA (5.10.2016 19:41) hybes
Kterym pravnickym osobam,a investorum vadi soucasna poloha nadrazi,kvuli ktere prichazeji o zisky,a tim mesto a stat prichazi o dane??Je nejaky vypocet vyssi prijmu po presunu nadrazi,oproti soucasnosti??
OTÁZKA (5.10.2016 19:34) Jakub B.
Praha si připomíná na hlavním nádraží sira Wintona, mělo by mít i Brno na nádraží nějaký památník? Jaký byste tam uvítal?