Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Orientace

Francie vytvořila impérium luxusu. Historik vysvětluje, jak zemi galského kohouta pomohl chytrý marketing


Komodity impéria luxusu. Přesně takto chápali současníci francouzskou dominanci v 19. století jako na obraze Édouarda Maneta Bar ve Folies-Berg`ere. | foto: Profimedia

Premium Doporučujeme
Britsko-francouzský historik David Todd ve své nové knize popisuje, jak Francouzi dobyli svět skrze hedvábí a šampaňské. Díky představě vyvoleného národa, který má právo civilizovat ostatní, tak vytvořili srovnatelně silné impérium, jako měli Britové, byť až do roku 1880 neměli takřka žádnou kolonii.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Nakladatelství Princeton University Press vydalo pozoruhodnou knihu A Velvet Empire (Sametové impérium) historika Davida Todda. Její centrální tezí je tvrzení, že Francie si v 19. století udržela zásadní postavení jako „druhá imperiální mocnost“ světa i přesto, že po Napoleonově pádu ztratila prakticky všechna zámořská území. 

Co víc, právě tato ztráta dala podle Todda Francouzům šanci soustředit se na kulturní a obchodní imperialismus, který byl v mnoha smyslech efektivnější než imperialismus „hrubé síly“, který mohli provozovat Britové.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!