Středa 25. listopadu 2020svátek má Kateřina 2 °C mlha Předplatné LN

Ptejte se on-line uměcké šéfky Divadla Na zábradlí

Dora Viceníková  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

UKONČENO

Spolupracovala s Českým rozhlasem i Českou televizí, působila jako dramaturgyně Mahenovy činohry NDB. Je členkou dramaturgické rady Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni, členkou Kulturní grantové komise při Ministerstvu kultury, členkou poroty Ceny Josefa Balvína. A učila na JAMU a FF MU. Od září Dora Viceníková je uměleckou šéfkou souboru Divadla Na zábradlí. Jak chce divadlo profilovat a jaké hry bude Divadlo Na zábradlí uvádět? Ptejte se Dory Viceníkové, čtenářům serveru Lidovky.cz odpoví ve čtvrtek 19. září ve 14 hodin.

položených otázek: 22 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (18.9.2013 22:01) Dale Cooper
Proč jste odešla z NDB? Je to proto že Zabradlí je trochu vyšší level a milujete výzvy? Budete hrát něco od Stopparda nebo Pintera?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 13:57)
Dobrý den, NDB jsem spolu s Petrem Štědroněm opustila po téměř deseti letech, z toho šest jsme strávili v Redutě. Myslím si, že pár sezon bychom Redutu ještě mohli smyslupně naplňovat, ale nabídka zrovna Divadla Na zábradlí se neopakuje tak často, abychom odolali. Jde o divadlo, o kterém jsme ani nesnili, a když přišla tato příležitost nešlo jednoduše odolat. Jde o divadlo s geniem loci, slavnou minulostí, herci, kteří mají za sebou zkušenost s tolika rozdílnými režisérskými individualitami... Také nás láká kontinuální práce s hereckým týmem a soustředěné rozvíjení naší poetiky.
OTÁZKA (18.9.2013 15:31) Radim
Proč jste změnili logo Divadla Na zábradlí? Nepřipadá vám to jako velký skok po padesáti letech, co fungovalo logo staré?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 13:59)
Za tak velký skok to opravdu nepovažuji. Myslím si, že změna loga, navzdory bouřlivým reakcím, je jen vnější věc, která neovlivňuje to podstatné - divadelní tvorbu. Ke změně loga jsme se rozhodli velice jednoduše - odstartovat naši etapu jasným gestem.
OTÁZKA (18.9.2013 15:32) jana
Bude se divadlo na zábradlí teď soustředit na poetiku šedesátých let?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:01)
Programově se na poetiku 60. let nesoustředíme. Jistě se jí necháváme inspirovat, ovlivňovat, ale vždy z dnešní pozice.
OTÁZKA (18.9.2013 19:40) Eva
Dobrý den, Divadlo Na zábradlí jsem si během minulých dvou sezón velmi oblíbila. Některé hry (např. Platonov je darebák! nebo Komplic) mi přirostly k srdci a vždy se na ně ráda zajdu podívat. Vzhledem k počtu premiér, které tuto sezónu plánujete, však mám obavy o jejich budoucnost. Chtěla bych se proto zeptat, jaké máte plány s původním repertoárem divadla. V říjnu mají tři inscenace (nepočítám-li Eliadovu knihovnu) derniéru. Kolik derniér ještě můžeme očekávat? Předem děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:03)
S naším příchodem se jistě snažíme o změnu směru. To však samozřejmě neznamená, že vše minulé je špatné. K několika derniérám dochází, ale za cenu obohacení repertoáru o nové kusy. Myslím si, že jde o přirozený vývoj.
OTÁZKA (19.9.2013 10:38) Josef
Dobrý den, uvažujete o tom, že budete uvádět nějakou klasiku? Moc se mi líbily představení pana Mikuláška (Hamlet, Evžen Oněgin, Macbeth). Dočkáme se něčeho takové Na zábradlí?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:07)
Náš výhled na pár sezon dopředu se opírá o původní autorskou tvorbu. Myslím si, že divadlo tohoto typu má za povinnost hledat a v ideálním případě objevovat pro divadlo "nové" přístupy, včetně "nového" pohledu na text. Otázkou je samozřejmě, zda Camusův Cizinec nesplňuje požadavek na klasiku... Nicméně snaha jít nevyšlapanou cestou je nám vlastní.
OTÁZKA (19.9.2013 10:56) Pavel
Přečetl jsem si záměr nového vedení k postupné obměně repertoáru původními tituly a několika novými verzemi inscenací vzniklých původně pro Redutu. Zaznamenal jsem v říjnu derniéry Zázrak v černém domě, Osamělá srdce a Cantos. Zajímalo by mě, zda už je známo, co dále přijde na řadu pro derniéru. V programu jsem od začátku sezóny neviděl ani Život Galileiho a Komplice. Budou ještě nasazeny? Budou mít také regulérní derniéru?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:11)
Obě zmíněné inscenace se na programu neocitli z jiných, provozních důvodů. A pokud některá inscenace bude stažena, dočká se regulérního postupu, tedy derniéry. Netýká se to výhradně inscenace Domov můj, která kvůli indispozici pana Ornesta se nehraje již delší dobu...
OTÁZKA (19.9.2013 11:15) Pavel
Nevíte, jestli panu Ornestovi zdravotní stav v dohledné době dovolí návrat na jeviště?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:13)
Pevně v to doufáme! Jeho zdravotní stav se den ode dne zlepšuje a my pevně věříme, že v druhé části sezony s námi již bude zkoušet, a co nejdříve se vrátí ke svým nastudovaným rolím.
OTÁZKA (19.9.2013 11:59) J
Dobrý den, rád bych se zeptal na herecký soubor DnZ. Budou v této sezóně obsazeni všichni stávající členové souboru? Plánujete jej v budoucnu doplnit i dalšími novými členy? Jaká jsou kritéria pro to, aby se stal herec členem DnZ? Představte prosím nově příchozí. Díky
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:20)
Herecký soubor DNz jsme s naším příchodem obohatili o čtyři nové tváře: Petr Jeništa, Jiří Vyorálek, Anežka Kubátová a Miloslav König. S prvními dvěma nás pojí už zkušenost z Reduty, Jiří Vyorálek hrál téměř ve všech inscenacích, Petr Jeništa v Nenápadném půvabu buržoazie. Anežku Kubátovou jsme sledovali "na dálku", byla léta v angažmá na Provázku, s Mílou Königem spolupracoval Jan Mikulášek v Dlouhé a známe jej i z jiných projektů. Všem těmto hercům je společná otevřenost, nasazení pro věc, osobní vklad. A s velkou radostí tyto vlastnosti nacházím i u stálých herců DNz - nyní zkoušíme inscenaci Šedá sedmdesátá, což je inscenace bez pevného textu a vyžaduje tvůrčí účast všech. A mám velkou radost, že nám tato spolupráce jde.
OTÁZKA (18.9.2013 16:51) oxana
Budete měnit na vzhledu divadla jeste neco vice?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:26)
Změnili jsme logo, grafický manuál, postupně měníme i interiér. To vše se snahou o provzdušnění prostoru. Vstoupit do Divadla Na zábradlí chtě nechtě znamená žít tu spolu s historií a tradicí. Abychom se mohli trochu svobodně nadechnout, jsou některé změny nutné. Zároveň však historii ctíme a naše kroky nejsou obrazoborecké, vše jsou to vratné změny. Ale myslím si, že změny jsou dobré pro divadlo jako celek, aby neustrnulo jen ve vzpomínkách, musí se občas provětrat.
OTÁZKA (19.9.2013 13:16) Petra
Jak se přenášejí inscenace z Reduty do DNz? Neobnovíte inscenaci Elementární částice?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:30)
Přenos inscenací vyžadoval maximální nasazení týmu techniky i nově do inscenací příchozích herců. Díky jejich profesionalitě máme již přezkoušené 4 tituly - Korespondence V + W, Europeana, Buržoazie i Zlatá šedesátá. Vznikly z našeho pohledu nové kusy, které mají výrazně pozměněné obsazení (Europeana a Buržoazie) a z toho důvodu i jiný tvar. Některé mizanscény se samozřejmě zmenšili na prostor DNz, ale z našeho pohledu v řadě případů ku prospěchu věci - výpověď je tak sevřenější, konkrétnější i intenzivnější. Snad k největšímu odchýlení od původní verze došlo u Buržoazie, která má i zcela novou dekoraci.
OTÁZKA (19.9.2013 0:57) Barbora
Dobrý den, gratuluji celému Vašemu týmu k "získání" Zábradlí. Znám Vaši dramaturgii a po prvním zjištění jsem byla nadšená - lákala mě představa propojení vašeho výborného divadelního stylu s neuvěřitelným geniem loci místa DNz. Bohužel, nyní se nemohu zbavit dojmu,že heslo "tradice v novém" znamená rozdupání tradic původních. Ať už změnění geniálního a světoznámého Fárova loga za logo nové, velice neoriginální a průměrné, nebo i plánované změny v interiéru divadla, který vždy lákal mnoho návštěvníků i z řad těch, kterým byla poetika DNz posledních let vzdálená. Proč jste se rozhodli právě usilovat o prostor Divadla Na zábradlí, když nemáte zájem o kouzlo místa? Nebo bylo toto divadlo prostě zrovna k mání? Nemáte strach, že tímto na pohled až surovým zacházením s tradicí tohoto divadla (a zároveň oblíbeného místa setkávání) se naprosto zbytečně připravujete o přízeň nemalé části divadelní obce?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:35)
Myslím si, že divadlo a jeho atmosféru dělá především to, co se odehrává na jevišti. Teprve potom může být dobrá atmosféra v baru, teprve potom se do prostoru divadla lidé rádi stahují. Změny, které jsme udělali, se samozřejmě nemohou líbit všem, ale jak už jsem odpovídala výše - domnívám se, že je nutné čas od času - i s vědomím tradice - pokusit se o něco nového.
OTÁZKA (19.9.2013 11:28) M.
Dobrý den, jsem moc ráda, že konečně nastane změna v repertoáru a v tvorbě DNZ. Poslední dobou úroveň divadla velmi upadala. Chyběla myšlenka, kam směřovat... Proto držím palce a těším se na vše, co nám, divákům, v příštích sezónách nabídnete!:) Protože Vaši práci již nějaký čas sleduji, zajímalo by mne, která ze všech inscenací, které jste společně s Janem Mikuláškem dělala, znamená pro Vás osobně nejvíc a proč? Je mi jasné, že každá byla lecčím specifická, ale přesto. Od Krvavé svatby až k Zlatým šedesátým, to je pořádný kus cesty! A ještě by mne zajímalo, jak byste zhodnotila letošní festival DIVADLO a co bylo pro Vás největším překvapením potažmo zklamáním? Předem moc děkuji a přeji hodně štěstí!!!
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:45)
Co se týká mé osobní oblíbenosti jednotlivých kusů, mohu upřímně říct, že ten nejoblíbenější je vždy poslední. V tuto chvíli tedy Zlatá šedesátá, pokud nepočítám náš happening Ende gut, alles gut. Ale, jak píšete, každá je specifická. Korespondence V + W byla klíčová pro odstartování naší práce s textem a odvahou jít cestou stylizace a zkratky, Europeana nám dala odvahu k velkým monologickým celkům, Buržoazii zase miluji pro její nekorektnost, Zlatá šedesátá jsou scénickým uchopením jedné z mých nejoblíbenějších knih... A všem společné je otevřená herecká práce, vklad každého ze zúčastněných. A neskromně si myslím, že každá inscenace klade jisté nároky na diváka, což já (jako divák) oceňuji na jiných představeních nejvíc.
OTÁZKA (19.9.2013 11:05) Anonym
V Redutě jste se na konci sezóny rozloučili inscenací Ende gut, alles gut. Ostatní tituly, které jste v Brně vytvořili, se nadále hrají. Nevíte, zda se tam ještě odehrají nějaké reprízy i této poslední hry?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:47)
Ende gut, alles gut byl pro nás happeningem, rozlučkou s prostorem Reduty. Nešlo o regulérní repertoárovou inscenaci. Z toho důvodu měl i omezený počet repríz.
OTÁZKA (18.9.2013 22:29) Michal
Umíte plavat ve vodě (např. plavecký bazén, moře, jezero, rybník, přehrada, zatopený lom)? Jak moc dobře umíte plavat ve vodě ? Jaké např. děláte plavecké chyby (např. nesprávné držení těla při plaveckém způsobu)? Kolikrát přeplavete 50m bazén? Jakým plaveckým způsobem nejčastěji plavete? Jakou nejčastěji plavete rychlostí? Umíte plavat pod vodou bez zacpaného nosu a s otevřenýma očima bez pomůcek (plavecké brýle, potápěčská maska, kolíček pro akvabely)? Kolik metrů uplavete pod vodou? Dokážete uplavat pod vodou celý 50m bazén ? Jak jste se plavat naučila? Kdo Vás plavat naučil (rodiče, na plaveckém kurzu ve školce, na základní škole, ...) ? Kolik Vám bylo let, když jste se naučila plavat ? Už jste někdy někoho učila plavat ? Jakou jste zvolila metodu (hození do vody, pak koukat na samovýuku dotyčné/dotyčného a skočit tam v nejhorším) ? Koho jste učila plavat ? Jak v životě využíváte této "zvláštní" dovednosti, že plavat umíte ? Měla jste někde kvůli této zvláštní dovednosti, že umíte plavat nějaké výhody proti ostatním ? Závidí Vám někdo že dokážete ve vodě plavat nebo to dokonce někomu vadí, že plavat umíte ?
ODPOVĚĎ (19.9.2013 14:52)
Plavu docela dobře a hodně ráda! Zajímavé, že jste to trefil. S přesunem do Prahy tato moje jediná sportovní zábava utrpěla, ale až poleví nápor v divadle, určitě se k ní vrátím... A plavat mě naučil dědeček. Děkuji za odlehčený dotaz a i všem ostatním za podnětné otázky. Těším se, že se osobně potkáme v Divadle Na zábradlí. Dora Viceníková
přeposlat e-mailem