Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

On-line o cestovních kancelářích

Tomio Okamura

UKONČENO

Jen během léta zkrachovalo pět cestovních kanceláří a problémy se nevyhýbají ani dalším. Na 300 klientů Sunny Days například kvůli špatné organizaci uvízlo na tuniském ostrově Djerba. Co lze v takové situaci dělat a kde se mohou lidé domáhat odškodnění? Na vaše otázky odpovídal Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

položených otázek: 22 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (17.8.2009 9:23) Vlasta
Když se mi bude v destinaci líbit víc než tady v ČR a chtěla bych tam zůstat s průměrným českým důchodem, jak to mám zařídit?
ODPOVĚĎ (17.8.2009 14:08)
Dobrý den, v tomto případě doporučuji, abyste si zjistil na zastupitelském úřade příslušného státu v ČR formální podmínky pro pobyt a poté vše zvážil. Hezký den, Tomio
OTÁZKA (17.8.2009 12:18) Jana
Dobrý den, když se mé cestovce stane něco podobného jako Sunny Days a uvíznu na letišti, mám právo na odškodné, i když nakonec odletím? Nebo musím odstoupit od smlouvy a zůstat doma? Děkuji.
ODPOVĚĎ (17.8.2009 14:11)
Dobrý den, v případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy, tak má klient právo na reklamaci a následnou kompenzaci či odškodnění. Doporučujeme, aby klient reklamoval nedostatky ihned na místě. V případě, že nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny či vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo v místě pobytu v rámci zájezdu, tak má klient právo podat po návratu do ČR reklamaci, nejlépe písemně. Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od zkončení zájezdu. Reklamace se podá doporučeným dopisem adresovaným příslušně cestovní kanceláři nebo cestovní agentuře, kde se v dopise uvede, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě. Doporučujeme, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta CK, nefotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu. Cestovní kancelář má povinnost do 30 dnů na tento dopis klientovi odpovědět. Pakliže klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, bohužel pak nezbývá než se obrátit na soud. Přeji hezký den, Tomio
OTÁZKA (17.8.2009 13:25) Kamila
Dobře, optám se jinak. :) Kam pojedete na dovolenou vy? Slyšela jsem, že jste dříve upřednostňoval dovolené v přírodě, pod stanem a tak. Už jste spíše plážový typ?
ODPOVĚĎ (17.8.2009 14:13)
Dobrý den, tak letos asi na dovolenou nepojedu, přes léto mám vrcholnou sezonu a na podzim dotáčíme v České televizi další řadu pořadu Den D..... Jinak, plážový typ nejsem, má rád kombinaci pobytové a poznávací dovolené, líbí se mi pestrost. Hezký den, Tomio
OTÁZKA (17.8.2009 14:01) Jan Kořínek
Když jsem zájezd koupil přes internet a mám jen smlouvu v mailu v PDF - je to dostatečné pro případný krach cestovky - bude elektronický dokument uznán jako platný "originál" cestovní smlouvy pro to aby mi mohla pojišťovna vyplatit peníze?
ODPOVĚĎ (17.8.2009 14:17)
Dobrý den, ano, pakliže je tam razítko a podpis CK, tak je to dostatečné, jelikož CK takovou smlouvu uznávají. Hezký den, Tomio
OTÁZKA (17.8.2009 10:50) David
Dobrý den, všichni se budou asi ptát co dělat, já bych se chtěl ale zeptat naopak co nedělat když cestovka zkrachuje ale zajímalo by mě i co nedělat (čim si můžeme poškodit) když má cestovka jenom problémy? Jde mi o to, že někoho třeba napadne vzít právo do svých rukou a zařídit se sám, je to dobrý nápad? Díky a hezký den.
ODPOVĚĎ (17.8.2009 14:21)
Dobrý den, v případě, že CK vyhlásí úpadek, tak je potřeba urychleně kontaktovat pojišťovnu a přihlásit svůj nárok, aby mohla pojišťovna co nejrychleji konat. V případě, že má nějaká CK problémy, tak nedoporučuji stornovat před vyhlášením případného úpadku cestovní smlouvu, jelikož tak klient ztratí možnost vyplacení svých peněz z pojištění proti úpadku. Hezký den, Tomio
OTÁZKA (17.8.2009 10:38) libor
Lze, a poku ano, kde, předem zjistit, zda má CK problémy.
ODPOVĚĎ (17.8.2009 14:33)
Dobrý den, naše Asociace ( AČCKA) stanovila letos v reakci na krach Tomi tour nově 11 kritérií, která bychom rádi určitým způsobem sledovali, přičemž kombinace 3-4 těchto kritérií již může značit jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor. Naše Asociace ( AČCKA) by ráda pomohla veřejnosti, aby se lépe a bez starostí orientovala při výběru dovolené a nebála se o to, zda-li na zájezd lidé odjedou či nikoliv. Oslovili jsme nyní s naším návrhem Ministerstvo pro místní rozvoj a požádali jsme ministra o spolupráci na našem návrhu, který by prospěl milionům českých občanů, aby se nebáli kupovat dovolenou. Doufáme, že se také český stát přidá na naší stranu v tom, abychom pomohli veřejnosti a dali jí větší jistotu ohledně nákupu zájezdů u cestovních kanceláří. Navrhovaná kritéria hodnocení jsou : 1) počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů 2) CK nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá 3) CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům 4) klienti CK jsou opakovaně stěhování, neubytovávání atd. 5) CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích ( např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní 6) CK posílá denně 10-20 Last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké 7) CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy 8) majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem 9) CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu 10) CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelkikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů 11) CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny Hezký den, Tomio Kombinace 3-4 těchto kritérií již značí jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor.
OTÁZKA (17.8.2009 13:17) Majkl
Dobrý den! Nedávno jste uvedl že členové AČCKA dodržují jakýsi Etický kodex. Slučujjí se s tím způsoby, jak se o tomto víkendu "starala" o klienty CK Sunny Days? Mám na mysli komunikaci s klienty atd.
ODPOVĚĎ (17.8.2009 14:36)
Dobrý den, celou kauzu Sunny Days nyní vyhodnocujeme a mám s majitelem Sunny Days domluvenou schůzku, kde vše rozebereme. Doufáme, že se již podobná situace nebude opakovat, jelikož je zcela neúnosné, aby stovky klientů čekali takto dlouho na odjezdy na/z dovolené. Děkuji vám všem za hezké dotazy a přeji hezký den, Tomio Okamura