- 9. září 2021 17:00
Upovídanost jako plus. Žáci se učí efektivněji, když při hodině hodně mluví, říká Šeďová. | foto: Anna Vavríková, MAFRA
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
Více než deset let se věnuje výzkumu komunikace ve školní třídě. Spolu se svým týmem Klára Šeďová zjistila, že žáci ze tříd, kde se více hovoří a diskutuje, mají lepší výsledky. To, že někdo v hodině hodně mluví, hraje dokonce větší roli, než když dává pozor a plní pokyny učitele. „Učitelé by z žáků neměli tahat správné odpovědi, ale klást otevřené a podnětné otázky. Žáci se tak učí přemýšlet a formulovat své myšlenky a stanoviska,“ říká výzkumnice.
Jaký styl učení je nejefektivnější? Moderní psychologie odhalila škodlivý mýtus |
Vstupujete s kolegy do tříd druhého stupně a zkoumáte, jak se v nich komunikuje. Co jste zjistili?
Třeba že není pravda, co se traduje – že by čeští učitelé vedli sáhodlouhé monology. Ve třídách probíhá rozhovor, ale má velmi schematizovanou podobu: učitelé kladou faktografické otázky, kterými kontrolují znalosti žáků, a žáci krátce odpovídají. „Kdy se narodila Marie Terezie?“ – „1717“. Zároveň se nám nepotvrdilo, že by žáci odpovídali často špatně a učitelé by je za to kritizovali. To, že žáci odpovídají vesměs správně, ale nevidím jako nic pozitivního. Spíš jako příznak toho, že se přímo v té třídě nic moc nového neučí.
Připojte se ještě dnes a získejte: