Neděle 20. září 2020svátek má Oleg 22 °C jasno Předplatné LN

Proč zkolaboval registr vozidel?

Počítačový systém registru řidičů po několika minutách zkolaboval. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

UKONČENO

Jen několik hodin po spuštění nového systému registrace vozidel se objevila celá řada problémů: na úřadech rostly fronty, úředníci se systémem neuměli pracovat, v registrech byly chyby. Kde se stala chyba? Bude za problémy se zaváděním nového systému někdo sankcionován? A kdy bude registr plně funkční? Ptali jste se náměstka ministra dopravy Miroslava Drobného.

položených otázek: 25 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (19.7.2012 12:32) PCHe
Proc se MD tvari, ze za kolaps registru neni odpovedne? Pricemz jde o bezprecedentni selhani manazerskeho vedeni kontraktora.
OTÁZKA (19.7.2012 12:04) Inna
Ptám se jako laik, z jehož daní však jste tento paskvil spustili. Technické výhrady ponechám povolanějším. Proto chci vědět a jako plátce daní to považuji za oprávněný nárok : 1. kdo na MD (jmenovitě) je za tento paskvil zodpovědný komu s již zodpovídal 2. Jak bude "ohodnocen" ministr dopravy za neustálou lež o tom, že program funguje. Občasné nebo místně přijatelné fungování nelze považovat za skutečné fungování 3. Kdy tento program zastavíte a nahradíte kvalitním, když je jasné, že není opravitelný pro bezporuchový provoz 4.Kde se lze seznámit se smlouvou, která stvrzuje ochranu osobních údajů dle přísl. zákona. Pokud taková není, jaké je stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů, které je v jiných případech tak aktivní. 5. Nezdá se vám, že míra trpělivosti občanů s totální nekompetentností vrcholových orgánů státní správy už přerostla do závažných rozměrů ? Nakonec prosím abyste mne i ostatní tazatele ušetřil frází a výmluv, ty už nikdo "nebaští". Děkuji předem
OTÁZKA (19.7.2012 11:56) Karel V.
Dobrý den. Podle čtení článků i různých diskusí jsem si jako člověk pohybující se v IT udělal docela obraz o problémech nového systému. Dokážete potvrdit jednotlivé složky problému a třeba i odhadnout míru jejich vlivu na celkové prostředí: 1. Aplikace je dodávána jako webová, což vyhovuje pestrosti systémů na ORP, ale také to znamená, že z hlediska pravomocí nemáte celý systém pod kontrolou, záleží na IT ORP. Bohužel centrální webové aplikace jsou principiálně pomalejší než zastaralá terminálová technologie. 2. Prostředí je na sdílené infrastruktuře veřejných služeb, nemá vlastní HW. 3. Údajně s dodávanou infrastrukturou souvisel i výpadek v první den. 4. Projekt základních registrů, kam se mají připojovat všechny databáze má skluz a tak se musela evidence obejít bez něj - více manuální práce. 5. Školení stálo za ... , uživatelé nevěděli jak co dělat, zvláště v souvislosti se špatnými daty. 6. Migrace z řady původních nekonzistentních systémů vedla k špatné kvalitě dat, což systém řešil jejich zneplatněním (neviditelností). Slyšel jsem že nekvalita dosahovala skoro půlku kmene... Nebyl čas na to data před centralizací vyčistit? Jak probíhala spolupráce končícího dodavatele? 7. Z ORP jsem slyšel i hlasy, že podpora nevidí ostrá data, není to problém? 8. Nemělo smysl dát dodavateli nějaký čas navíc? Ta úloha není opravdu jednoduchá, zvláště to čištění dat... 9. Jsou rozpory v původních datech jenom šlendriánem, nebo šlo i o důsledky tr. činnosti v oblasti registrace vozidel, kdy gangy uměly využívat slabá místa systémů?
OTÁZKA (19.7.2012 11:44) Jaroslav Sláma
Je možné, že by někdo práci sabotoval? Mám na mysli zaměstnance, který dostal málo zaplaceno ze SW firmy, nebo vlastní zam, který nepřeje novinkám. Nebo dokonce na politickou nebo gansterskou objednávku těch co kradou auta.
OTÁZKA (19.7.2012 11:25) Eva
Nezdá se vám 13 milionů měsíčně za něco, co nefunguje a problematické trochu moc? A jak to bylo s tím výběrovým řízením, bylo či nebylo?
OTÁZKA (19.7.2012 10:48) Chlup
Na webových stránkách firmy ATS Telcom Praha jsem nenalezl ani zmínku o tom, že by se tato firma zabývala vývojem software a informačních systémů. Jak je možné, že byla vybrána jako dodavatel, když nemá v této oblasti žádné zkušenosti. Zjednodušeně řečeno je rozhodnutí stejně amatérské jako zadat instalatérské práce truhlářské firmě. Ze ohlasů na funkčnost systému je jasné jedno – systém je špatně navržen, špatně a těžkopádně naprogramován a jsou nevhodně zvolené datové struktury. Uvedení do bezchybného a rychlého provozu z těchto důvodů nebude možné nebo bude nákladnější než vytvoření nového sytému někým, kdo má v této oblasti zkušenosti. Doporučuji zvážit přidělování státních zakázek skutečným odborníkům.
OTÁZKA (19.7.2012 10:40) Milan
Jsou ve smlouvě ukotveny sankce vůči dodavateli v případě stavu jaký nastal?Jelikož registr nefunguje jak má, přestože by měl, a zdá se že zaměstnanci registru nyní fungují jako testeři a nevěnují se práci kterou mají vykonávat a tuto práci budou dohánět později (pokud se systém podaří zprovoznit), budete vymáhat na firmě finanční kompenzaci pro zaměstnance? Budete usilovat o pozastavení plateb a případně neproplacení oněch měsíců dokud nebude novy systém funkční?
OTÁZKA (18.7.2012 13:11) joe.tascoa
Když si pročítám prozatím došlé otázky, tak jsem velmi zvědav na Vaše jistě fundované a věcné odpovědi. Smutné je to, že (jako obvykle ve státní sféře) zůstane věc bez odezvy a zamete se, vždyť za měsíc si již nikdo nevzpomene. Nutno podotknout, že v soukromé sféře by jste měli již krabice na stole. Doufám, že alespoň zítra na Vás nezůstane niť suchá...
OTÁZKA (18.7.2012 12:42) joe.tascoa
Jako cloveka, ktery se 10 let zabyva vyvojem podobnych aplikaci(prosel jsem pozicemi od testera po manazera), mne zajima, jestli nekdo z MD nebo tech slavnych referencemi opredenych integratoru myslel na vec jako je napr. rollout plan? Pokud Vam podobny vyraz nic nerika, myslim, ze nemate na Vasi pozici odbornou kvalifikaci a cela Vase sebranka na MD by nemela rozhodovat o takto velkych projektech. Jak k tomu prijde obycejny obcan(ja), ktery je kazdorocne odiran o dane?
OTÁZKA (18.7.2012 12:12) Motorista
Hezký den, rád bych získal fundovaný názor na užívání tzv. převozní značky (nazelenalá papírová). Nenašel jsem nikde jasné stanovisko, k čemu ji lze použít a v jakém rozsahu, teď přitom mnoha lidem nezbylo, než s ní jezdit. K čemu tedy může sloužit, lze s ní jet například mimo město registrace a vozit pasažéry?
OTÁZKA (18.7.2012 12:07) ludmila
Jak k tomu přijdou obyčejní lide kteří za to nemohou ,tady se vše obnovuje ,když to funguje a vyhazujím se zbytečne peníze .
OTÁZKA (18.7.2012 11:58) Karby
Dobrý den, Jako IT technika spravujícího firemní databáze s citlivými daty jsem vždy smluvně vázán mlčenlivostí ohledně obsahu databází, jejich zabezpečení apod. Přístup k osobním údajům milionů obyvatel ČR s sebou nese velkou zodpovědnost a v případě jejich úniku do nepatřičných rukou mohou být tato data zneužita pro krádeže identity (prakticky to může zničit desetitisícům lidí jejich život přes falšované faktury a následné exekuce). Mohl byste, proto prosím zveřejnit smlouvu o mlčenlivosti, kterou dozajista vývojáři i dodavatelská firma nového systému podepsaly? Jakou praxi a jaké bezpečnostní certifikace a prověrky tito vývojáři mají? děkuji
OTÁZKA (18.7.2012 11:53) Seebald
Dobry den, na projektování a realizaci systémů IT se účastním již několik desítek let. Tento projekt byl podle mně zpracován a proveden velmi diletantsky a to jak na straně zadavatele (byla oslovena neznámá, sice možná nejlevnejší, firma bez dostatecných zkušeností, nebyl požadován dostatečně mocný hardware, byla zvolena špatná technologie, byla podceněna složitost migrace dat, ...) tak na straně dodavetele (nabídl nefunkční řešení, nedostatek kompetence, špatná organizace zátěžových testů a školení uživatelů, ...). Kdo za to penese odpovědnost? Peníze daňových poplatníků (a to i moje) byly přece využity ne zcela optimalně... Děkuji za odpověď. S.
OTÁZKA (18.7.2012 11:14) Jan
Chystám se jít přihlásit auto, ale po těch zprávách, co slýchám, se mi ani nechce. Jak to momentálně vypadá na registru...fronty už se tam nestojí? Systém už nepadá? A čím to tedy bylo? Informace se různí...
OTÁZKA (18.7.2012 10:11) Hubert
Proč nebyl spuštěn napřed pilotní provoz (na jednom, či několika málo místech), který by pomohl doladit systém bez větších dopadůna uživatele? U rozsáhlejších projektů by to přece měla být samozřejmost.
OTÁZKA (18.7.2012 10:10) Petr Čaj
Dobrý den, rád bych se zeptal zda je k dispozici celá smlouva s firmou zajišťující převod registru vozidel. Nejlépe dostupná přímo na internetu. Doufám, že podobné smlouvy jsou takto běžně dostupné, neboť jsou placeny z našich peněz (a žádné odvolávání na obchodní tajemství prosím, podmínky obchodu když si něco kupuji mám právo vědět). A ještě bych si dovolil druhý dotaz. Kde je možné se dozvědět, jak probíhala celá operace převodu registrů. Tedy od zadání zakázky, přes výběrové řízení (včetně ostatních nabídek), dále důvod vybrání firmy, která tento převod dělá. A pak logicky harmonogram jednotlivých prací během převodu. Něco jako: Důkladná analýza problému (1.2.2012 - 4.3.2012), alfa verze počítačového programu (DB+ovládací rozhraní) (do 1.4.2012), beta verze (do 1.5.2012), první testovací režim (od 10.5.2012 do 1.6.2012), konečné testování + školení uživatelů ( od 2.6.2012 do 1.7.2012) a nakonec datum spuštění. Myslím, že odpovědi na tyto otázky by přispěly k většímu přehledu a usnadnily by pak vysvětlování problému. Děkuji za Vaše odpovědi a přeji příjemný den. Petr Čaj
OTÁZKA (18.7.2012 10:03) Martin Kokeš
Popište prosím stručně, na jakých technologiích je nový registr provozován a to jak z hlediska software tak i hardware. V čem jsou vytvořeni klienti, jak probíhá přenos dat atp. Děkuji.
OTÁZKA (18.7.2012 9:54) Zelený
Dobrý den, zajímá mě nejvíce, zda máte správně ošetřenu smlouvu, aby nedostatky způsobené dodavatelem byly odstraněny v rámci reklamace. Poslední dobou se stává, že u zakázek, které stojí takto nehorázné peníze, většinou všechny chyby zaplatí daňoví poplatníci a systém pak stejně nefunguje. Pokud je smlouva chybně napsaná, čí hlavu položíte na špalek a kdo bude potrestán?
OTÁZKA (18.7.2012 3:54) Jan Mazánek
Jsem negativně překvapen časem potřebným na vyplnění žádosti. Můžete prosím specifikovat údaje, které jsou potřebné: a) pro vydání značky (to je ta fyzická tabulka na které jsou písmenka a číslice) b) pro evidenci vozidla (co vše se eviduje a proč?) c) pro evidenci vlastníka vozidel (to by mělo být číslo občanského průkazu a přes něj by se vše mohlo spárovat) d) údaje, které se evidují z jiných důvodů a proč. A nebudete-li mít čas odpovědět zde, můžete mi prosím odpovědět na email jan.mazanek@abeo.cz ? Děkuji.
OTÁZKA (17.7.2012 11:52) Ing. Juráň
Proč skolaboval systém je asi jasné - není odladěn, nejel souběžně až do odladění atd. Důležitější otázka je, jak je uzavřená smlouva, jestli finanční požadavky jdoucí na MD bude dle smlouvy platit firma dodávající systém. Jste ochotni smlouvu zveřejnit? Děkuji
OTÁZKA (17.7.2012 9:56) Mickey Mouse
Dobrý den, z prezentovaných informací je zřejmé, že dodavatel odvedl nekvalitní práci především ve fázi testování systému a při přípravě infrastruktury pro provoz systému na úřadech. Dodavatel ale určitě nepracoval bez řízení a kontroly ze strany ministerstva. Kdo konkrétně byl odpovědný za řízení tohoto projektu na ministerstvu? Kdo dodavateli odsouhlasil nasazení nedostatečně připraveného systému? Kdo rozhodl o tom, že v případě problémů nebude možné okamžitě provést návrat k původnímu systému, aby byl čas na odstranění chyb v novém systému?
OTÁZKA (16.7.2012 17:41) Cz. Nikdo
Zavádění tzv. "internetových" aplikací často naráží na nejednotné nastavení klientských počítačů (třeba takových drobností, že uživatelé nemají shodně nastavené v Internet Exploreru stahování nových verzí "při každé návštěvě stránky" a podobně). Z toho důvodu se testuje provoz nové aplikace v každé dílčí doméně zvlášť, aby se zjistilo, jestli v "zásadách skupin" nechybí nějaké takové triviální nastavení, které by provoz hatilo. Myslelo se na to v případě registru vozidel?
OTÁZKA (16.7.2012 14:25) Tronner
Pane Drobný! V Hydeparku jste na mne působil jako osoba ducha mdlého, bez odborné znalosti problematiky. Na Jarově s Vámi a ministrem Dobešem sehrál dodavatel bago. Na čtyřech, několik hodin pečlivě nacvičovaných případech vám oběma předvedl, že všechno "bezvadně funguje". Pátý případ, nenacvičený, když jste se tam přimluvili za tu paní s ruským jménem, dopadl samozřejmě katastrofálně. Vysvětlení, které podáváte Vy, ministr i Vaši mluvčí vyvolávají v odborné veřejnosti salvy smíchu - lidové varieté, kdyby ovšem nešlo o tak vážnou věc. Nyní dotazy: - proč stále tvrdíte že registr funguje, když to není pravda. (V odpovědi prosím vynechte slovo aplikace a další ajťácké výrazy, o kterých máte pouze matnou představu co znamenají) - proč za každou cenu chcete tento kolabující projekt zachovat při životě? - koho při tom kryjete? - máte za to Vy, ministr a další osoby slíbený nějaký úplatek? - máte představu, kdo a kolik si už na takové "izipovině" narejžoval? - copak Vaší a ministrově naprosté manažerské neschopnosti říká pan Nečas? - odstoupíte s Dobešem raději sami a nebo se necháte vyhodit Nečasem? Se stranickým pozdravem LIDEM nas*at občan K.T.
OTÁZKA (16.7.2012 14:06) Klaudie
Dobry den, jako IT odbornika me zajima, zda soucasti kontraktu bylo zatezove testovani a testovani scenaru, tj. pracovnich ukonu, ktere zamestnanec musi pri registraci provest. Zda bylo soucasti zakazky jaka bude vytizenost databaze, kolik pristupu zamestnanci provedou behem pracovni doby, etc. Pro mne a me kolegy, kteri se zabyvame testovani sofwaru je totiz tato aplikace spatne otestovana. Dekuji
OTÁZKA (16.7.2012 13:03) Lanny Rosický
Proč bylo nutno zavádět nový systém. Propojení s evropským mohlo být vytvořeno jako nadstavbové rozhraní na fungující existující český systém za zlomek ceny. A proč se system chová na kaďé poboče jinak? To je i pro průměrného ajťáka nepochopitelné. A konečně, jak to, že nebyl ihned nastartován starý systém a uživatelé (a jejich klienti) byli donuceni suplovat práci testerů-kontrolorů kvality. Tento případ by měl být vyučován v prvním ročníku jako příklad toho, jak se to nedělá.