130 let
Střídání napětí a uvolněnímozku podporuje kreativitu, říká R. M. Holm-Hadulla

Střídání napětí a uvolněnímozku podporuje kreativitu, říká R. M. Holm-Hadulla | foto: ARCHIV R. M. HOLM-HADULLY

Premium

Rozhovor

Co u dětí podporuje tvořivost, a co ji naopak zabíjí? Mnoho podnětů kreativitě škodí, říká německý profesor

Orientace
  •   5:00

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Nápady jsou tím nejdůležitějším motorem naší společnosti. Je ale možné nějak podnítit jejich vznik? Dá se například u dětí cíleně podpořit, aby byly kreativní? A co naopak kreativitu potlačuje? Právě těmito otázkami se dlouhodobě zabývá německý psychiatr a psychoanalytik z univerzity v Heidelbergu Rainer M. Holm-Hadulla.

Lidovky.cz: Kreativita je dost abstraktní pojem, kterému se léta věnujete. Co to přesně je?
Rozlišujeme dva druhy kreativity – každodenní a výjimečnou. Výjimečná kreativita se definuje jako vytváření něčeho nového, co člověk může nějak využít, lidé to potřebují a má to pro ně výjimečný význam. Pak je tu ale také běžná kreativita, kterou najdeme téměř u každého dítěte, dokonce už i u kojence. Děti totiž nevnímají podněty kolem sebe, tóny nebo náladu pasivně, ale zpracovávají je aktivně, a tím si utvářejí vlastní vnitřní svět. Kojenci například hledají pohled dospělého, reakcemi na něj se jim formuje mimika. To je jedna ze základních forem kreativity.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás