Trestání dětí? Ptali jste se ministra školství Dobeše

Josef Dobeš | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

UKONČENO

Rodí se nový plán, jak zatočit s agresivními a neposlušnými dětmi ve školách. Pomoci získat autoritu učitelů u dětí by mohla smlouva mezi rodiči a školou o chování jejich potomků. Ve smlouvě by bylo jasně řečeno, že učitelé mohou například odebrat dítěti mobilní telefon, pokud jím v hodině vyrušuje, nebo že ten, kdo se v hodině bude chovat nevhodně, půjde na pohovor ke školnímu psychologovi. Jak přesně bude smlouva vypadat si určí školy, rodiče a zřizovatelé sami. Nová vláda má navíc jasno i v tom, že se na vysokých školách bude platit odložené školné. Na tyto věci, nebo například na to, jaký bude osud státních maturit jste se ptali nového ministra školství za VV Josefa Dobeše.

položených otázek: 77 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (21.7.2010 15:09) Gita Prostějovská
Vážený pane ministře? Mluví se o pozici školních psychologů především na ZŠ. Bude tato pozice podporována i na SŠ? Mohl by tuto funkci zastávat i například člověk s kvalifikací na úrovni bc. studia - například absolvent studia Odborný poradce? Nebo to musí bý jen psycholog? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:28)
Hezký den, děkuji za dotaz, uvažuji o funkci psychologa i pro střední školy. Mělo by se jednat o vysokoškolské vzdělání podpořené praxí a výcvikem v psychoterapii.V úctě Josef Dobeš
OTÁZKA (21.7.2010 16:23) Waldin
Co když rodiče smlouvu odmítnou a nepodepíší.Pak se asi dalšího pozitivního posunu nedočkáme nebo jak by se to řešilo.Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:29)
Hezký den, děkuji za otázku. Já chci v první fázi otevřít diskuzi na toto téma, pak zapojit do případné školy na bázi dobrovolnosti zúčastněné strany a dokázat, že to má přínos. Teprve další krok je paušální zavedení a vymahatelnost. V úctě Josef Dobeš
OTÁZKA (21.7.2010 16:57) František Syrový
1. Odebrat mobil není totéž co "zabavit autíčko či píšťalku". Může obsahovat řadu osobních i intimních ůdajů. Máte představu jak zákonem váš příslib řešit? 2. "zlobivý nebo agresivní žák půjde na pohovor k psychologovi...". Psychologové ale ve škole běžně nejsou. Pravda, dají se přijmout. Odhaduji, že v celé ČR tak za cca 1 miliardu (odhaduji, že škol může být tak 4000, 20 tis. měsíční plat x 12 měsíců). Zbudou i tak peníze na slíbený náborový příplatek 180 tis. a 20 tis. minimální plat? 3. Můžete alespoň stručně popsat techniku distribuce náborových příplatků zaměstnancům škol, které jsou autonomními právními subjekty? Děkuji za odpověď František Syrový - učitel
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:34)
Záleží na dohodě všech stran,myslím tím rodiče, žáky, školu a pokud rodiče budou souhlasit se zabavením mobilu tak v tom nevidím problém.Podstata zabavení mobilu není brouzdání dotyčného pedagga v SMS či jiných funkcích, nýbrž zabavení předmětu, který narušuje výuku.Na dorovnání platu 20.000 kavalifikovaným učitelům potřebujeme něco více jak 1 mld kč a na náborový příspěvek cca 500 mil Kč a tudíž máme ještě další finanční prostředky z příslíbené částky na další ocenění učitelů
OTÁZKA (21.7.2010 21:43) Miroslav Beneš
Dobrý den paane Dobeš, zajímalo by mě jak to bude se státní maturitou.Někde jsem četl, že roční provoz bude stát 250 mil.nebylo by od věci to pozastavit, když se hledá každá koruna ve Státním rozpočtu?Třeba do doby než se trochu vzpamatujeme z krize?Obzvlášt když to není až tak potřeba jako jiné věci, třeba ve zdravotnictví. S pozdravem Beneš a at se Vám daří.
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:37)
Dobrý den, děkuji vám za dotaz.Souhlasím s vámi, že ekonomika tohoto projektu je jednou z nejzávažnějších.I mně se nelíbí celková ekonomická náročnost.Na druhou stranu z části tento pojekt financujeme z strukturálních fondů EU.zastavit celý projekt by znamenalo zmařit investici ve výši 1mld a vracet peníze z EU.Mým cílem je celý projekt zjednodušit a učinit ho méně ekonomicky náročným v úctě Josef Dobeš
OTÁZKA (22.7.2010 6:01) Jarmila
Dobrý den, jaké restrikce (např.vyloučení, přeřazení do zvláštní školy? ) čekají žáka, záškoláka, či jinak problémového, který navštěvuje základní či střední škou, kromě školního psychologa? Kolik bude stát školní psycholog a bude ve škole celých 8 hodin? Jakým způsobem chcete přimět rodiče k tomu, aby smlouvu podepsali u žáků základních škol, kde je povinná docházka? Jak chcete přimět rodiče k tomu, aby se školou zejména v případě problémů s jejich dítětem na základní škole/střední, více spolupracovali? Jak docílíte vymahatelnost smlouvy rodičů se školou a co čeká rodiče v případě když smlouvu nebudou dodržzovat? Nestačil by na vše tzv. školní řád ?
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:42)
Dobrý den, děkuji za dotaz.Vycházím ze své psychoterapeutické praxe, kdy jsem takových minismluv uzavíral desítky.Podstatou podepsání smlouvy bylo, že obě strany chtěly dítěti pomoci.Celý proces musí mít několik kroků.Prvním je vůbec o masivním problému hovořit, klesá autorita učitelů a narůstá agrasivita žáků.Dalším krokem by bylo ideálně uzavírat tyto smlouvy dobrovolně a ukázat efekt tohoto prostředku, což by mělo za následek paušálního zavedení této smlouvy v rámci RgŠ.Smlouva by pak mohla mít i ustanovení o vymahatelnosti této smlouvy.Nicméně jsme teprve na začátku a já chci vést na toto téma DISKUZI SE VŠEMI ZAINTERESOVANÝMI ODBORNÝMI SUBJEKTY v úctě Josef Dobeš
OTÁZKA (22.7.2010 9:03) Martin Pavliš
Dobry den, S Vašimi záměry se naprosto ztotožňuji. Vyučuji na vysoké škole a už i zde se objevují výchovné probémy. Zajímalo by mě, zda jste například četl studii Středoškolská mládež a její svět na přelomu století, Paido, 2006. Je to opravu smutný obrázek stavu dnešní mládeže. Výchovné problémy řešíme už i na vysokých školách... Čím si to jako psycholog vysvětlujte? Autoři výzkumu se dokonce domnívají, že je dnešní mládež sociálně retardovaná... Je to výsledek liberální výchovy, kdy jsou jednostranně zdůrazňována práva dětí a dospívajících a nedostatečně akcentovány povinnosti? Doufám, že učitelům pomůžete s upevněním autority. Budou k tomu ale potřebovat jisté nástroje, nikoli plané dokumenty. Také mě překvapuje, jaké procento rodičů se dobrovolně vzdalo svého výchovného působení a požadují to jednotranně po škole. Co si myslíte o tomto trendu? Držím palce!!!
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:45)
Dobrý den, děkuji vám za dotaz a zároveň podporu.Studii jsem nečetl, nicméně děkuji za dobrý tip.Někteří z vašich kolegů na VŠ mi říkají a já s tím souhlasím, že se nezlepší kvalita vzdělávání na VŠ a chování studentů na VŠ, pokud se s nápravou nezačne ještě na ZŠ, popřípadě již od předškolní výchovy.Toto je mým záměrem, kontinuálně podporovat autoritu a prestiž učitelů v úctě Josef Dobeš
OTÁZKA (22.7.2010 20:08) Ondřej Kalandra
Dobrý den pane Dobeši, vláda letos schválila tzv. Národní akční plán inkluzivního vzdělání, který má začleňovat žáky se zdravotním a společenským znevýhodněním do běžných základních škol. Jak se k této strategii stavíte - podpoříte ji? Děkuji za odpověď. OK
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:48)
Dobrý den, děkuji za dotaz.V obecné rovině inkluzivní vzdělávání podporuji.Tzn. je třeba začlenit žáky do hlavního vzdělávacího proudu pokud mají tuto úroveň zvládnout.Na druhou stranu si vážím speciálního školsctví a jeho nezastupitelné role.Sám mám dítě v pěstounslé péči, které není schopno zvládnout osnovy v ZŠ. s úctou Josef dobeš
OTÁZKA (22.7.2010 20:24) Michal Semín
Vážený pane ministře, hodláte podporovat domácí (individuální) vzdělávání? Jinak k tématu on-line rozhovoru si dovoluji podotknout, že jeden z mých podnětů k řešení Vámi správně nastolené otázky vyšel v LN 21. 7. pod názvem Více povinností = více práv.
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:51)
Dobrý den , děkuji za dotaz a upozornění na článek.Vím, že na prvním stupni již domácí vzdělávání běží a na druhém stupni se tato forma vzdělávání pilotně ověřuje.Je to možná alternativa. s úctou Josef Dobeš
OTÁZKA (23.7.2010 9:57) Jaromír Tyburec
Pane ministře, mám 6 letou dceru, která půjde do 1. třídy. Slyšel jsem o vyhlášce ohledně sexuální výchovy prvňáčků. V tomto věku je to předčasné a může se tím napáchat více škody než užitku. Jde proti tomu nějak zasáhnout?
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:52)
Dobrý den, děkuji za dotaz.Touto problematikou se budu příští týden budu zabývat, kdy mám schůzku s panem kardinálem Dukou a následně se chci potkat s petenty ze strany nespokojených rodičů. s úctou Josef Dobeš
OTÁZKA (23.7.2010 10:04) Karel Strýc
Dobrý den, chci se zeptat na integraci romských žáků. Bude téma patřit mezi Vaše priority? Děkuji.
ODPOVĚĎ (23.7.2010 13:54)
Dobrý den, děkuji za dotaz.Je to jedna z věcí, které zasluhují výraznou pozornost ministra a tak budu pečlivě dbát na to(přes ČŠI) aby žádné dítě, které není mentálně retardované navštěvovalo jinou než ZŠ. s úctou Josef Dobeš
OTÁZKA (23.7.2010 10:34) Petr Novák
Dobrý den, pane ministře. Vaše manželka je v požehnaném stavu, kdy očekáváte narození svého dalšího potomka?
ODPOVĚĎ (23.7.2010 14:03)
Dobrý den, děkuji vám za dotaz. Přiznám se, že jsem si ho vybral asi ze 70 nezodpovězených, protože má manželka si zaslouží pár řádek a ocenění. Narození nového potomka očekáváme pod stromeček a oba se na něj velmi těšíme. Moje paní zaslouží poděkování a ocenění, za to že vedle toho, že mě podporuje, tak vychovává a stará se o tři syny. Z toho nejstaršího syna máme v pěstounské péči. Je pro mne velmi důležité mít toto rodinné zázemí. V úctě Josef Dobeš.
OTÁZKA (23.7.2010 10:11) T
Dobrý den, mám dotaz ohledně odloženého školného. Slováci zde studující z našich daní se ve většině případů vydají dál do Evropy anebo se vrátí na Slovensko, jak chcete vymoci školné z nich? Ti Vám ukážou dlouhý nos a už je tu neuvidíte. Neměli by platit ihned a na ruku?
ODPOVĚĎ (23.7.2010 14:05)
Dobrý den, těší mne váš zájem a počet položených otázek. Bohužel nemám časovou kapacitu na všechny odpovědět. Nyní musíme řešit návrhy úspor, které dnes čerstvě dorazily od ministra finanací. V úctě Josef Dobeš.
přeposlat e-mailem