Neděle 5. února 2023, svátek má Dobromila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Orientace

Objevování a omyly v 90. letech. Dravý vpád postmoderny a návštěvnická krize divadel


Josef Abrhám a Pavel Landovský (vlevo) pod taktovkou Jiřího Menzela (vpravo) ve hře Václava Havla Audience v Činoherním klubu | foto: ČTK

Premium Doporučujeme
Devadesátá léta znamenala pro české divadlo zásadní zlom. Především padl ideologický diktát, takříkajíc zmizel viditelný nepřítel a divadlo se mohlo konečně svobodně nadechnout. Byl to omamující pocit, i když paradoxně vzápětí přivodil autorskou i dramaturgickou bezradnost a návštěvnickou krizi. Ale i tak se otevřely možnosti, o kterých si divadelníci mohli dřív nechat leda zdát, a v závěru desetiletí už divadlo rozkvetlo mnoha nečekanými květy.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Vyzkoušet první měsíc za 1 Kč

Okamžitě po listopadu 1989 divadla prolomila letitou klatbu, v níž se nacházeli dramatici úspěšní v závěru šedesátých let a nepohodlní režimu. To se týkalo především Václava Havla, ale také Milana Uhdeho, Pavla Kohouta nebo Josefa Topola a dalších. Právě Topol se ale v nové době zcela odmlčel, byť byl stále oslovován různými tvůrci. 

Vlna Havlových her počátkem 90. let byla přirozená a vycházela i z přání diváků, větší část publika jeho tvorbu neznala a toužila vidět jeho hry na jevišti, ostatně, jak se ukazuje, potřeba hrát Havla se cyklicky vrací a právě teď doznívá další vlna jeho uvádění. 

Tento text je součástí prémiového obsahu pro předplatitele

Dočtěte článek až do konce

Jako člen navíc:

  • Máte k dispozici více jak 30 000 prémiových textů na Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Získáte přístup ke všem našim novinám a časopisům online a zdarma
  • Přednostně pořídíte vstupenky na koncerty v síti Ticketportal a mnohem více
Máte už aktivní předplatné? Přihlásit se

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat