Na prvním stupni základní školy se zpaměti naučíme počítat všichni – sice ne velká čísla, ale stejně minimálně do třetí třídy louskáme jednotky, desítky i stovky pěkně z hlavy. Potom přijde počítání pod sebou, které nám to usnadní, a najednou zvládneme počítat klidně s miliony. No a na druhém stupni a střední škole veškeré počty opanují kalkulačky. Většina dospělých se pak už s počítáním zpaměti vůbec neobtěžuje, a buď hned všechno vyřeší na papíře, nebo rovnou vytáhne mobil a během chvilky zná řešení.
Kalkulačka slaví půlstoletí. Jak vznikl přístroj považovaný za jeden z milníků lidské civilizace? |
„Podle mě má dovednost počítání zpaměti určitě smysl, už jen jako jakási brána do vyšší matematiky,“ říká učitel a vítěz ceny Global Teacher Prize ČR z roku 2019 Tomáš Chrobák, který učí děti na ZŠ Baška v Moravskoslezském kraji matematiku metodou podle Hejného. „Jakmile se dostanete na mocniny, Pythagorovu větu, zlomky a operace s nimi, musíte už prostě znát násobilku. Pokud nezvládáte jednoduché operace, například druhou mocninu pěti počítáte tak, že postupně pětkrát přičtete pětku, tak se strašně rychle unavíte a nemáte vůbec šanci zvládnout složitější úkoly.“